montering af flamingobats i terrændæk

  • Hej alle.

    Ved emnet har været oppe mange gange, men synes generalt jeg mangler lidt omkring flamingobats montering.

    Ellers er det vel sådan her:

    Væk med gulvbrædder.
    Væk med strøer.
    Ned til "råt" terræn.
    Grus på til du når den ønskede højde 
    *flamingobats.
    Armerings-jernnet.
    Varmeslanger.
    Beton.
    Dampspærre.
    14 mm. svømmende gulv.


         
* Her er jeg i tvivl om man ligger 2 lag flamingobats af en given tykkelse,  
   og det andet lag, ligger man modsat/forbandt for at minimere kuldebroer, eller   man bare ligger et lag bats, og så armeringsjern på..? 


Jeg spørg kun for at blive klogere.

91 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der nok forskellige meninger om, men hvis du har rettet ordentligt af er det fint med et lag.Og husk  kantisolering
skal kantisolering ligges som det aller første direkte ovenpå det rene jord? hvordan skal det ligges? er det også det man kalder elefanthud?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når du har lagt din gulvisolering så er der jo ca 10 cm op til færdigt gulv mod sokkel/væg der skal du sidde din kantisolering som gerne må være 20-30 mm tyk , så får du ikke varmen ud i vægen fra gulvet og derved eliminere du et stort varmetab. samt at betonen kan arbejde. Så isoleringen skal i princippet være 10 cm høj, men jeg plejer at lave den lidt højere såkan man skære det af når gulvet er støbt (kan jo godt være lidt svært lige nøjagtig at ramme præcis 10 cm tyk beton) Du kan evt sidde isolerinegn fast med en klat silicone ind mod væggen så sidder det til du får beton på, eller nogle søm.
totalt dumt spørgsmål men den kantisolering hvad materiale er det? og skal det ligges over hele gulvet og så bare lade det gå op af væggene som du siger?
Lige ang flamingebats. Når de ligges skal de så bare gå så langt ud til sokkel som muligt, og hvad gør man hvis der bliver noget lugt mellem flamingo og sokkel? og skal der noget kantisolering mellem flamingo og sokkel også? mange spørgsmål, ved det godt :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

isoleringen i gulvet skal bare så langt ud som muligt, er soklen lidt ujævn fylder du evt. huller ud med leganødder så er gulvet klaret. Bagefter sidder du kanisoleringen op som også er flamingo plader, jeg plejer at købe hel plader i 20 mm og selv save dem ud i strimler på ca 15 cm (4 stk pr plade) og så er det bare at sidde dem fast til væggen over gulvisolering , altså så de støder ned til gulvisolering (så man kan sige at du har lavet en kasse til betonen) så kan varmen ikke "slippe ud" i vægge og andet. håber du fanger den
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
når du nu skal ha varme i gulvet skal isolering være mindst 300mm og det er fornuftig at det er 2 gange 150mm som ligges med forskud kant for bedst mulig isolering. og køb dem i 120cm*120cm og skær ud så de passer i størrelsen. det giver færreste samlinker.

 do it youselv

Hvis der der bliver nogle små sprækker i isolereringen hvilket der kan være  svært at undgå især ud mod soklen er det en god ide' at skumme samlingerne med PU-skum, så du lukker kuldebroerne. Større sprækker ved afløb og lign. fyldes med lecanødder. I øvrigt kan jeg tilslutte mig at lægge pladerne forskudt hvis der skal lægges 2 lag, således ingen samlinger er placeret over hinanden. 
Skrevet af Carsten Murer den 08-03-2009 20:52
Hvis der der bliver nogle små sprækker i isolereringen hvilket der kan være  svært at undgå især ud mod soklen er det en god ide' at skumme samlingerne med PU-skum, så du lukker kuldebroerne. Større sprækker ved afløb og lign. fyldes med lecanødder. I øvrigt kan jeg tilslutte mig at lægge pladerne forskudt hvis der skal lægges 2 lag, således ingen samlinger er placeret over hinanden. 
Skal bare ligevære opmørksom på hvilken PU skum du bruger da meget af det suger fugt og så mister man jo den kapilarbrydende virkning,,,,,,,,,,eller hvad ???

Jeg tror nu ikke på det under normale omstændigheder vil have den store praktiske betydning da skummet næppe kommer helt ned til bunden af pladerne. Men vil man være på den sikre side kan man jo bare lægge  en plasticdampspære  oven på isoleringen inden man støber gulvet.
Tillægsspørgsmål 1:
Det rionet/armerings net man bruger når man skal ligge gulvvarme slanger ovenpå, og efterfølgende støbe, er der nogle krav til hvad tykkelse det skal være, og hvordan sætter man gulvvarme slangerne fast til rionettet?

Tillægsspørgsmål 2:
De flamingo bats man ligger ud, er der nogle størrelser der er bedre end andre? tænker herpå når man skal ligge andet lag flamingo, for at lukke kuldebroer, så er det jo svært hvis man har lagt 120x120 ?

Tillægsspørgsmål 3:
Kan i se i nævner lidt med hvad man gør efter man har lagt alle flamingobats, skal de tapes i samlingerne, eller ligger man en gang plastik ovenpå inden man ligge rionet? eller ligger man bare rionettet direkte ovenpå flamingo batsne?

Håber i kan hjælpe..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 81 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også