motor sider fast

er der en der kan give mig et godt råd til at få løsnet stemplerne i min gamle albin motor?? ud over at smide den væk
er der en der kan give mig et godt råd til at få... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har nu altid brugt diesel, og ladet det stå i 14 dage det har virket et par gange efter hånden, og når stemplerne så har løsnet sig har jeg skildt motoren af og honet cylinderne let, og skiftet stempelringe, og så har det bare kørt som smurt igen... faren med rust i cylinderne er jo at der kommer grater (læs små huller) og det kan gøre et stemplet kan sætte sig. Så husk og tjek meget grundigt for evt skader...

Venner er som tygge gumme de klistre alt sammen :-)

Jeg ville også gøre som ckdk88. iøvrigt prøv at kigge på tråden om svinghjul.

Sammen problem og lykkelig afslutning vha. diesel

WD40 er efter min mening mest solgt pga et stort reklame budget. Der er mere silicone i end noget andet. Bærehinden er ikke ret stærk og det burde aldrig bruges til andet end dørlister i bilen om vinteren og til dørhængsler.
Hvis man smører et hængsel med WD40 og et andet med rigtig olie vil det med WD40 pive igen efter kort tid.. Prøv selv.

Nu taler vi ikke om langtidsvirkningen her, men at få løsnet stemplerne på en motor her og nu der har sat sig fast. Hvis ohbj1982 har WD40 stående kan ligeså godt bruge det end gå ud og investere i noget andet. Eller prøve diesel som ckdk88 beskriver.

Jeg tror ikke du får noget ud af at varme, men vent et par dage så tror jeg du vil se at dieselolien virke.

Annonce
Det skal også nævnes at wd40 indeholder store mængder dimethylsulfoxid eller dmso, det har den egenskab at det kan opløse både vand og olie, det er jo smart når man skal skylle fugt ud af fx. et stik, det er bare ubehageligt at når den har opløst fx. benzin, diesel og lign. der er både giftigt og kræftfremkaldende kan blandingen nemt som ingenting trænge igennem huden og dermed ind i organismen, faktisk brugte man tidligere dmso til at opløse lægemidler i så de lettere kunne trænge igennem huden (fx. fra et plaster). Til at løse fastgroede motorer bruger jeg diesel eller en blanding af benzin og diesel (denne penetrerer bedre), i stedet for wd40 når der skal smøres bruger jeg en forstøverflaske med en blanding af diesel og ca. 10 % 90w olie. Til aftøring vask og præsavering af værktøj motorer udvendigt osv. bruger jeg ren diesel den efterlader en fin beskyttende, vandskyende hinde når det er dampet af.

Dr_Lyn
Skrevet af Dr_Lyn den 13-03-2009 02:09
Det skal også nævnes at wd40 indeholder store mængder dimethylsulfoxid eller dmso,

Aha - hvorfor står det ikke nævnt på deres hjemmeside eller i deres datablad, som kan læses her? Eller på Wikipedia?

Nu kan det naturligvis godt være at der er forskel på ingredienserne i WD40 til det amerikanske og det europæiske marked, men heller ikke i det tyske datablad står der noget om dimethylsulfoxid eller noget derhen ad? Til gengæld står der at man skal bruge handsker af nitrilgummi og det virker underligt da DMSO opløser nitrilgummi.

Bum bum - gad vist hvad der foregår her? Er det virkeligt bare mig der er så spejlblank i kemi, at jeg ikke fatter sammenhængen? I USA bruges DMSO forøvrigt som medicinsk behandling. Læs eventuelt mere her.

WS

PS! WD40 kan godt være farligt - se eventuelt her, hvor en mand knuser en WD40 dåse i nærheden af en flamme:

Den rent kemiske side af WD40 har jeg aldrig gået op i. Og med hensyn til silicone var det bare min opfattelse fordi den virker lige så godt (eller dårligt) som andre ting som pronto og alm. silicone på spray.
Det smører umiddelbart rimeligt men holder ikke ret længe.
Bærehinden i WD40 virker heller ikke ret stærk. Så jeg er da overbevist om. Hvis man får stempler løse med WD40 så smører hinden så dårligt at vil rive cylindervæggen hvilket jeg vil mene man kan undgå hvis man bruger rigtigt tynd olie.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg tror da vi skal have lavet et forum, der hedder "den lille kemiker/medicinmand"

Jeg mener at kunne huske, at ohbj 1982 bad om et råd, for at få løsnet sin motor!!!!, men er vi ikke på vej ud i store videnskabelige afhandlinger, om diverse olier, deres miljømæssige fordele og ulemper mm.???? Jeg ved af erfaring fra vores autoværksted, at de fleste rustolier ikke er specielt smørende, men løsnende, hvorefter man med fordel bruger en smøreolie på spray eller lignende. Som rustløner bruger vi Innoteck deblock oil. Men lad os dog komme tilbage på sporet, og få hjulpet mandens motor igang, Det er jo meget snart sejlsæson. Så rigtig god sejlersæson til jer alle

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis