20 hk yamaha HJÆLP.

Hej, jeg har et 20 hk yamaha, her den anden dag jeg var ude og sejle, slog skruen lige pludeslig fra efter ca 500m sejlads.

Nu efter jeg har fået motoren på land, og sætter den i gaer, kan jeg ikke flytte skruen med hånd kraft, og hvis jeg sætter motoren op i en spand vand, sker der ikke noget. den drejer simpelhen ikke rundt?
hvis du kunne have en forstilling til hvad det kunne være så endelig skriv.
på forhånd tak.
Mvh. Nikolaj.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du tjækket om der ikke er kommet en neylonline eller andet ind i aksel hvis det ikke er det så er det et leje der er gået så akselen er svejst sammen med lejet og det kan osså være at det er noget der er komen i klemme i gieret
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Det kan være knækstiften der er gået, afmonter skruen og tjek at stiften er hel.
Jamen har pilt skruen af, men kan ikke se den stift, og kan hellere ikke lige se hvor den skal sidde henne? måske du kunne forklare hvor den sidder?
hvis du ikke kan se den er den nok knækket helt af er der ikke til at se rester af den i akslen hvor skruen er monteret

der er altid solskin bag skyerne

Men hvor sidder den henne på akslern?
Annonce
Skrevet af Nikolaj wie den 22-04-2009 19:02
Men hvor sidder den henne på akslern?
Hvis du ser på bagsiden af din skrue, skulle der gerne være to små udfræsninger lige over for hinanden ved akselhullet, der skal være et tilsvarende hul i akselen hvor stiften skal sidde. Det kan være at sumperne stadig sidder i udfræsningerne og stumpen i akselen sidder godt fast.

Okay, jeg vil lige kigge på det.
Hej.

Er ikke sikker på at der er knækstift på en 20hk motor.
Men når skruen ikke kan drejes, når motoren er i gear, så vil det vel heller ikke kunne være pga en knækstift? Når denne stift knækker, gør det jo at skruen ikke sidder fast på skrueakslen.
Ja det vil jeg nemlig også mene?
Men nu vil jeg lige prøve at tage skruen af, også se om akslen skruen sidder på om den køre med rundt når motoren er startet og er i gear.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis