Udvendig digital antenne

Hej,

Idag kan jeg jo modtage digitalt signal på mine gamle antenner på taget. Der er jo en 3-4 stykker, sverige, dk, radio, osv....

Kan man ikke fjerne dem alle og udskifte med 1 enkelt antenne ? Der kan modtage alle digitale signaler ?


Thomas
Hej, Idag kan jeg jo modtage digitalt signal på... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af PeterR den 25-03-2009 12:48
Det med at prøve sig frem, ja, men hvad der er godt een dag er skidt det næste dag. Et tag er en fin reflektor til UHF signaler, dette forstået negativt.
At prøve sig frem er jo underbygget af at man på TV kan aflæse signalstyrken og kvaliteten af signalet bare ved at trykke på dekoderens signalinfo knap, så det er sådan set ret enkelt at gennemskue ved hvilken indstilling signalmodtagelsen er bedst. At der skulle være behov for at skifte antenneindstilling dagligt for at få det bedste signal kan mine forsøg ikke bekræfte.

Det kan hænde sig at reflektor og antenne generelt er dårligt, men i forhold til digitalmodtagelse har jeg prøvet at montere digitalantennen i en mast ved siden af huset i ca 8 m højde (ingen reflektor). Med den montering kunne jeg kun modtage de svenske kanaler på frekevens 650 i en ustabil kvalitet og styrke. Ved at flytte antennen 3 meter ned på skorstenen, med den østvendte skorstensflade (reflektor?) bag antennen kan alle de svenske kanaler sendt på DVB-T modtages med en kvalitet målt lige nu på 95 og en styrke på 70 for programmer sendt på frekvens 570, mens programmerne på frekvens 650 har en kvalitet på 98-99.

Det jeg skriver er, bor man i et område med rigtig dårlig modtageforhold så er en rigtig gammeldags antenne med reflektorer og direktorer bedre end en vidunder antenne med 20 dB elektronisk forstærkning. Jeg har ingen forklaring på dit held med at flytte antenne op og ned af stangen.

Selv hælder jeg 100 % til paraboler, og jeg syntes det er dybt forkert at et kort til en parabolmodtager skal koste penge (til de danske licensbåret kanaler), det burde automatisk dumpe ind af brevsprekken når man har betalt sin licens.

Cardsharing og LinuxSatBox'es længe leve.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af Lars ON den 25-03-2009 20:43
S
Skal der ikke en extern powersupply til den der Strong ? For at den får 5V....

Jo, hvis ikke du kan sætte TV eller dekoderen til at levere strømmen gennem antennekablet er du nødt til at bruge den eksterne strømforsyning. Jeg har både et digital TV og en dekoder der kan sættes til at levere strømmen, hvilket fungerer fint gennem ca. 15 - 20 m antennekabel.


Hvordan ved man om de 2 fladskærme jeg har, kan levere strøm ud gennem coax ?

Thomas

Jeg har en antenne på loftet og ser alle danske og svenske gratiskanaler.  Det afhænger af hvor du bor om du skal have en eller to antenner (DK hhv S).

Der er masser af info på nettet, bl.a. under "det nye tv signal" osv.  Jeg har selv gjort det hele.  Det er ikke korrekt at vi til til efteråret skifter til parabol.  Vi skifter til digitalt tv signal, som også kan modtages med antenne, det gør jeg allerede.  Du skal også have en digital modtageboks ved TVet medmindre det er et nyt tv med indbgget digital modtager.

Du kan sagtens klare det selv.  God fornøjelse.

Se nedenstående link. 

www.sattv.dk/forum

MVH Mikael

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af ThomasR den 26-03-2009 07:25
Skrevet af Lars ON den 25-03-2009 20:43
S
Skal der ikke en extern powersupply til den der Strong ? For at den får 5V....

Jo, hvis ikke du kan sætte TV eller dekoderen til at levere strømmen gennem antennekablet er du nødt til at bruge den eksterne strømforsyning. Jeg har både et digital TV og en dekoder der kan sættes til at levere strømmen, hvilket fungerer fint gennem ca. 15 - 20 m antennekabel.


Hvordan ved man om de 2 fladskærme jeg har, kan levere strøm ud gennem coax ?

På det TV jeg har med digitalmodtager er der en knap til systeminfo på betjeningen og derunder er der en valgmulighed for aktiv antenne.

Til det analog TV, hvor jeg har en digitalboks til er det sådan set det samme idet det jo så bare her er i digitalboksens systemmenu at man kan vælge aktiv antenne.
Annonce
Det var da en omgang ævl.
for at ryde lidt op
1, der findes ikke en uddannelse eller autorisation der hedder antenne mand. Desværre der trænger til en seriøs oprydning blandt dem der sætte antenner op.
en af de ting jeg oftest ser er når elektrikkere har købt matrialer hos deres elgrosister der ikke ved nok om HF-teknik. dårlige kabler, forkert monterede stik, for skarpe knæk, forkerte matrialer osv.

2, selv om man kan finde en der kan sætte sin antenne op betyder det ikke personen ved hvad de laver.

3, en antenne er nok teoretist. så skal det f.eks. være en krydspolet yagi tilpasset til ca 225MHz, hele UHF båndet samt L1 båndet.

skal man være med på noderne skal man have en UHF antenne som for det meste af landets vedkommende skal være vandret polariseret, en DAB antenne som skal være lodret polariseret og en FM antenne (rundstrålet flejer at være fint)

4, en flagstangsantenne er en pæn løsning men virker den i praksis ? ja hvis man er tæt nok på senderen til at signalet er kraftigt nok og langt nok væk til at forstærkeren ikke går i mætning eller laver andre intresante ting så som intermodulation. Size does matter uanset hvordan man vender og drejer det.

1 november bliver det tændt for 4 nye digitale TV MUX de vil alle sende signalet ud komprimeret med MPEG4 hvilket betyder at man kan have op til 10 SD kanaler per MUX. de 3 af MUX'erne vil være kodet med viacces. det er dem som BOXER er gatekeeper på.

folk der har spørgsmål angående antenner eller digitalt tv/radio kan blot sende mig en besked.

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne den 26-03-2009 22:26

4, en flagstangsantenne er en pæn løsning men virker den i praksis ? ja hvis man er tæt nok på senderen til at signalet er kraftigt nok og langt nok væk til at forstærkeren ikke går i mætning eller laver andre intresante ting så som intermodulation. Size does matter uanset hvordan man vender og drejer det.

Jo, den digitale flagstangsknopantenne virker. Og den virker faktisk mere end særdeles godt.

Vi bor mellem i en slugt mellem bakker og skove langt fra nogle sendemaster, og signalerne fra det gamle system var ganske enkelt noget skrammel, uanset hvordan det blev forstærket. Hele pivtøjet var monteret af en fagmand, som ikke var elektriker ;-) Og antennerne monteret på en 4 m. lang jernstang på skorstenen - hvilket heller ikke ligefrem pyntede.

Men det gør det nu, hvor hele lortet er pillet ned. Dét hele er bemlig blevet løst med investeringen i en 12 m. glasfiberflagstang på vippefod med en digital rundstråleantenne i toppen, og vi kan nu modtage samtlige boxersignaler knivskarpt og helt uden problemer.

Nej, fiber er næppe noget, vi skal forvente kommer på vores breddegradder på denne side af 2012.

Jo - jeg kunne jo bare have købt en parabol, hvis det var det, jeg ville have.

Og jo - der kan helt sikkert altid findes et eller andet tilfælde, hvor undtagelsen bekræfter reglen om, at flagstangsknoppen ikke fungerer på en helt specifikt regional lokation.

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

dvs. ifølge dig, skal man ha' 3 antenner placeret oppe på taget.....

jeg troede ellers jeg kunne rive mine 5 gamle ned og nøjes med 1 !!!!

kan man ikke modtage DAB på en digital tv-antenne ? FM har jeg ikke brug for. har kun DAB radio og internet radio....

Thomas

Hov hov Jacob, mine indlæg ligner da dine.

DAB er noget unødigt skrammel hvis man har en god internet linje, der er så få recievere til eksisterende anlæg, og endnu mere øv hvis man gerne vil have en sourround forstærker med masser af watt og DAB reciever samtidig.

DAB udsendes på 17X MHz båndet  så vidt jeg husker og lodret, FM vandret og på 88-108 MHz, så du får problemer. Men har du en DAB modtager der ikke har sin egen antenne.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af ThomasR den 27-03-2009 09:14
dvs. ifølge dig, skal man ha' 3 antenner placeret oppe på taget.....

jeg troede ellers jeg kunne rive mine 5 gamle ned og nøjes med 1 !!!!

kan man ikke modtage DAB på en digital tv-antenne ? FM har jeg ikke brug for. har kun DAB radio og internet radio....

Det kommer an på hvad du vil have. hvis du kun vil se dansk tv kan du nøjes med en. hvis du skal have fm med skal du have to og dab som den tredje.

@PeterR
jeg beklager meget men jeg læste altså ikke alle indlægene igennem før jeg skød med sprede hagl. jeg er (desvære) lidt iritabel når jeg læser så meget vrøvl på engang at det går ud over "alle".

@jonasvs

Hvis du har en såkaldt "digital" antenne der virker nu vil du muligtvist opleve at den ikke virker efter 1 november. grunden er at de såkaldt digitale antenner har en kraftig forstærker indbygget. denne forstærker kan ikke nødvendigtvist håndtere de mange forskellige digitale signaler det er grunden. at den virker nu er godt. og en 14m høj pind med en antenne for enden er bestemt en god ting uanset hvilke antene man monterer på den.

jeg skriver såkaldt "digitale" antenner fordi at der ikke eksisterer digitale antenner. et antenne signal vil altid være en analog ting også selv om den indeholder digitale informationer. så digitale antenner er opfundet i en marketings afdeling for at tjene flere penge på uvidende mennesker.

Jacob
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis