Elektronik og diagram til total udskift

Hej igen

Efter lidt af en chokstart her på LDS, hvor jeg fik meget proff. hjælp på få minutter så tager jeg nu fat i min 2. problem på snekken.

Når jeg kigger i dørken, motorrummet i klædeskabe m.v. sidder der utallige fuglereder, og løse kabler som ikke fører nogen steder hen. Jeg er ved at montere kablet fra toplanternen og mangler kabinelys både for og agter.

Jeg tænker at det vil være rigtig fedt at skifte hele elsystemet i skivet, så jeg ved hvad der ligger i den...

Men da jeg ikke er elektriker eller har prøvet noget sådan før, tænker jeg på om der er nogle af jer der har erfaringer.

Jeg mangler en grovskitse af hvad der skal være af kabler, sikringer m.v. Fra Batteri til Motor, kontrolpanel, motorstart, lanterner, belysning, radio, m.v.

God weekend!

Øjvind


 Glad bådejer...

Hej igen Efter lidt af en chokstart her på LDS... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg overtog et gammet, lavet som forside af fordelingsskab, basseret på en plexiglasplade, med tilhørende kontakter (10% af lodningerne var gået af, og 20% virkede ikke).

Jeg har derfor kontakter til: Lanterneføring - med led-lamper som viser hvilke jeg har aktiveret (for sejl - motor-anker) - lænsepumpe - ferskvandspumpe - varmeapp. - belysning fra mast - do i kompas/log-tankmåler.

Lampesteder - pc - radio - VHF klarer sig med egne afbrydere, kun regulleret med hovedafbryder. Motorens el (div instrumenter - start - og belysning) rørte jeg ikke.

De kontrollamper jeg satte på viser kun, at jeg har aktiveret kontakten - jeg har ikke (endnu) givet mig i kast med, at måle, om der er en pære som er sprunget - det er den funktion man kan købe i de dyreste af de færdiglavede paneler.

Min løsning har så den fordel, at mine sikringer - opbygning og sammenhæng ikke hænger sammen med et kontaktpanel - ligesom jeg selv var herre om, hvilket amperremeter og voltmeter jeg brugte. - Jeg tror set i bakspejlet ikke, at den er blevet billigere end 3 færdige paneler fra Biltema.

Jeg har så installeret 3 stik i alm. "cigartænder-format" også for at kunne oplade mobiltlf - strøm til håndholdt gps - løse lamper osv(også her er sælvstændige sikringer vigtige!).

Når jeg nogle gange skriver lidt negativt om "smart funktionalitet" - er det fordi jeg elsker disse ting - men tit har jeg konstateret med mig selv - at en "smart" afbryder som regel betyder, at man ikke lige får tingene koblet rigtigt (så en afbryder som kunne være smart foran et cigarstik - også kan bevirke, at man tror at køletasken køler bajerne, men nope - jeg glemte lige, at jeg ikke havde tændt)


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

hvis du har en lampe med en plus og stelledning, og du så, før stelledningen når stel, afsætter et skud til en lille kontrollampe hvis anden ledn. går til stel så lyser den, hvis der er gennemgang i lampepæren. Ret billig måde at kontrollere om der er et forbrug på hvad som helst.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil ikke afvise praktisk - før jeg i det mindste har prøvet. Men når jeg har tænkt den vej(og den er vel egentlig også beskrevet i El om bord), har jeg samtidigt tænkt, at "hovedlampen" blev svagere, fordi de to lamper så bliver serie-forbundne. Endvidere har jeg fælles jord fra de lanterner, som er i masten. Men jeg er da overbevist om, at det kan lade sig gøre, men da god skik jo er, at man bl.a. checker sine lanterner ved møde med andet skib - ja så har jeg ikke gået dybere ind i nogen løsning - ud over den manuelle.
Iøvrigt - hvor var det bare skønt i eftermiddag at ligge i båden og glo ud over Holbæk havn i blændende sol - 10-12 grader, og let luft.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg brugte i sin tid dioder med en modstand foran og en lille telefonpære til hvidt lys, om det hedder serieforbindelse, når lanternens stelforb. går lige igennem og kontrollampen monteres på denne, ved jeg ike rigtigt, men en lille diodes strømforbrug tror jeg ikke har inflydelse på lysstyrken. Der er vel nærmest en slags bypass., som jeg ikke ved hvad hedder på elsprog.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
vinduesvisker på en sejlbåd? - men generelt har du ret, at der kommer altid noget ekstra som man ligesågodt kan have plads til.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ellers skal panelet sættes så der er plads til et ekstra, hvis der opstår behov for det.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja det er jo fremragende ... Det ender nok alligevel med at det kommer til at ligne styrehuset på en flyvmaskine :-)

Jeg tænker også at 6 er for lidt... men jeg skal lige kigge lidt mere på kontrolpaneler m.v.

Og så støder man jo pludseligt ind i et nyt område... hvorfor er det altid sådan, at man forsøger at sætte sig ind i noget og så finder man ud af, at der er så meget man ikke ved en døjt om... Mit nye spændende tema er solceller til kølebokse, bærbare pc´ere m.v. Altså jeg kommer lidt i karambolage med mit idylliske billede af hvad en sejlerferie er... der skal vi sku ikke have alt det elektronik ombord, men jeg tænker det er godt til en køleboks, så de selvfangede torsk ikke bliver rådne m.v.

Er der nogle frække erfaringer med solcelleenergi?

Gerhard hvor ligger du henne? Jeg har en meget midlertidig låneplads i den gamle lystbådehavn ved Bådelauget... Har ikke fået fast plads endnu men håber på det bedste.

Øjvind...

 Glad bådejer...

Skudelaug Sydvest - lige ved værftet - bag Silvan.

Solceller ser da meget hitech ud, og vi har da haft en fastligger, som egentlig klarede sig med vindmølle og solpaneler - men investeringen var også i nærheden af 3 års. strømforbrug i et hus.


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Så er der indkøbt kontrolpanel... Tjaaa det blev med 6 kanaler. Efter en større rundtur på diverse elektronikmarkeder på nettet, fandt jeg ud af at det på ingen måde kan betale sig at bygge selv. En 6 kanalers kontrolpanel koster kun 139,- hos Bådcenteret i Holbæk... det er jo fundn.

Kabinelys er sat til - og det virker. Der var løs forbindelse og stelkontakt på den ene lampe så jeg sprang 4 sikringer, før jeg fandt fejlen.
Der er monteret ny elektrisk pantrypumpe til drikkevand - og det virker.
Der er monteret fodkontakt til vandpumpen - og det virker.

Der trækkes helt nye kabler undervejs til de nye ting som monteres.

I morgen bliver det nok "running lights" formentlig noget med lanterner m.v. VHF, Radio m.v. Og et eksternt stik til diverse elewktronik.

God weekend!

Øjvind Ørn

 Glad bådejer...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis