Udvendig digital antenne

Hej,

Idag kan jeg jo modtage digitalt signal på mine gamle antenner på taget. Der er jo en 3-4 stykker, sverige, dk, radio, osv....

Kan man ikke fjerne dem alle og udskifte med 1 enkelt antenne ? Der kan modtage alle digitale signaler ?


Thomas
Hej, Idag kan jeg jo modtage digitalt signal på... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jonasvs den 25-03-2009 12:01
Der skulle ikke være noget i vejen for, at rundstråleantennen modtager signalerne inde under taget - ligesom de gamle. Men om det går ud over signalkvaliteten kan muligvis afhængig af tagtypen, men det er ikke noget, jeg ved noget om.


Det er jo så heldigt, at man ved digitalmodtagelse almindeligvis kan få vist systemoplysninger, herunder modtagekvalitet og signalstyrke på fjernsynet. Det er således meget enkelt at undersøge om modtagelsen ændrer sig hvis man flytter antennen ind, ud, op, ned eller drejer den.

Om du har behov for flere antenner afhænger af hvor du bor. Dit postnummer er desværre ikke læsbart på min skærm. Men i mit postnummer kan man med en enkelt digi-antenne med 20dB forstærker trækker DR og TV2 kanalerne samt de 45 til 50 kanaler, der bliver sendt fra Sverige (hvoraf de 30-35 stykker kræver dekoder for at se).
Som radiomekaniker lader jeg lige denne kommentar hænge "Én af de helt store fordele ved de digitale signaler er, at du blandt andet ikke længere vil være helt så afhængig af, at antennen har den helt præcise retning, som du var tidligere."

Og nej rundstråle er ikke nok hvis du vil have de svenske kanaler med, hvis disse idag tages ned på en 92 elementers med forstærker på tror jeg ikke på noget godt med en lille digital dims på flagstangen.

Mekanisk forstærkning (direktore og reflektore) er altid at foretrække fremfor elektronisk forstærkning.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det med at prøve sig frem, ja, men hvad der er godt een dag er skidt det næste dag. Et tag er en fin reflektor til UHF signaler, dette forstået negativt.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Skrevet af Lars ON den 25-03-2009 12:31

Om du har behov for flere antenner afhænger af hvor du bor. Dit postnummer er desværre ikke læsbart på min skærm. Men i mit postnummer kan man med en enkelt digi-antenne med 20dB forstærker trækker DR og TV2 kanalerne samt de 45 til 50 kanaler, der bliver sendt fra Sverige (hvoraf de 30-35 stykker kræver dekoder for at se).

Det lyder interessant.

Kan du beskrive antenne og placering nærmere?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Skrevet af HansW den 25-03-2009 13:05
Det lyder interessant.

Kan du beskrive antenne og placering nærmere?


Det er en Strong antenne. Den ligner meget denne , men er et par år, så det er nok en tidligere model.

Den sidder på den østvendende side af skorstenen (vel knap 5 m over jorden) på et hus i Tårnby. Der er ikke "line of sight" til Sverige, men heller ikke væsentlig højere objekter i nærheden.

Hvis man flytter antennen så den vender mod en af de andre verdenshjørner bliver sveriges modtagelsen markant ringere og en del kanaler falder helt eller delvist ud.

Den direkte linie mod senderen i Malmø går ind over lufthavnen, der jo trods alt aktivt bruger en del frekvenser på mange bånd. Det hindrer ikke modtagelsen.

Tre af de modtagene svenske programmer er svensk radio p1, 2 og 3. Gør man også det her i DK, at DR Radio kommer ud på DVB-T, eller er man så forelsket i FM, DAB og i-net, at det må række?
Annonce
mit postnr er 2820....

Thomas
Den der strong lyder da interessant... jeg har en østvendt gavl, hvor der er frit udsyn, der burde den jo kunne sættes op.... noget kønnere end en rundstråle antenne....


Thomas
Skrevet af FWM den 25-03-2009 09:30

Selvfølgelig kan du lave det selv, det der ændre sig i 2011 er at kodningen går fra Mpeg 2 til Mpeg 4, så det er en god ide at sikre at dekoderen du skal bruge til signalet er til Mpeg 4
Du kan saktens blive ved med at bruge dine gamle antenner, men hvis du gerne vil have ryddet op på taget, vil jeg anbefale en rundstråle antenne .
Den der er linket til er ret pebret, men kan sidde på din flagstang.
Men du kan bruge stort set alle antenner, begrænsningen ligger i hvor kraftigt signalet er hos dig, men de fleste kan anvænde en normal analog rundstråle antenne.

 

 



Den der analoge er IKKE til tv...!

Thomas
Skrevet af Lars ON den 25-03-2009 13:42
Skrevet af HansW den 25-03-2009 13:05
Det lyder interessant.

Kan du beskrive antenne og placering nærmere?


Det er en Strong antenne. Den ligner meget denne , men er et par år, så det er nok en tidligere model.

Den sidder på den østvendende side af skorstenen (vel knap 5 m over jorden) på et hus i Tårnby. Der er ikke "line of sight" til Sverige, men heller ikke væsentlig højere objekter i nærheden.

Hvis man flytter antennen så den vender mod en af de andre verdenshjørner bliver sveriges modtagelsen markant ringere og en del kanaler falder helt eller delvist ud.

Den direkte linie mod senderen i Malmø går ind over lufthavnen, der jo trods alt aktivt bruger en del frekvenser på mange bånd. Det hindrer ikke modtagelsen.

Tre af de modtagene svenske programmer er svensk radio p1, 2 og 3. Gør man også det her i DK, at DR Radio kommer ud på DVB-T, eller er man så forelsket i FM, DAB og i-net, at det må række?

Skal der ikke en extern powersupply til den der Strong ? For at den får 5V....

Thomas
S
Skal der ikke en extern powersupply til den der Strong ? For at den får 5V....

Jo, hvis ikke du kan sætte TV eller dekoderen til at levere strømmen gennem antennekablet er du nødt til at bruge den eksterne strømforsyning. Jeg har både et digital TV og en dekoder der kan sættes til at levere strømmen, hvilket fungerer fint gennem ca. 15 - 20 m antennekabel.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis