Hvad koster jordvarme?

Hej med jer.

Vi er ved at kigge på et hus med oliefyr. Der er ret meget grund til så tænkte at man måske skulle anlægge jordvarme. Men hvad koster det hvis man selv sørger for at grave slangerne ned i jorden? Huset er fra 1912 med hulmur isolering og efter isoleret på loftet, på 180 m2 men skal nok udbygges med 40-50 m2 mere senere.
Hej med jer. Vi er ved at kigge på et hus med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jordvarme koster typisk 80.000 plus montagen.
varmepumpen der komprimere gassen og temperaturen den skal komprimere til er de vigtige emner. En opvarming til 60° vil koste mere energi end bare til 40°
Jeg er kølemontør og kan give dig oplysninger om hvad du skal kigge efter inden du beslutter dig.

Jeg er i kina de næste 3 uger men hvis du kan vente skal jeg nok give dig en vejledning.

 
Har lige fået et komlpet jordvarme anlæg installeret på ca 7 arbejdsdage og fik det til en pris på 121000 kr for et 8 kW Vølund anlæg jeg var så heldig at komme med i tilskuds puljen der gjorde anlæget 25000 kr billiger det vil sige at det kom til at koste mig 96000 kr for alt arbejde og materialer og det er jeg glad for den dag i dag at jeg valgte den løsning fordi det er utroligt vigtigt at anlæget bliver monteret på den rigtige måde og at dimentionerne bliver afstemt i forhold til huset , jeg valgte et firma der havde installeret 100 anlæg i 2008 og samtidig har de 10 års erfaring med varme pumper hvilket man fornemmer med det samme de gå i gang , så mit råd til dig freak1 er at du skal hente 3-4 tilbud hjem og samtidig skal du være kritisk over de smarte sælger der har nogle varmepumper med en COP på 5- 6 i virkningsgrad dem kan du godt glemme for det er usansynligt at opnå så høj en virkningsgrad.
Men hvis du er intresseret i et godt firma på sjælland vil jeg gerne anbefale et hvis det er tilladt her i forumet
Ps jeg kan tilføje at det nu er 3 uger siden det blev sat i drift og mit forbrug her om sommeren til varmt vand og håndklæde tørrer og gulvvarme på badeværelset ligger på 8 kw i døgnet og det er selv om at anlægget ikke er kørt 100 % ind med hensyn til jordslangen som skal have tid til at sætte sig i jorden for at få optimal udnyttelse af jordens varme , der vil gå ca 1 til 1 1/2 år før slangen har fuld kontakt med jorden og dermed kan optage varmen 100 %

MHV BONZIAMANN

Tak for dine erfaringer Bonziamann, Jeg håber også bare på at de laver sådan en pulje igen så er jeg først med en ansøgning. Men indtil da må jeg nøjes med brænde som i sidste ende også er billigere men bare ikke så sjovt at skulle ud og fyre i udhuset. Men en udgift på 120.000+ bliver først sjov hvis regeringen betaler de 25.000.

Men du må meget gerne skrive firma navnet det er jeg også sikker på er helt lovligt, det er jo din mening om et produkt du har fået leveret. Du ejer jo ikke firmaet selv.
Hej Freak1
Jeg har ikke andel i firmaet så du får navnet her: URHØJ VVS og jeg kan som sagt kun anbefale dem selv om de har deres firma og ligger i Kalundborg området så har det ikke indflydelse på det tilbud de afgiver jeg kan oplyse om et andet firma der også kom med et tilbud som lå 23000 kr over URHØJ´s tilbud og ydermere skulle jeg selv lave en hel del af arbejdet hvilket jeg ikke har gjort i dette tilfælde med URHØJ. Firmaet med det høje tilbud lå i mit nærområdet så det spiller ikke ind på tilbudet
Men held og lykke med dit forsøg på at få jordvarme du har noget at glæde dig til kan jeg garantere

MHV BONZIAMANN

Hvis du har mod på det kan det måske være en guldgrubbe at købe varmepumpen i udlandet. Idet varmepumpen tydeligvis er den store post ved installation af jordvarme er det tydeligvis denne du skal have reduceret. Jeg faldt over dette indlæg i andet forum, hvor man har fået et billigt tilbud fra Sverige:
http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=13&thread_id=971&pid=5448#post_5448

Dette er kun til inspiraton, og jeg må sige, at jeg ikke selv har erfaring med at købe et anlæg i udlandet, men har dog gjort mig den erfaring at Danmark er et dyrt land, så søg udenfor grænserne, hvis man har mod på det, så kan man spare mange penge.
OBS. Der er ikke de samme reklamationsregler i udlandet, så tag det i mende.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Annonce
Lige for at vække en gammel tråd lidt igen
Når man først har fået smidt sådan et anlæg i jorden,- er selve varmen så gratis? Er der afgifter på e.lign?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Der er jo afgift, på den el man bruger, ellers ikke ..

mvh jens

Hej,

Jeg har selv jordvarme.
Man kan få en rabat på elafgiften når du har jordvarme anlæg og dette er BBR registreret. Pt mener jeg at det er 14,50øre pr. KWh over 4000KWh årligt forbrug. Så hvis du som mig bruger 24000KWh om året (totalt elforbrug), så vil rabatten være 2900kr/år.
Men det kræver at du får en godkendelse på kommunen, som du så indsender til dit el-selskab. Men det kan du hente hjælp om hos el-selskabet.

PS, det skal siges at vi har 420m^2 at varme op i et gammelt hus fra 1919 med enkeltlags ruder (med forsats) og tvivlsom isolering på loftet. Så lad ikke mit forbrug skræmme dig. Jeg har en virkningsgrad på ca 3,35 målt som et gennemsnit hen over året, så jeg er tilfreds.

PPS: Vores anlæg er et Vaillant BioTherm 17KW med 1000m slange fordelt på 10 kredse af 100m. Pris ialt for anlægget var 180.000kr m. moms. Installeret i 2009. Vi valgte IKKE at grave selv, da vi så ikke skulle slås med montøren af anlægget om hvis skyld det var, hvis det ikke virkede senere hen. Men der kunne spares en del ved at lave gravearbejdet selv. Og det kunne vi ligeså godt have gjort, da montøren gik konkurs stort set samtidigt med at vores anlæg var installeret....

Mvh,

Mikkel

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis