Støvproblemer med naboer i lejlighed

Hej!

Jeg har som nogen ved skåret nyt el ind i væggene i min lejlighed som er bygget af beton elementer....

Jeg gjorde det med en alm 125mm og en 180mm vinkelsliber og det støvede og larmede jo helt sygt...

Det var i min stue og jeg lukkede dørhullet ud til gangen (dermed resten af lejligheden og oveddøren) af med en krydsfiner plade som jeg limede på væggen med fugemasse og lagde våde tæpper i bunden...

Jeg vandede hele gulvet med en vandkande med spreder på...

Efterfølgende har jeg så fået 2 kæmpeklager over at 2 naboers lejligheder er helt fyldt med støv... Jeg har været inde og se og der er godt nok helt gråt!

Meget mere gråt end i den del af min egen lejlighed jeg havde spæret af :S

Dette har jeg selvfølgelig rigtig dårlig samvittighed over, og det har jeg sagt til dem med især den ene er nabo er pisse sur og direkte modbydelig!!

Er der love for den slags o.s.v... hvor kan man læse om det?

Selvfølgelig skal jeg have det at vide, men jeg mener at den ene overreagerer ret meget! Jeg har da lov at renovere, og jeg kan ligesom ikke rigtigt lave om på at deres lejlighed stadig er noget utæt pis!?

Jeg har prøvet med en rilleskærer med sug, men den kan slet ikke skære i væggene... de er drønhårde!
Hej! Jeg har som nogen ved skåret nyt el ind i... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har slet ikke samme ventilationssystem... Jeg har kun 1 udsugning og den går direkte op på taget... Jeg bor øverst :)

Som jeg kan se det, har de endten haft vinduer åbne på altanen selvom de ikke vil være ved det... Eller også er det kommet under væggene... Dette er absolut de eneste to muligheder der er.

Jeg havde somsagt lukket min stue hvor det foregik helt af med en plade jeg havde fuget og skruet fast foran dørhullet...

Og jeg havde selv stort set ingen støv i den ende af lejligheden... Faktisk så lidt at jeg ikke har set om det også var der før jeg begyndte... Men deres køkken og stue som ligger i samme ende som min stue og altan, var helt gråt...

Så den eneste der åbenbart ikke har haft støvproblemer er åbenbart mig selv... :S
Den bedste måde at afvæbne "sure kællinger" på er ved at værer, overdrevent elksværdige over for dem. Også selvom man mest har lyst til at sende hende hen hvor pepperet gror, gør man det modsatte, fodre man nærmest rivejernet med nye "kugler"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så fandt jeg da ud af lidt mere i dag... Jeg lånte lige grej til at måle tryk med i dag, og de har jo dybt undertryk i de lejligheder hvor der er kommet støv i fra udsugningssystemet (Et fælles med én stor motor på taget)

Der er så meget undertryk at døren bliver suget op når man trykker håndtaget ned... og holder man den lige på klem kan man høre det suse helt vildt...

Jeg er den eneste som har de gamle originale snoretræk ventiler i stadig, og dem har jeg selvfølgelig lukket...

Og jeg undrede mig faktisk over da jeg spartlede mine gips lofter at alt støvet lå i bunden af væggene helt ude ved kanten....

Så det er uden tvivl blevet suget ud under væggene i de små revner der må være... Det blir sgu svært at holde væk næste gang :S
en anden gang må motoren til ventilationen vel kunne slåes fra.
ja det må jeg sgu lige prøve at høre viceværten om... Om ikke andet må jeg i hvert fald åbne mine egne ventiler og holde døre og vinduer lukket så jeg selv opnår største mulige undertryk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det må da koste en masse extra varme, hvis der er så meget undertryk i lejlighederne. Så suges der jo kold luft ind hele tiden.
Det koster nemlig lige præcis enorme mængder varme... efter jeg satte emhætte op så kunne radiatoren i køkkenet slet ikke følge med! På fuld knald kunne jeg lige holde 19 grader i vinters... Og der har ikke været specielt koldt...

Så monterede jeg spjæld på... Og kunne slukke for radiatoren derude og stadig ha 18-19 grader :)

Nu er jeg så ved at være færdig med at efterisolere... mangler lige soveværelset... og har ikke haft varme på siden jeg fik det op i den store stue i starten af februar :)

Så det er helt vildt hvad den suger ud... måske der er en grund til at mågerne flokkes og bygger rede om de udmundinger!

Og bygningen skulle have en eller anden A++++ energi betegnelse der sku være vældig flot :S


Mit forslag lyder på at montere en timet kontakt i hver lejlighed (der er 3 lejligheder på hver udsugningsmotor og kanal) som er timet til f.eks 1 time når man trykker på den...

Så kan man trykke når man går i bad eller skal lave mad...

For det første ville det spare uanede mængder strøm for ejerforeningen... Der er 78 opgange og 2 sugere til hver opgang, og varmeregningen ville falde vildt for alle!

De motorer der sidder deroppe og snurrer er nogle ordentlige nogle, og der er vildt sug på
Nu er problemet bare at de bestyrelser der sidder i sådanne byggerier ofte er uimodtagelige for nye ideer, sådan en "Abekat" som dig, skal ikke komme her og fortælle dem noget som de (tror) de ved meget mere om.
Det var dog en fantastisk historie med en overraskende slutning.
Utroligt at nogen kan finde på at lave en sådan løsning med så voldsom en udsugning. Jeg har selv en stor udvendig udsuger på en skakt der trækker flere rum, herunder et par badeværelser og køkken m.m.
Problemet her er at alle rum skal udsuges samtidig, men det er dog til at komme over i en enkelt privatbolig, men i en opgang med mange lejligheder er det da fuldstændig tåbeligt, med et enormt varmespild til følge.
Mon ikke den pågældende rådgivende ingeniør er kammet totalt over?
Min suger skal i alle tilfælde ikke køre uden grund om vinteren, idet det tydeligt mærkes på temperaturen inden for, med spild af brændsel og strøm til følge.
Det bliver da vist en dum sag for beboerbestyrelsen! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan ikke se, at du har gjort noget galt. Du har varskoet på forhånd, og de andre har ikke reageret, når problemet var ved at opstå. Du har været så venlig og tilbyde for professionel rengøring. Hvad mere kan hun forlange?

Sig til hende, at hvis du betaler for, at hun selv gør rent, så skal hun vel opgive denne indtægt til skattevæsenet :-)

Det er vel ikke forbudt at skære riller selv i forbindelse med EL renovering, hvis blot elektrikerne laver alt det andet?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også