Vertikalskærer

hej jeg har en gamle græsplæne som godt kunne bruge en omgang med en vertikalskærer. græsplænen er ca. 500-600 m2. derfor kunne jeg godt tænke mig en vertikalskærer men jeg ved ikke hvor stor sådan en skal være og sådan. for et par år sinen lejede jeg en i det lokale byggemarket men den var ikke godt så derfor vil jeg gerne købe en.

smile Hilsen Mads Nielsen smile

hej jeg har en gamle græsplæne som godt kunne... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja den ser fin ud men jeg tror den er lidt for stor for min have jeg har kigget lidt mere på sådan en

http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=818&pf%5Fid=6072780

smile Hilsen Mads Nielsen smile

er der andre der kender til maskinen

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Tag et kig nedenunder maskinen.
Nogle har knive, andre har bare stålfjedre. De sidste giver jeg ikke meget for.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
ja det ved jeg godt den første klades en vertikalskærer og den anden klades for en plænelufter og det er jo en vertikalskærer jeg vil have fat i.

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Annonce

Nu skal man jo nok lige klappe hesten og skelne lidt mellem hvad de 2 produkter er beregnet til!

Der er jo en ikke uvæsentlig forskel på dem - plænelufteren er mest det samme som en mekanisk rive, den kradser lidt i overfladen så mosset og de svage græstrå kommer løs, herefter rives det løse sammen og fjernes.

En vertikalskærer går væsentligt hårdere til værks idet knivene skærer ned i det øverste jordlag for at lufte jorden og derved kapper en del af rødderne på ellers sundt græs - altså er det mere grovfilen der er fremme her!

Jeg har hørt fra adskillige havemænd at når man har kørt med en vertikalskærer er det en rigtig god ide at så efter da plænen er relativt svækket efter vertikalskæreren har været igennem der - det er altså ikke en maskine man skal køre med hvert eneste år da man vil ende med en ringere plæne.

Jeg selv har kun gode erfaringer med at leje en benzindrevet når behovet er der - til at fjerne mosset når jeg ikke gider køre kalk ud (har 2000m2 plæne på delvist sandet jord og vi har gåsebiller i området hvert eneste år - så enten holder man plænen i topform eller også starter man forfra med at anlægge den om efteråret) , jeg har overvejet at købe en moskniv. Herudover kan man med fordel selv lufte jorden med en greb der hvor man ofte går for at lufte overfladen og opnå samme eller bedre effekt end med en vertikalskærer.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ja det er også rigtigt vidst det godt men nu er det sådan at den jeg kan leje har så dårlige knive at den næsten ikke kommer ned i plænen derfor ville jeg købe en

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Måske du blot skulle gøre udlejeren opmærksom på at maskinen skal have nye knive, hvis du skal leje den. Mange gange er udlejeren slet ikke klar over hvordan maskinerne egentlig skal arbejde, de udlejer dem bare.
Jeg havde lejet en selvkørende fræser, den æltede plænen til en stor klump på knivene ( de lignede nærmest noget rundjern ) Jeg klagede over det og han skiftede til nye knive med tak for at jeg gjorde ham opmærksom på det, jeg fik oven i en hel dag gratis.
okay det kunne jo godt være man skulle prøve det. men jeg kunne jo også godt tænke mig selv at have en og det er derfor jeg sprøge

smile Hilsen Mads Nielsen smile

Jaja BOFH - men man skal også huske på at Ginges modeller hedder CombiCare netop fordi der er to valser med til maskinen som nemt skiftes ud. Den ene med knive til vertikal skæring med et eller et par års mellemrum - den anden med fjedre til at fjerne lidt dødt mos og græs. Det er bestemt ikke en ringe maskine til de penge - ikke at den er specielt billig, men det kan gøres dyrere. Og så er der jo en fordel i at den kan findes frem når vejret og tiden er til det, istedet for at leje den når det er muligt.

sidenote - når man eftersår efter en vertikalskæring er det fordi der kommer store bare pletter frem der hvor mosplænen var. Den smule man får kradtet i rødderne har intet at sige - de stikker jo altså dybere end de 3-4-5 cm man skærer ned. Og det skal jo kun gøres når græsset er i god vækst - så den kommer sig relativt hurtigt.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis