Vandskuring vs pudsning?

Hej alle.

Er der nogen murere her som kan sige mig hvad forskellen præcis er på de to begreber?
 
Vi har fjernet en eks garage som stod op af huset, og den væg skal nu har samme tur som resten af huset. (se billeder)
Kan jeg gøre det direkte på muren som den er nu, eller skal der gøres noget ved væggen først?

I må gerne komme med materialebrug også, og blandingsforhold, men det er vel noget med 11 del pudsmørtel og 1 del cement?

Håber nogen kloge hoveder kan hjælpe..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Er der nogen murere her som kan sige... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
og når du sider filsebræt, er det brættet af hårdplast mod muren ;) ?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

du må gerne lige nævne fremgangsmåden. Først på med et stålbræt, trækker nede fra og op med mørtel som er vælling agtigt? og så bruger jeg filsebrættet? det med hård plast mod muren, og IKKE med skumgummi på den ene side....

Jeg spørg kun for at blive klogere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Et filsebræt er det samme som det du kalder skumgummibræt. Beregnet til vandskuring
Et pudsebræt er af hård plast og beregnet til at  at pudse med.

Det her minder mig om dengang nogle herinde fra skulle forklare mig hvordan jeg skulle samle mine vandrør. Der var også mange sjove spørgsmål men resultatet blev godt

vil du ikke beskrive proceduren så...

Kan man sige at forskellen er at en vandskuring kan man se mursten igennem altså aftryk (som vores hus) og et pudslag er tykkere lag, og der kan man ikke se aftrykket af mursten gennem laget?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

En rigtig vanskuring, er hvor man trækker tyndt lag på, og retter af med en våd mursten.

Det du skal til, er en filtsning. Men de fleste kalder det bare vandskuring. Ellers er det rigtigt nok det du siger.

Og puds er bare et tykt lag mørtel (alt afhængig af hvor skæv muren er ;)) der er kørt sammen med et pudsebræt...

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
thomas en RIGTIG vandskuring er gjort med en lærreds sæk det med murstenen kom først senere. :)
Det er da en sækkeskuring?

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Synes I ikke vi skal lade være at forvire Daugaard mere nu. Man kan tydeligt høre han er total begynder i at lave murerarbejde! Det er rigtigt at det man i daglig tale kalder vandskuring er egentlig en filsning, men lade os nu bare kalde det vandskuring fra nu af!

Jeg prøver at forklare trin for trin hvordan du skal vandskure din mur.

1. Muren skal renses for maling og andre urenheder, som f.eks. støv inden du foretager mere

2. Eventuele huller i muren udbedres. Hvis der er store huller er det pænest at udskifte murstenen men mindre huller kan godt klares med en gang mørtel lige som den rep. du allerede har foretaget

3. Vandskuringsmørtlen trækkes med et stålbræt på muren i et jævnt, tyndt lag. Husk mørtlen skal blandes meget tyndt ellers kan du i trække det på. Start med kun at trække på et par m2, så finder du af af hvor hurtigt det tører

4. Så skurer du mørtlen sammen, i cirkelbevæggelser, til en ens ru overflade med et vådt filsebræt (Skumgummibræt). Brættet skal dyppes i vand og rengøres for mørtelslam med jævne mellemrum. Derefter lader du det lige tøre et lille stykke tid.

5. Når du med et næsten tørt filsebræt kan skure det sammen så stregerne forsvinder så er det det rette tidspunkt at gøre det.

6. Så skulle de første par m2 være færdige, og så videre med de næste. Pas på at lave  jævne overgange i samlingerne.

Håber det hjalp. PS. Glem alt om pudsebræt, det skal du ikke bruge til vandskuring!

du skriver i punkt 3 at mørtlen skal blandes meget tyndt, men hvad er meget tyndt? som øllebrød konsistens mæssigt? og tak for hjælpen

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Ligesom en tynd flydende grød. Hvis du fylder 3-4 spandskefulde på dit stålbræt skal det kunne løbe af af sig selv hvis du holder stålbrættet lidt på skrå. Det er noget svineri indtil man får taget på det, så det er en god ide' at sprede sand nedenfor hvis derf.eks ligger fliser.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også