Det levende Søkort

Hvormange her på dette fora bruger "Det Levende Søskort" ? og hvad er jeres erfaringer ?

Sejlerhilsen

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hvormange her på dette fora bruger "Det Levende... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nåe - men som jeg læser det, er antagelsen så, at "nogle" tror, at nøjagtigheden er sikrere, bare fordi det er elektronisk --- (det er det jo heller ikke på den GPS, jeg har i bilen - men den bruger sine informationer til at dirigere ruten - i modsætning til DLS).
At jeg så læste indlæget som om en journalist nu igen skulle være ligeså klog som Holbergs student er så en anden sag.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

GPS - Kortplotter - elektroniske eller manuelle søkort - kompas m.m. er alle hjælpemidler ikke en garanti for noget-som-helst....
Uden "sømandskab" - sund fornuft og generel omtanke kan disse hjælpemidler ikke bruges til andet end pynt...

Kan også fungere uden min pc men det er for mig et redskab og hjælpemiddel i dagligdagen - ligeså de hjælpemidler i båden..

At stole blindt på dybdeangivelser - hvadenten de stammer fra ordinære- eller elektroniske søkort er som at stole på en politiker subsidiært en brugtbilsælger..

Indrømmer gerne - hårdt presset - at tilliden til kortplotteren er stor men ikke ubetinget - deraf kan jeg kalde mig for grundejer et par steder i de danske farvande..
Sejles på lavt vand med 10-15 knob ber man om problemer..

Foråret ER på vej

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Sådan en blyantstreg i et søkort er ofte 25 meter bred. Når vi sætter vores passer får vi ofte sat spidsen mange meter ved siden af hvor vi tror vi måler os frem til.
Sidder man med et papirsøkort og planlægger en rute, så tegner vi ofte stregerne (kurserne) fra sømærke til sømærke.

Sidder man på en PC med en stor skærm og kan zoome ind og ved at ruten skal ligge i en plotter eller gps (som jo oftes er nøjagtig ned til ca. 5 meter) og som kan dirigerer os med en enkelt grad til hhv. styrbord eller bagbord og næsten kan få os til at sejle sjælland rundt efter en snor. Så har man tendens til at lægge ruten tættere på land. eller skal vi sige ind hvor der ikke er så meget vand under kølen.

Det er den tanke man har i baghovedet - jeg ved præcis hvor jeg er - man lige skal tænke over. Fordi det er jo rigtigt at man ved præcis hvor man er. Og det er inden for ganske få meter.

Men dybdemålingen under dig er måske 100 år gammel og stedbestemt ved krydspejling.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

På vores sommertogt 2008 stod dybdemåler af, så måtte forlade mig på syn og plotter, det gik fint men i Dyvig havn, bagerste bro og plotter sagde 1,5 m vand - fint nok men at sejle mellem badende, giver squ sved på panden, godt nok stikker vi kun 1,17 m men alligevel, bruger selv Chart Navigator Light (tysk model af DLS) men kun til ruteplanlægning og opmåling af afstande, sejlads er ved hjælp af syn og søkort, på ukendte steder bliver plotteren tændt, dybdemåleren sat til sikkerhed 1 m vand under kølen, den gamle bliver skiftet inden båden kommer i vandet.
God vind til alle
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Og hermed lukkes denne tråd - tak for alle indlæg

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis