montering af flamingobats i terrændæk

  • Hej alle.

    Ved emnet har været oppe mange gange, men synes generalt jeg mangler lidt omkring flamingobats montering.

    Ellers er det vel sådan her:

    Væk med gulvbrædder.
    Væk med strøer.
    Ned til "råt" terræn.
    Grus på til du når den ønskede højde 
    *flamingobats.
    Armerings-jernnet.
    Varmeslanger.
    Beton.
    Dampspærre.
    14 mm. svømmende gulv.


         
* Her er jeg i tvivl om man ligger 2 lag flamingobats af en given tykkelse,  
   og det andet lag, ligger man modsat/forbandt for at minimere kuldebroer, eller   man bare ligger et lag bats, og så armeringsjern på..? 


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Ved emnet har været oppe mange gange... Vis hele indlægget
91 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
120X240 cm. er nok liige i overkanten hvis det ikke er en industrihal du skal bygge
Jeg ville holde mig til max. 120X120 hvis jeg var dig. Når du skal støbe gulvet skal du lave ledere i betonen langs kanterne for at styre højden og så rette af efter dem med et langt vaterpas. Jeg plejer at bruge et på 2 meter til mindre rum, ellers en retskinne med libelle. Men jeg er enig med de andre - det er altså ikke lige til at gå til. Der er mange faldgrubber i det. Det er f.eks let at komme til at lave pukler i det med pudsebrættet eller trække retskinnen ned i lederne eller få blandet betonen for tynd og så videre. Så hvis det er et stort gulv ville jeg  også anbefale en murer. Men pøj pøj med det

PS. Hvis du er i tvivl om noget så bare spørg løs.

Til hvor mange m2 mørtel laver man af gangen? jeg har jo en tvangsblander, men til hvor mange m2 skal man lave på en gang, inden det for det første tørre, og for det andet at man begynder at rette af? kan man lave et par m2 af gangen?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
har lige lavet lignen projekt. jeg valgte og få en mure til og støbe gulvet. han skulle ha 5000kr for abejdsløn beton moms og det hele. og til den pris vil jeg ikke overveje og støbe det selv. han fik det leveret færdigt blandet. og gulvet var 30kvm.
husk det er tungt og hårdt arbejde og blande det selv. selvfølgelig alt efter hvor stor gulvet er

 do it youselv

Lad være med at blande en stor mængde beton inden du går i gang med at lægge. Det er absolut ingen fordel ved at gå og træde oven i betonen. Det er træls at gå i og det skulper bare op i det du lige har lagt så gulvet bliver ujævnt! Bare start med at blande 1 portion. Så kan den næste stå og blande mens du får lavet ledere.
Hvor stort er gulvet du skal have støbt??? Der er ikke den kæmpe store prisforskel på om du blander selv eller får det leveret. Men der er en hel del mindre arbejde i at få det leveret.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er to stuer. Den ene er 18 og den anden 23 m2

Carsten murer når du siger blande en portion af gangen hvor mange m2 er det så til? Har du evt nogle billeder af hvordan det ser ud når man ligger de ledere? Altså den min gamle siger han godt kan støbe da han har prøvet det nogle gange før.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej

 

"I gamle dage" var det ca ½ pris man selv kunne blande betonen til i forhold til fra betonværk.

Hvis der er 41 m2 med 10 cm beton er det ca 60 trillebørefulde der skal trilles ind og det går bedst hvis der er en der blander og triller ind mens den anden lægger ud og afretter.

du bør dog overveje om det ikke er bedst at lægge en grovgeton og så senere lægge  3-4 cm slidlag, som man altid gjorde for blot få år siden, og også gør endnu, men da man udviglede flydebeton på betonværkerne forsvandt metoden med slidlag mere eller mindre med de ulemper det nu giver.

Slidlag udføres i rent cement/sand i forholdet 1:3, og er meget nemmere at få en pæn jævn overflade på.

Du kan f.eks lægge 8 cm grovbeton og så senere 4 cm slidlag.

 

Jeg har tænkt mig at min far retter til osv og jeg så kører frem og tilbage. Jeg har også tænkt mig når betonet er støbt færdigt og tørt, og så hælde en gang selvnivilenrende flydespartel over, for evt at gøre det lidt mere jævnt.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

41 m2 er ret meget og stå og blande selv. Det er 4,1 m3 hvis det er 10 cm tykt. 1 m3 vejer ca. 2400 kg. så det er rundt reg 9,6 tons du skal skovle i tvangsblanderen Prisforskellen er ikke ret stor hvis du selv kan afhente det på betonværket, så hvis du bor tæt på et betonværk er det det du skal gøre. Hvis du vil blande selv skal der bare blandes i det tempo I kan nå at lægge betonen. Det skal jo også lige nå at blive blandet ordenlig sammen. Angående lederne lægger man dem bare i ca. 20 cm brede. De skal selvfølgelig rettes af med retskinne i den ønskede højde. Der skal selvfølgelig ikke være længere mellem lederne en din retskinne kan nå fra leder til leder.
Jeg bor i odense så jeg ved ikke hvor der ligger et betonværk. Du har ikke et billede af de der ledere. kan ikke lige se for mig hvordan du mener :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også