Vandskuring vs pudsning?

Hej alle.

Er der nogen murere her som kan sige mig hvad forskellen præcis er på de to begreber?
 
Vi har fjernet en eks garage som stod op af huset, og den væg skal nu har samme tur som resten af huset. (se billeder)
Kan jeg gøre det direkte på muren som den er nu, eller skal der gøres noget ved væggen først?

I må gerne komme med materialebrug også, og blandingsforhold, men det er vel noget med 11 del pudsmørtel og 1 del cement?

Håber nogen kloge hoveder kan hjælpe..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Daugaard24

Jo vandskuring er en tyndpuds der er trukket tyndt ( ca. 1-3 mm.) på muren med et stålbræt og derefter skuret sammen med et filsebræt. Puds er et lidt tykkere afretningslag kan man sige lavet med f.eks. KC-mørtel eller ren cementmørtel.

Jeg synes ikke det er så let at se det på billederne men det er ikke pudset ihvertfald, for så ville man ikke kunne se aftegningerne af fugerne igennem, så det er temmelig sikkert en vandskuring din gavl har fået. Malingen skal renses af først inden du begynder, enten ved sandblæsning eller på anden måde. Jeg kan ikke se detaljerne nok til at sige hvilket produkt du skal bruge men som hovedregel kan man sige at hvis sandkornene er grove og uens i størrelse så vil cement og strandsandsmørtel (1:6) være godt og er kornene ensartede er det en færdig vandskuringsmørtel du skal bruge.
Det er rigtigt nok nemmere at bruge vandskuringsmørtel f.eks. den fra maxit som ThomasFN nævner (tror nok den hedder Maxit tyndpudsmørtel) Men fordi det er nemmere er det ikke sikkert det giver det pæneste resultat. Kunsten er at få det magen til vandskuringen på resten af huset. Men når det er sagt kan jeg ikke ud fra de billeder sige om det er det ene eller det andet.
skal jeg tage et nær billede af en del af den færdige mur? Jeg har tidligere prøvet at reperare nogle steder, og der brugte jeg strandmørtel 7,7 % fra maxit... ved så ikke hvad de %´er betyder.

Men dvs forskellen på vandskuring er at en vandskuring er et tyndere lag, og her pudser man med et skumgummibræt vådt i vådt

Og et pudslag er samme blandingsforhold som vandskuringsmørtel, man kommer bare et tykkere lag på, og her bruger man et filsebræt (som er et bræt hvor der kun er hård plast på den side man bruger? eller tager jeg helt fejl? ;)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

hehe du har bare så mange spørgsmål idag

Du må godt tage et nærbillede så kan jeg prøve om jeg kan se det. Det du har brugt til din rep. er nok en færdig mørtel med 7,7% kalk i. Vanskuring er tyndere end puds og man pudser det sammen med et skumgummibræt.
Puds er ikke samme blandingsforhold som vandskuring, men det kommer selvfølgelig an på om det er udvendig eller indvendig du skal pudse. Et filsebræt eller skumgummibræt bruger man til vandskuring og ikke puds hvor man bruger et pudsebræt (godt gættet) af hård plast. Om du tager fejl?: Tja både og
Lidt billeder. Der hvor jeg har pudset/vandskuret er et hul jeg har rep. Hvordan ser det ud? ellers et billede tæt på færdig mur og et hvor arbejdet skal ske...

Ja mange spørgsmål :) og mange tak fordi du gider tage dig tid til at svare...

Jeg spørg kun for at blive klogere.

hvorfor kommer det an på om det er ude eller inde? blandingsforholdet er vel det samme?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Selvfølgelig er der forskel på blandingsforholdet inde og ude når man pudser og vandskurer. Muren udvendigt er jo selvsagt udsat for både slagregn, frost osv. Derfor skal pudsen være stærkere end indvendigt. Men vi er vel enige om at du skal til at lave en udvendig vandskuring ikke. Den færdige mur ligner en blanding med strandsandsmørtel og cement. Strandsandsmørtel kan fåes i små sække med 25 kg. hos din tømmerhandel. Det blandes så sammen til en tynd flydende vælling. Jeg plejer at blande 1 del cement og 6 dele mørtel.
Det du har rep. er fint nok da det jo skal vandskures bagefter igen. Men når du skal vandskure ovenpå skal det skures ordenlig sammen med filsebrættet uden alle de der streger i overfladen. Først skures det sammen med et vådt  filsebræt til det får en ens ru overflade over det hele. Der skal bruges rigeligt vand. Brættet skal dyppes i vand en gang imellem.
Så venter man lige lidt indtil vandskuringen bliver bare en lille smule tør (kræver lidt fornemmelse) også til sidst pudser man det pænt med et næsten tørt filsebræt, så får man en overflade uden alle de streger.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også