Opbevaring af brænde

Jeg har en skov hvor jeg skal have fældet en del træer og der vil være træ til ca 10 år til brændeovnen. Kan det ligge så længe? Hvordan skal det opbevares? Jeg har plads nok både i maskinhus, udendørs det kan overdækkes.Og jeg har mulighed for at få det kørt hjem i 3m stykker. Skal det ligge i 3m stykker  eller saves op og kløves eller kan det ikke ligge så længe?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens opbevare det inde i dit maskinhus. Jeg ville nok få det savet og kløvet med det samme istedet for at vente. Hvis du klodser det op inde i dit maskinhus kan du sagtens opbevare det i mange år inden det begynder og rådne. Men hvis du skal op bevare brænde til 10 år skal du nok lige tænke på hvor meget det egentlig fylder og hvor hårdt det er og save det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ok ja der skal bruges nogle timer og kræfter på det, og det var derfor at jeg tænkte om man kunne ligge det i 3m stykker og så tage lidt af gangen. Jeg ved godt at det er nemmere at kløve når det gøres mens det er "friskt" men det er meget at få kløvet på en gang.
Du kan sagtens opbevare kævlerne i maskinhuset, du skal bar lægge dem op på nogle bjælker eller paller så de er fri af gulvet. Og så sørge for at der er god udluftning omkring dem, så kan de ligge der i rigtigt mange år.
Men de bliver næsten umulige at flække hvis de bliver mere end et år gamle.
Jeg fælder selv træ i en privat skov, men har ikke plads inde til det hele. Så jeg har dem liggende på paller udendørs og så blot med en presenning på toppen. Så kan de godt ligge et par år uden at blive helt umulige at flække.

V.h.  Håndværkeren
Tak for de hurtige og nyttige svar.
Du kan også bare ofre nogle stammer til at stable hele længder på.

Har dog et spørgsmål til dig. Er interesseret i om det er en udtyndning du er i gang med eller om det bare skal ryddes??

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Der skal ryddes et stykke for at lave fodermark og til nyplantning.
HÆ HÆ og jeg rydder bare for at få en bedre udsigt over Østersøen
Tænk lige på om det kan gå selv og rydde det eller om ikke det er billigere at få nogle store maskiner til det. Det er nemlig ikke særlig dyrt når det bare skal ryddes ud, men det er op til dig selv. For der er godtnok meget arbejde ved det hvis du selv skal gøre. Vi opgav det sidste projekt vi havde gang i med det der rydning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Min morbror har maskinstation og har 2 brødre der kører maskinstation til dagligt så der er adgang til flishugger med kran og diverse entrepenørmaskiner så det går nok.
Okay så er der ihvertfaldstyr på oprydningen. Men tænk stadig lige på om en skovmaskine er en løsning til at fælde stykket med. Vi fik fældet ca 1000 rm3 for 30 kr rm3 det er jo til og overskue så og det var stormfældet det hele. Men det er også bare inden du går i gang og finder ud af du aldrig kommer i bund i det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis