Det levende Søkort

Hvormange her på dette fora bruger "Det Levende Søskort" ? og hvad er jeres erfaringer ?

Sejlerhilsen

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Hvormange her på dette fora bruger "Det Levende... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Må indrømme, at jeg var for "nærig" til at basere DLS på en bærbar(og kunne i ånden se resultatet når den i åben tilstand tog turen i dørken), valgte i stedet en 12v "car-pc"(mini-itx board(som har seriel- og tv-out port) - en disk fra en kasseret bærbar - en 12v morex strømforsyning, og et kabinet) - og fik senere en 7" touch-skærm (efter de første par år at have brugt et 12 v 7" fjernsyn - dette havde dog den ulempe, at tabeller mv. "flød ud"). Fald så over et mini-keyboard(med en key-pad) - til de lidt vanskeligere ting. Det udstyr er så fast installeret i kahytten, og så længe der er strøm på båden - er der strøm på anlæget(Forbruget har jeg målt til 2,8 amp). De større planlægninger - vinterdrømmene osv. klares på hjemme-pc, og så flytter jeg tabellerne fra det ene system til det andet (ruter - waypoints mv.) via en usb-stik eller en brændt cd. Endelig har jeg f.eks. hele tråden om Albuen havn  - download af diverse sider om havne i det sydfynske mv. liggende i systemet, med henblik på, at når vi nærmer os, kan disse ting nærlæses.

Jeg ved ikke lige med ideen om waypoints - men vil hellere hylde ideen om udveksling af "gode steder" - den hyggelige havn - som overraskede - gode ankerpladser mv. - evt. en forventet rejseplan, så man måske lige kunne stikke hoverne sammen i en havn på turen osv.

Gerhard

Jeg kan så lige tilføje, at jeg også ønsker mig AIS, og kan se, at der er modeller af VHF radio med dette indbygget - bliver nok løsningen, da den gamle VHS står til udskiftning. Denne løsning, for ikke at "drukne" i diverse komponenter (GPS til DLS - GPS til DSC på radioen, og GPS+VHF til AIS - synes, at de samme data burde kunne genanvendes - uden for mange løse forbindelser, og for mange fejlmuligheder)


There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg synes ikke det fremgår særligt klart af det levende søkort når computeren ikke længere får data fra gps'en, det virker lidt farligt på mig at man kan kan komme til at sejle videre uden at vide at positionen ikke længere opdateres. En anden ting der er upraktisk er at computere generelt ikke altid er stabile nok til at navigere på og ikke vandtætte... Jeg har selv sejlet fra esbjerg til københavn på gamle kort, efter at have pløjet min båd igennem en enorm kølvandsbølge befandt mig med hovedet nedad og benene opad, desværre var min bærbare under mit hoved og senere under min fødder da jeg fik vendt mig om og styrede op på den næste bølge.....

Dr_Lyn

Det er sikkert meget godt med al den elektronik i en båd, men det væsentligste er at du kan navigerer ved hjælp at et papir søkort kompass og passeren. I de Danske farvande hvor man altid kan se land er en sekstant ikke så nødvendig, hvorimod et lille pejle kompass er en udmærket ting.

Og ja jeg ved det godt, jeg er bare så  gammel dags.

Jeg har da en lille "lampe", som er rød eller grøn - endvidere kan jeg se hver gang der modtages data på positionspilen. Hvilken vers. bruger du - hvilken gps - og hvordan er gps koblet til (serielt, eller usb?)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Håndværker> Intet ivejen med at være gammeldaws  og giver dig iøvrigt ret, de danske farvande er umådeligt godt afmærket og KAN man navigere via søkort - kompas og en passer nås rigtigt langt.
Men foruden er være gammeldaws er jeg tilmed uhyre doven anlagt - derfor anskaffelse af en plotter - et enkelt blik på denne og jeg véd hvor jeg er - ingen våde søkort som en spids blyant no.2 prikker hul i

Gerhard> Hmm - ved nærmere eftertanke, må være gammel, er bedre med gode pladser - ankersteder og andre fine pladser end waypoint - skal jo trods alt have tillid til den der har givet de waypoint .
Du kan "genanvende" signalerne - det være sig fra gps eller vhf for at formindske ledningstrækket... Her er plottet og vhf samt ais forbundet på en gps og en vhf antenne - DLS via den blærbare har sig egen gps-mus men vi bruger ikke dls som plotter.. AIS-transponderen er forøvrigt påtænkt sikkerheden i usigtbart og dårligt vejr, A close encounter med et mindre containerskib i Langelandsbæltet har overbevidst os om nødvendigheden. Fin idé med at anskaffe en ny vhf med dsc og ais i een og samme "æske". 2,8A lyder ikke som alverden med alt det udstyr du har tændt.

Dr_Lyn> Lider som (næsten) alle andre under det skrækkelige operativsystem - kaldet Wirus XP men er gennem årene blevet vaccineret med en dosis tålmodighed og en grænseløs overbærenhed hvad angår Bill Gates produkter  - tænk hvis fly var udstyret med Wirus operativsystemer .. En medvirkende årsag til jeg ikke bruger dls som decideret plotter - men det kan dls jo ikke gøre for...

Gode pladser> Nævner i flæng - Dyvig på Als - Lyø Bugt - Albuen - Thurø Bund .. flere kommer til men måske bedre med sin egen tråd..

Sejlerhilsen

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
Hej jeg bruger DLS., og jeg er fuld tilfreds og kunne ikke tænke mig at bruge andet. Jeg har lavet mig en holder til min pc,er således at den sidder fast og ikke kan falde nogen steder. Derudover er den lavet fleksibel sådan, at jeg kan dreje pc-holderen frem når jeg skal bruge den og tilbage når jeg ikke skal. Dvs at jeg kan sidde ude og se ned på kortet når jeg er ved roret. Det virker rigtig godt.

Det samme har jeg faktisk gjort ved min garmin 128 gps,er. Den er også lavet meget fleksibel. Dvs jeg har lavet en holder som jeg kan drejer ud i cocpitet. Når jeg står nede ved mit kortbord kan jeg dreje min gps,er tilbage så jeg både kan se søkort, se på pc,eren (hvor kærsten sejler) og på gpseren. kan det blive bedre.

Jeg synes, at have erfaret, at jeg først skal starte gps,eren op, -op således at den har modtaget alle sinalerne, derefter må jeg først starte pc,eren op. Hvis jeg gør det så virker det altså perfekt.
M.V.H
alte

<p>&#160;</p>
DLS er et scannet søkort. Der er en udmærket artikel i "Bådmargasinet sejl" i denne måned om gps og de upræcise søkort.
Det vigtige er nok det at i staten af 1800 begyndte man at skriv dato på dybdemålinger så opmålinger uden årstal er jo ældre.
Mange målinger er fortaget med lod og det er nogle steder over 200 år gamle målinger.
Især under 6 meter linjen bliver der ikke målt noget særligt. Der måles i anbefalede sejlruter.
Så når man sejler efter papirkort har man selv indbygget en "sikkerhedsmargen" og holder sig ofte i pæn afstand fra 2 m linjen. Når mange lægger sin rute i en pgs/kortplotter har de en tendens til at f.eks. lægge den lige midt i 2 m linjen og sejler derfor ofte efter over 200 år gamle opmålinger.
Endelig skal man huske at under 6 m dybde er der er ofte langt mellem hver lodning af dybden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så må DLS i nyere versioner kunne noget mere end min version kan, idet min version ikke kan lægge en automatisk rute ud fra dybdekurver.
Iøvrigt må argumentet om unøjagtige dybdekurver gælde bade papir- kort DLS, og andre elektroniske korttyper, medmindre nogle af dem baserer sig på andre landes søkort. (Uden jeg har læst artiklen).

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

@Gerhard:

Vi tror, GOM mener, at når man kender sin position så præcist, som man gør med GPS, sejler man tættere på f.eks. 2-meterkurven, end hvis man er et par hundrede meter i tvivl når man sejler på bestik.

Vi har nu også oplevet, at der vel udenfor 2-meterkurven (f.eks. på SØ-siden af Amager) ligger nogle vandreblokke fra istiden, hvor der med garanti ikke er 2 meter vand over, og de er ikke vist i noget søkort.

Så længe havbunden ikke er opmålt ned til en halv meters opløsning, er der altid risiko for grimme overraskelser, GPS eller ej.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nej man lægger da ikke sin rute zig-zag efter en linje i et elektronisk søkort.
Men hvis ud sejler efter søkort og sømærker vil du lægge dig i sejlruterne. typisk går man på den rigtige side af sømærker.

Men når folk sidder hjemme og har zoomet helt ind på deres søkort så bliver waypoints lagt lige på f.eks. 2 m linjen fordi folk stoler blindt på at der er 2 meter.

Kort og matrikelstyrelsen giver ingen garantier for at dybden passer uden for de afmærkede sejlruter. Og kort og matrikelstyrelsen bruger næsten ingen ressourcer op opmålinger under 6 meters dybte og det er der vi ynder at sejle.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis