båd fra bunden

hej. jeg er lige flyttet, nu har jeg privat stand og bade/bådebro. så jeg vil naturligvis gerne have en båd. jeg ved absolut intet om både udover at det er hyggeligt at sejle:-) jeg har aldrig haft en og kan se jeg ikke har råd til dem jeg vil have. Så jeg overvejer at bygge en. Men hvis det skal gøres, skal det også gøres ordentligt! Jeg havde overvejet at bygge en runabout i john hacker stil, men kan ikke lige overskue hvor meget vedligeholdelse der er ved sådan en. Derfor er jeg ved at overveje om jeg skulle forsøge mig med et glasfiber projekt istedet. Men der er mange ting jeg ikke ved. Hvis jeg først bygger bunden i træ og støber ovenpå det, kan jeg vel efterfølgende tage det støbte af og bruge som form, ikke? kan man lave en båd i rent glasfiber eller skal der forstærkninger til? og skal de støbes ind i glasfiberen eller er det nok det er på den ene side? Jeg vil helst holde den i ren galsfiber, da jeg tror at det giver længere levetid at der ikke er flere materialer til at arbejde med hinanden. Hvor tykt skal glasbiberen være? kan se at nogle både har to skrog, hvordan ved jeg om det er nødvendigt? skal den støbes med huller til at vand kan løbe fra? osv. mvh daniel

hej. jeg er lige flyttet, nu har jeg privat stand... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den gyldne middelvej  hm, forstår jeg ikke læste et sted at det epoxy man bruger til at give træbåde kun er omkring 20 år gammelt. prøver lige at finde en kilde... nu skal 240'eren lige have det store forårseftersyn, håber at være færdig imorgen. så i byggemarkedet og købe træ på lørdag  Jeg tror at jeg giver alle træ stykker en gang epoxy inden noget er samlet. (kan det ikke gøres uden at ligge glasmåtte på? så epoxy'en kun holder fugt ude, men ikke giver styrke?) Så når båden er samlet for den to lag glasfiber af noget tyndt noget på alle overflader  og så er det min båd. Hvis jeg er tilfreds med udseendet får den noget klar UV bestandig lak, ellers hvid maling. Lyder det fornuftigt? (både konstruktionsmæssigt og økonomisk?...
Skrevet af kingdalle den 16-04-2009 15:48
Jeg tror at jeg giver alle træ stykker en gang epoxy inden noget er samlet. (kan det ikke gøres uden at ligge glasmåtte på? så epoxy'en kun holder fugt ude, men ikke giver styrke?) Så når båden er samlet for den to lag glasfiber af noget tyndt noget på alle overflader  og så er det min båd. Hvis jeg er tilfreds med udseendet får den noget klar UV bestandig lak, ellers hvid maling. Lyder det fornuftigt? (både konstruktionsmæssigt og økonomisk?...

Super ide. Gør ligesom ham du linkede til. Mål op (det er i sig selv en udfordring at få tegnet "mønsteret" op på pladerne), skær ud, laker med epoxy (uden glas) og vask aminen af. Han har et billede af alle hans dele udskårne og lakerede, men inden de er vaskede. Man lakerer med epoxy for at sikre imod fugt. Aminlaget skal vaskes af for at sikre at man kan lime og lakere på det igen.

Og så er det ellers bare at gå igen med at samle :) Men der er også udfordringer i samlingen. F.eks. bruger de fugemasse i PM-artiklen. Her kan du jo overveje at bruge epoxy med fyldstof (f.eks. savsmuld). Det vil gøre det meget stærkt.

Rigtig god fornøjelse :)

WS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.

Her er lige et link til en anden side med byg-selv både, der kan du købe tegninger, men også bestille alle materialerne, som derefter "kun" skal samles. www.boatplans.dk
Har selv, af nysgerrighed, købt et sæt tegninger der, og de udemærkede til at bygge efter.

Mvh
Sømanden.
Skrevet af Sømand den 16-04-2009 22:57
Har selv, af nysgerrighed, købt et sæt tegninger der, og de udemærkede til at bygge efter.

Er det sådan at vi skal se nogle billeder af et projekt?

Det ser ud til at planerne er i noget nær A4-format. Hvordan er det meningen at man får dem tegnet over på en krydsfinerplade? Bruger man en edb-projektor eller en overheadprojektor? Eller måler man op med et kvadratnet? Er der måske et marked for at printe bådplaner ud som symønstre - altså i 1:1?

WS
Skrevet af WinstonSmith den 16-04-2009 23:09
Skrevet af Sømand den 16-04-2009 22:57
Har selv, af nysgerrighed, købt et sæt tegninger der, og de udemærkede til at bygge efter.

Er det sådan at vi skal se nogle billeder af et projekt?



Hej.

Fik vist formuleret mig forkert. Har godt nok købt tegninger, og havde en plan om at bygge en i aluminium på et tidspunkt. Har dog haft 1000 andre ting for, så det er kun blevet til indkøb af tegninger.

tegningerne er omkring a4 størrelse, så det vil selvfølgelig være lidt af en opgave at få det tegnet over på en plade, der er dog godt med mål på tegningerne, så nok ikke en umulig opgave..

Mvh
Sømanden
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kan exoxy også bruges som lim? og skal aminen vaskes af alle steder eller bare de steder hvor der skal klistres ny epoxy på? og skal den bare vaskes af med sæbevand?
hej kan godt se du brænder for at bygge selv men prøv istedet at kikke på ebay. de der er næsten altid spedbåde med indenbors motor til istandsættelse til en rigtig fornuftig pris.

der er altid solskin bag skyerne

Skrevet af kingdalle den 19-04-2009 20:38
kan exoxy også bruges som lim? og skal aminen vaskes af alle steder eller bare de steder hvor der skal klistres ny epoxy på? og skal den bare vaskes af med sæbevand?

Epoxy er lim. En af verdens bedste klæbere. Den bliver som lim endnu bedre af at blive blandet med fyldstof. Det kan blive utroligt stærkt.

Lad mig bare lige uden videre foreslå at du læser manualen for West Epoxy - hovedparten af det den fortæller gælder også for andre epoxysystemer. Se evt. dette link for en epoxyleverandør der har lagt nogle vidoer på siden (se under INFORMATION i menuen til venstre). Han ser også ud til at have epoxy til en rimelig pris (som jeg tror er opgivet i euro fordi han ligger i Holland) Også på boatbuildercentral.com kan man blive klogere.

Aminen skal vaskes af fordi den er et irriterende biprodukt man kan være uheldig at opleve ved bestemte typer epoxy og fordi man ikke kan male eller lime før den er væk. Skuresvamp, vand og sæbe og vupti er den væk.

Jeg vil foreslå at du afprøver limning og lakering på nogle enkelte stykker spildtræ inden du går i krig med at samle både. Lav f.eks. et T af to stykker krydsfiner du limer sammen og forstærk limningen med en hulkel på hver side. Det vil være en god øvelse. Prøv så derefter at forstærke denne hulkel med lidt glasfibertape og få nogle erfaringer med tingene. Og husk at undgå at få epoxy på hænderne, for selvom det kan vaskes af med husholdningssprit kan det give allergi.

WS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også