Hagl patroner kal. 6

Hvad gør man når man skal bruge patroner til en salon bøsse (rotte bøsse.
??

Jeg skal bruge patroner og ikke hagl...kal 6

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Urup den 04-03-2009 12:32
Hvad gør man når man skal bruge patroner til en salon bøsse (rotte bøsse.
??

Jeg skal bruge patroner og ikke hagl...kal 6

Regner med at det er en såkaldt salonriffel, patroner købes ved en våbenhandler, men det kræver at du har våbentilladelse, hvis du ikke har det - tja - så er du på spanden, en salonriffel kræver mindst en banetilladelse og så må du kun opbevare og transportere riflen, jagttegn så kan få en våbentilladelse til salonriffel og så kan du købe patroner ved våbenhandler.

Hvis du kun skal skyde rotter, så anskaf en kraftig luftbøsse - det er stadig ikke lovligt at skyde rotter, men den larmer ikke så meget at andre kan høre hvad du laver, jeg har selv skudt mange rotter med luftbøsse, så jeg ved at det virker, en luftbøsse er ikke så farlig som en salonriffel, tænk på at sikkerheds afstand ved skud med salonriffel er 1500 m, så det er ikke "legetøj"

Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Nah, det er nu ikke en salonriffel (der er riflet), men en salonbøsse (der er glatløbet) vi her taler om. Har du jagttegn eller er medlem af en skytteforening kan du uden videre købe ammunition i en jagtforretning. Våbnet kræver ikke riffeltilladelse og sikkerhedsafstanden er ikke 1500m.
Har du ikke jagttegn har du et udestående med øvrigheden. At skyde rotter er i øvrigt ikke jagt. jagt må kun drives på vildtarter, hvor der er fastsat en jagttid. Anden anvendelse af skydevåben mod dyr er regulering eller bekæmpelse.

Våbenloven:
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbudet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1)   Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,

2)   piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,

3)   færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.

Borger bedt om at skyde rotter
Thomas Rønhoff, Olfert Fischers Gade i Århus N, er en af de rotteplagede borgere.

Da han kontaktede kommunen, satte den kommunale rottefænger én fælde op og anbefalede i øvrigt Thomas Rønhoff, at han selv skød de små gnavere.

Hej med jer 2...

Det er en Salon bøsse og ikke en riffel.
Jeg er ikke helt enig med jer i at den ikke er lige så farlige som en salon riffel ....hvis du putter en alm salon riffel patron i er sikkerheds afstanden vel 2000 meter !!! Den har ingen riffel gang og derfor meget ustabil. Jeg mener stadig det er ladningen i patronen der afgøre hvor langt den skyder !!!

Det jeg mangler er Hagl patroner til den...altså ligesom til en haglgevær.Jeg har hørt der kun findes med bly og derfor ikke helt lovlige i DK.

Skal jeg have våbentiladelse til den ? Det kan jeg faktisk ikke helt finde ud af.

Hvor mange våben må man have ??? Haglgevær og riffel ???

Som der er skrevet skal der være en eller anden form for tilladelse for at have geværet, hvis du har jagttegn, er der ingen problem, der er som sådan ikke begrænsning på antal af "glatløbet" geværer, riflet kræver tilladelse til hvert gevær, men ellers er der ikke begrænsning.
Gertsen

Kalde nr. XPB5991 

Annonce
Jeg har både jagttegn og tilladelse til alle mine våben....Jeg er sikker på der er en grænse på hvor mange du må have.

Skrevet af Urup den 04-03-2009 19:34
Jeg har både jagttegn og tilladelse til alle mine våben....Jeg er sikker på der er en grænse på hvor mange du må have.

Det er der da nok, men jeg havde 6 glat og 4 riflet uden problemer, så grænsen ligge højere, men hvor den er ved jeg ikke.
Gertsen

Kalde nr. XPB5991 

max 25 (10 hvis det er håndvåben / halvautomater)  er grænsen ved alm sikring ellers skal der laves extra sikker hed

det er ikke lovligt at anvende kugle i glatløbede våben heller ikke 6mm glat

halg må ikke være bly så man kan sige at en 6mm glat ikke er særlig anvendelig mere

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Jacobb ved du med sikkerhed om der skal tilladelse til den eller skal den bare være registret ???

gyldigt jagt tegn er med sikkerhed nok
den skal bare registreses som alm glatløbet våben inden for 8 dage efter køb

men der er såvit jeg ved ikke fremstillet lovlig amunition til den i en menneske alder

oprindeligt blev der lavet både hagl patroner og rundkugle amu til både den og 9 mm glat , haglene er af bly og loven blev lavet om så hverken bly hagl eller kugle amu til glat løbet er lovlig idag

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis