montering af flamingobats i terrændæk

  • Hej alle.

    Ved emnet har været oppe mange gange, men synes generalt jeg mangler lidt omkring flamingobats montering.

    Ellers er det vel sådan her:

    Væk med gulvbrædder.
    Væk med strøer.
    Ned til "råt" terræn.
    Grus på til du når den ønskede højde 
    *flamingobats.
    Armerings-jernnet.
    Varmeslanger.
    Beton.
    Dampspærre.
    14 mm. svømmende gulv.


         
* Her er jeg i tvivl om man ligger 2 lag flamingobats af en given tykkelse,  
   og det andet lag, ligger man modsat/forbandt for at minimere kuldebroer, eller   man bare ligger et lag bats, og så armeringsjern på..? 


Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Ved emnet har været oppe mange gange... Vis hele indlægget
91 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
sådan ser det ud, klar over man lige fjerner alle de rester af mursten, og så bare på med grus, så der ca bliver fra toppen af grusset og op til færdigt gulv, ca 40 cm. 30 cm flamingo bats, og 10 cm cement (inkl gulvvarmeslanger og net)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej igen

Det var ventilationsåbningerne på motoren i kædesaven jeg mente

Murstenene i bunden af krybekælderen er faktisk ikke noget problem, men derimod hvis der er et muldlag i bunden af krybekælderen er der et problem som skal fjernes.

Hvis rionettet bliver løfte op ca midt i beton'en (4 cm) er det en fornuftig løsning, men ellers anvend metoden med 2 lag hvor den øverste er 5-6 mm tyk.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hahahaha ja kan jeg da godt se... Dvs 1 lag rionet direkte på flamingo, varmeslanger, og se rionet (5-6 mm tyk) oven på varmeslangerne? så behøver man ikke løfte det første lag rionet?

Kan man ikke bare bruge alm grus til afretning?

Ellers er det vel ikke så slemt at lave dette projekt?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Dvs 1 lag rionet direkte på flamingo, varmeslanger, og se rionet (5-6 mm tyk) oven på varmeslangerne? så behøver man ikke løfte det første lag rionet? eller hvad. Kan du ikke skrive opbygningen fra bunden af så?

Dvs du MENER grus?? ikke sand som på en strand? ganske alm grus.


Jeg spørg kun for at blive klogere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej igen

Al muld og organisk materiale fjernes.
Sand/grus udlægges, vibreres, afrettes i ønsket højde.
2 x 150 mm polystyren udlægges m/ forskudte samlinger (husk rette trykstyrke)
Eventuelle sprækker repareres m/ polyrethanskum
4-5 mm rionet udlægges
Varmeslanger udlægges
Rionet 5-6 mm udlægges (husk min. 15 cm overlæg i samlinger).
Kantisolering (20 mm v/ ydervægge) monteres
Beton udstøbes
Radonsikring påklæbes langs alle kanter, men da jeg kan se at du skal have svømmende gulv klæber du bare fugtspærren til væggen bag, fodlister da den jo skal føres derop alligevel (anvend folieklæber).

Så er du klar til at flytte ind.

Sand er samme kornstørrelse som ved stranden men strandsan dur ikke, det skal være bakkesand (rødt sand)

rionettet skal det bindes sammen eller noget i samlinger, eller lader man bare dem ligge løst oven på hinaden? ved du tilfældigvis også blandingsforholdet til støbning af gulv?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Slap nu af med at putte jern i de gulve det gulve kan man sgu køre rundt på med en gravemskine uden der sker noget. Efter min klare overbevisning er det ikke nødvendigt med mere end et lag rionet og det skal ikke klodses op grunden til det er der er at e man skal have noget og binde slangerne fast i.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Fiahgt

Du misforstår det med rionet!

Rionettenes funktion er primært at modvirke svindrevner i betonen, og har ikke særlig meget med betonens bæreevne at gøre, derfor er det vigtigt at nettene bliver placeret oppe mdt i betonen, og ikke ligger nede på isoleringen hvor betonen ikke kan omslutte dem.

Nu er jeg så heldig at have lånt en tvangsblander. Skal jeg bare købe noget støbemix, og komme cement og vand i, eller er der en anden måde man skal blande på?

Vi har jo radiator nu, er der iøvrigt nogen der ved hvordan man kobler gulvvarme slanger til eks fjernvarmerør, og hvad man evt skal bruge, og hvad det koster? der skal vel bare en termostat på, ligesom hvis det var en radiator? Det er som sagt to stuer, som ligger lige ved siden af hinanden, og der er en radiator i hver af stuerne i dag, som skal laves til gulvvarme.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 61 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også