Elektronik og diagram til total udskift

Hej igen

Efter lidt af en chokstart her på LDS, hvor jeg fik meget proff. hjælp på få minutter så tager jeg nu fat i min 2. problem på snekken.

Når jeg kigger i dørken, motorrummet i klædeskabe m.v. sidder der utallige fuglereder, og løse kabler som ikke fører nogen steder hen. Jeg er ved at montere kablet fra toplanternen og mangler kabinelys både for og agter.

Jeg tænker at det vil være rigtig fedt at skifte hele elsystemet i skivet, så jeg ved hvad der ligger i den...

Men da jeg ikke er elektriker eller har prøvet noget sådan før, tænker jeg på om der er nogle af jer der har erfaringer.

Jeg mangler en grovskitse af hvad der skal være af kabler, sikringer m.v. Fra Batteri til Motor, kontrolpanel, motorstart, lanterner, belysning, radio, m.v.

God weekend!

Øjvind


 Glad bådejer...

Hej igen Efter lidt af en chokstart her på LDS... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Øjvind>Allerførst - flot skiv og herligt billede.. Som mange andre allerede har anbefalet - så er bogen "El ombord " ganske fin og giver gode råd på det meste du kommer ud for...
Er selv igang med nyt ledningsnet - tog en ikke nøjere velovervejet beslutning og hev alt det gamle ledningsnet ud - så slipper jeg for at skulle måle hvor de forskellige ledninger går hen eller checke om de nu også er rette dimensioner osv..

Hvorvidt du vil bruger prøvelampe eller multimeter er jo helt op til dig - selv vil jeg end ikke tænke tanken - at rode med el uden et multimeter men det er jo personlige præferancer..
Som Gerhard skriver - vær ikke fedtet med sikringer - en sikring pr forbrugssted..

Og påtænker du at købe et nyt El-kontakt-panel - så brug lidt ekstra på kvalitet, med termosikringer - det er trods alt ikke et sådant panel man udskifter hvert år - og det skal NOK passe at netop som en glassikring springer - kan du enten ikke finde en ny eller du har allerede brugt den sidste.. Murphy's lov..

"Glassikringer er noget ham med treforket har fundet på" - Citat og for egen regning..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Glassikringer har i det mindste den fordel, at man som regel kan finde en skrue i rodekassen, som har nogenlunde samme størrelse

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

albino>Uderligere en fordel hvis forbruget er stigende  - hvis det er sådant dit el ser ud hjemme - forstås din frisure meget bedre

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Ja ja... det skorter ikke med go´ værkstedshumor herinde... herligt...

Nå men jeg stak hånden ned i fuglereden og hold da op... Jeg har trukket så meget ledning ud af Snekken at jeg nu kan belyse Storebæltsbroen... Selv gamle motorledninger fra den tidligere motor fandt jeg og klippede barskt til...

Sikken lettelse... Jeg har kontaktet Jernhandlen for at høre om de vil købe alt det kobber jeg nu har, og som jeg ikke længere skal bruge...

Fandt en gammel lænsepumpe som faktisk virkede da der kom lidt strøm til... Og en ferskvandspumpe, som kun virkede sporadisk, så den vil jeg skifte ud. Jeg pillede kontrolpanelet ud, det var godt tæret flere steder og en sikringsholder (hedder det det?) var knækket. Det var faktisk enormt nemt at gennemskue da jeg først fik kontrolpanelet ud.

Pludselig kunne jeg få de "kabys"lamper der er monteret til at virke, så det er herligt.

Status:
Der er kun det ledning ombord, som skal bruges nu - tror jeg...
Jeg trækker ikke helt nye kabler, da der er relativt nye sat i - kan jeg se, men det er til at gennemskue nu.
Der kører en direkte "linie" til motorkontakten (helt uden sikring) men den bruges jo også kun i startøjemed, ik´sant.

Jeg trækker nye kabler fra batteri til kontrolpanel.
Jeg trækker nye kabler fra kontrolpanel til lanternen (har kun en toplanterne indtil videre), den får sin egen sikring.
Derudover kabler fra kontrolpanel til belysning (den får en sikring).
Kabler fra kontrolpanel til VHF´er (sikring) det er en af de gamle grønne, men den virker.
Kabler fra kontrolpanel til Radio (sikring)
Nye kabler fra kontrolpanel til ferskvandspumpe (sikring)
Nye kabler fra kontrolpanel til lænsepumpe (får også en sikring)

hmm.... ja så kan jeg ikke komme på mere ligenu...


Tusind tak for de gode råd
Vender tilbage med yderligere, når jeg når til step 3 (montering af nye kabler og kontrolpanel)... Gik direkte fra step 1 (køb af litteratur) til step 2 (ryd op og klip maskulint hvad der ikke skal være der)

Ohøj og go´ vind

Øjvind


 Glad bådejer...

Hvis båden er 7 m eller derunder er en toplanterne også nok. Men husk, hvis du skal installere flere lanterner - ja så hænger du også på en motorlanterne. Du kunne også vælge, at sætte en kombineret 3 farvet op i toppen af masten (så mangler du kun en markering, hvis du starter motoren, eller kaster ankeret). Og siger så lige med et stort smil, at hvis du sætter og ikke mindst tænder motorlanternen, ja så vil du nok være den eneste i Holbæk fjord, som har korrekt lanterneføring (ud over Orø-færgen).
Jeg valgte iøvrigt fladsikringer - ud fra betragtninger, at de er lettest at finde(i den rigtige størelse) på en tankstation.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Step 2½

Er der nogle der vil ud med hvilke kontrolpaneler de har til at sidde. Hvad sidder der i dem? Hvad er rart at have? Jeg har nu ikke tænkt mig at udstyre båden med et kontrolpanel som på en flyver, men jeg er lidt i tvivl om hvad der er godt at have med sig.

Jeg tænker også på opladning af mobiltelefoner, vi har to piger på 7 og 10 år, der gerne spiller Nintendo DS, kan det lade sig gøre at lade på sådan en "fætter" ombord, hvad med opladning af batterier til kameraet m.v.

Hvis du lige har et hint vil det være super skønt...

God søndag... lad os få noget godt ud af den :-) (noget med båd selvfølgelig)

Øjvind

 Glad bådejer...

@Milady:
 
Så bare vent til I ser mig med morgenhår efter at vi har misbrugt jeres gæstfrihed

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

@Øjvind:
 
De fleste paneler fås op til 6 afbrydere, det burde også være nok:
 
* Navigation (Log/GPS/Ekkolod)
* Lanterner (sejl)
* Lanterne (motor)
* Lanterne (anker)
* Lænsepumpe
* Inverter (230V til pigernes DS/mobillader/laptop)

Lys i kahytten skal bare køre over hovedafbryderen og så de kontakter, der sidder på lamperne.
 
Holbæk Bådcenter har nedenstående på tilbud til 139 kr, men også nogle stænktætte, der ikke koster spidsen af en bondegård.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Øjvind>Nu vides ikke hvad du mener med et flyver look-a-like men på dette link kan du finde mange kontaktpaneler - også et par hvor der er et såkaldt "cigarstik" som kan bruges til at lade eller give strøm til andre forbrugsting. Somsagt, svæger til termosikringer men véd de er lidt dyrere i indkøb.

Ellers pøj-pøj med den videre udvikling af ledningsnettet i båden..

albino>Så må vi da håbe vi har husket at tænde for varmen i lysthuset

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Skrevet af MiLady den 19-04-2009 10:21
Nu vides ikke hvad du mener med et flyver look-a-like men på dette link kan du finde mange kontaktpaneler - også et par hvor der er et såkaldt "cigarstik" som kan bruges til at lade eller give strøm til andre forbrugsting.

Ellers har biltema.dk el-paneler med automatsikringer indbygget. Kig under båd -> 12 V.

F.eks. dette eller dette. Til dem skal der bruges eksternt cigartænderstik. Ellers er det dette som har indbygget cigartænderstik.

De er ikke ret dyre.

WS
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis