Sprøjtning før ny plæne

Hejsa

Næste weekend ryger de sidste 200m2 jord på vores have og så er der vel ~3000m2 som der skal laves til græsplæne. 2/3 af det står som vildt græs, ukrudt, brændenæller og alt det triste idag !

Grundet det store areal har jeg valgt at jeg vil sprøjte det væk inden ny plæne.... Så lidt spørgsmål :

- Hvornår skal/bør/kan man sprøjte ?
- Bør man klippe ukrudt først eller er det lige meget ?
- Hvor længe skal man vente efter sprøjtning med at gå igang med at fræse ?
- Hvor længe skal man vente før man kan så græs ?

Regner med at bruge roundup !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er sådan set ikke noget tidspunkt for hvornår du kan sprøjte, ud over at planterne skal være i vækst. Det bedste tidspunkt at sprøjte med Roundup på er efter en lang tør dag, hvor planterne mangler væde, så suger de giften ned omgående.Men med mindre du kender en som engang har klappet en på ryggen som har, o.s.v. bliver det en dyr omgang med Roundup. Du skal tænke på at det angriber kun det der er grønt, det slår ikke de frø der ligger i jorden ihjel, der skal du have noget gift der er meget mere krads, og det tror jeg ikke kan købes mere, også godt det samme for så vil du ikke komme igang med plænen før til næste år.
Det bedste du kan gører er nok at fræse både på langs og på tværs her efter diagonalt også hver sin retning. Det er vist det der kaldes "fast arbejde" 
Hvis det var mmit projekt ville jeg nok finde en der har en lille traktor med en stennedlægningsfræser monteret på, og få vedkommende til at fræse og så den for dig. Det er lidt dyrere men en hel del nemmere end det andet du er på vej til. Grunden til er at uanset hvad du gør lige nu så skal det fræses også efter der sprøjtet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af SlettetBruger-202005 den 22-03-2009 19:50

- Hvornår skal/bør/kan man sprøjte ?
- Bør man klippe ukrudt først eller er det lige meget ?
- Hvor længe skal man vente efter sprøjtning med at gå igang med at fræse ?
- Hvor længe skal man vente før man kan så græs ?

Regner med at bruge roundup !

- Tid: Når der er gang i væksten. Allerede nu kan det lade sig gøre, men vent evt. et par uger til vejrudsigten lover lunt vejr et par dage.
- Klippe: Ingen betydning, men hvis der ligger løv eller lignende, der kan dække for at alle spirer rammes vil det være hensigtsmæssigt at fjerne.
- Vente til fræse: Mindst 14 dage, men i stedet for tid bør man anvende synet og ikke gøre noget før der er tydelige tegn på gulning.
- Såning: Det står nok på midlet du vil bruge, men 14 dage til 3 uger efter sprøjtning med Roundup som jeg husker.

Men prøv at regne baglæns i stedet. Græsset vil ikke spire og gro ordentligt før jordtemperaturen er over 10 grader. Det når den næppe før ud i maj. Hvis jorden og du lige skal have lidt tid til at forberede såbeddet (afrivning af sten mm) fra fræsning til såning så er vi tilbage til midt i april m.h.t. sprøjtning. Hvis du vil dig det selv godt så vil det være fint om jorden kunne fræses to gang med 14 dages mellemrum så frøukrudt der kommer op ved første fræsning kan nå at spire og derefter blive fræset ned. 14 dage tilbage fra midt april siger begyndelsen af april.

- Du har altså en uges tid til at få sprøjtet i.
- Medio april første fræsning.
- Udgangen af april/begyndelsen af maj anden fræsning.
- Medio maj: Såning. 
Mente at at der var problemer med enten enkim eller tokim planter i forbindelse med sprøjtning med Round Up. Derfor søgte jeg lidt på det og fandt en længere rapport (101 sider) om emnet. Det er udgivet af Danmarks Jordbrugs Forskning og hedder "Ukrudtsbekæmpelse i havebrug og vedplantekulturer i 2002". Den er faktisk til at blive lidt klog af.
Fx hvis du er hærget af kvik-græs, tidsel, agerpadderrokke eller lign. står der på side 17, hvornår du med fordel kan sprøjte før sædskifte og det er vel nærmest svar på dit sidste spørgsmål.

Download/åben pdf-fil

Held og lykke og meld gerne tilbage om dine erfaringer.


Mvh Allan

Men når nu jeg ser på dine billeder, hvad er så dit ambitionsniveau vedr. græsset? Skal det være en "golfbane" eller skal det bare være en "husmands græsplæne". Det jeg tænker på er om der egentlig er behov for at gå så radikalt til værks som nyanlæggelse.

Hvis du har en større plæneklipper med opsamler ville jeg egentlig bare tromle området nu og derefter slå det indledningsvis med høj stub. Når vi når til slutningen af april ville jeg sprøjte med et hormonmiddel, der tager ukruddet. Når ukruddet er visnet ville jeg efterså med græs, hvor det måtte være nødvendigt.

Det du sparer ved ikke at nyanlægge plænen med udgift til fræsning og græsfrø (hvis det skal købes eksternt med kvittering) svarer vel nogenlunde til en havetraktor.

Annonce
Tak for de mange tips !

Var igår i selskab med en del stor bønder, og deres entydige råd var at bare fræse igennem og droppe at sprøjte. De mener at der vil ligge så mange frø gemt i jorden at jeg ikke kan vinde. Og omvendt så vil dette ukrudt ikke kunne vinde mod havetraktoren med klipper over tid...

Jeg har lån minitraktor med fræser bagpå, stennedlægger nægter jeg da jeg hellere vil knokle og rive dem sammen, end se dem poppe op om nogle år !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej

Det er den helt rigtige måde at gøre det på, som du skriver i dit sidste indlæg.
Fræs arealet og planere og så dit græs, ukrudt er uden betydning i en græsplæne
,når du begynder at slå græsset dør ukrudtet.

Hilsen ame

Skrevet af ame den 24-03-2009 22:45

Hej SlettetBruger-202005.

Det er den helt rigtige måde at gøre det på, som du skriver i dit sidste indlæg.
Fræs arealet og planere og så dit græs, ukrudt er uden betydning i en græsplæne
,når du begynder at slå græsset dør ukrudtet.

Hilsen ame


Tak for feedback !

Mener ud fra et "stop brugen af plantegift" synspunkt eller sådan rent teknisk set på opgaven ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan også svare ja til det spørgsmål, de færreste ukrudter kan lide at blive klippet over flere gange i træk. Dog kan nogle tidsel arter kun bekæmpes med roundup, men der pensler du blot giften på et enkelt blad af hver plante efterhånden som de dukker op.
Både mijømæssigt og økonomisk skal det bare lige fræses og derefter plannere det og så skal det bare såes og holdes pænt. Andet år skal det gødes og så får i en flot plæne.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis