Opbevaring af brænde

Jeg har en skov hvor jeg skal have fældet en del træer og der vil være træ til ca 10 år til brændeovnen. Kan det ligge så længe? Hvordan skal det opbevares? Jeg har plads nok både i maskinhus, udendørs det kan overdækkes.Og jeg har mulighed for at få det kørt hjem i 3m stykker. Skal det ligge i 3m stykker  eller saves op og kløves eller kan det ikke ligge så længe?
Jeg har en skov hvor jeg skal have fældet en del... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Min erfaring er desværre en del anderledes end de indlæg der indtil videre er kommet... Hvad er det for noget træ du vil opbevare så længe ??.. Jeg har dårlig erfaring med at opbevare gran/fyr ret meget længere tid end 5-7år.. det ligger tørt, med god udluftning, men det bliver ski spist op.. det er jo ikke sådan at det ikke kan brændes, men brændeværdien, er helt klart ringere...
Men har gode erfaringer med det hårde træ.. det kan jeg holde i mange år... ved ikke hvor længe endnu ;-)

Mvh jan J
Hej Daugaard24...
Prøv at læse det spørgsmål der blev stillet i starten af denne tråd.. !! Bare et forslag...
Det er mest gran og fyr, men der er også eg og bøg. Så vil jeg dele det op og så først bruge gran og fyr og så gemme eg og bøg til sidst. Tak for rådet.
Det er jo også mulighed for at tjene en lille "orange" skilling på det (fy!)

Blandet løv bliver handlet op til 500 kr pr kassemeter så du kan hurtigt tjene lidt mønt når du har træet gratis.

Bare et tip hvis du ikke vil risikere at det er røddent når du skal bruge det
Annonce
Ja det er jo rigtigt det kunne også være en mulighed.

Men tænk så også over hvor mange penge du vil spare på din fyring de kommende år, når du gemmer det.

Jeg har de sidste 3 år haft en udgift til varme på ca. 500,00 Kr. om året, når jeg regner køb af benzin olie og et par kæder til motor saven med. Mit hus er på 94 m2.

Ja det er det jeg tænker på at det kunne være rart. Og det er jo meget arbejde nu men det er så nemt de næste år. Men nu er der da lidt fordele, ulemper og forskellige råd at tænke over.
Se hvis du har egen brønd, kan du jo gøre som de gør på de store savværker i Sverige. Der har de gran og fyr i store stakke som de vander hele sommeren igennem så træet holder sig friskt.

Hej derude.

Er der nogen der kan fortælle mig hvor man kan få fat i sådan nogen netsækker til opbevaring af brænde?  ( tænker på den størelse der passer på en euro palle )    

kan ikke finde nogen der forhandler dem herhjemme, har tit set dem i norge og sverige 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis