Håndværker> Intet ivejen med at være gammeldaws
og giver dig iøvrigt ret, de danske farvande er umådeligt godt afmærket og KAN man navigere via søkort - kompas og en passer nås rigtigt langt.
Men foruden er være gammeldaws er jeg tilmed uhyre doven anlagt - derfor anskaffelse af en plotter - et enkelt blik på denne og jeg véd hvor jeg er - ingen våde søkort som en spids blyant no.2 prikker hul i
Gerhard> Hmm - ved nærmere eftertanke, må være gammel, er bedre med gode pladser - ankersteder og andre fine pladser end waypoint - skal jo trods alt have tillid til den der har givet de waypoint
.
Du kan "genanvende" signalerne - det være sig fra gps eller vhf for at formindske ledningstrækket... Her er plottet og vhf samt ais forbundet på en gps og en vhf antenne - DLS via den blærbare har sig egen gps-mus men vi bruger ikke dls som plotter.. AIS-transponderen er forøvrigt påtænkt sikkerheden i usigtbart og dårligt vejr, A close encounter med et mindre containerskib i Langelandsbæltet har overbevidst os om nødvendigheden. Fin idé med at anskaffe en ny vhf med dsc og ais i een og samme "æske". 2,8A lyder ikke som alverden med alt det udstyr du har tændt.
Dr_Lyn> Lider som (næsten) alle andre under det skrækkelige operativsystem - kaldet Wirus XP men er gennem årene blevet vaccineret med en dosis tålmodighed og en grænseløs overbærenhed hvad angår Bill Gates produkter
- tænk hvis fly var udstyret med Wirus operativsystemer
.. En medvirkende årsag til jeg ikke bruger dls som decideret plotter - men det kan dls jo ikke gøre for...
Gode pladser> Nævner i flæng - Dyvig på Als - Lyø Bugt - Albuen - Thurø Bund .. flere kommer til men måske bedre med sin egen tråd..
Sejlerhilsen