Spørgsmål ang. ny træterasse

Kære LDS´er

Nu er turen kommet til en ny træteresse.

Udgangspunktet er at det bør være billigst muligt og alt skal være Gør det selv, gerne med lav sværhedsgrad, da j er ny:-)

Området er 5,5 m gange 2,9 m, se billederne. Som det fremgår af billederne er der betonfliser allerede. Fra flisernes overkant til to cm under enunder terassedøren er der 28 cm.

Jeg har en del spørgsmål:-)):

1. skal jeg beholde eller fjerne betonfliserne? man skal vel sikre sig at vandet kan løbe væk fra huset...
2. Skal jeg støbe punktfundamenter? eller kan den godt hvile på fliserne? Hvis ja, hvor mange fundamenter skal der være?
3. R de nogen der har links til vejledninger samt oversigt over antal og st.r på punktfundamenter, strøer, tvær et eller andet?
4. Hvilke træ?:-)) til en god pris; det må gerne være rillet og må gerne behandles et par gange om året. Det skal kunne jo tåle det omskiftende vejr og solen; terassen ligger mod syd. vil gerne have dem lidt mørke, men olien kan jo bare indeholde farve... derudove rhar jeg flg. statement*
5. Skruer, beslag mm. - Man behøver vel ikke at forbore? en alm. skruemaskine med et fordybningsbor og nogle skruer er vel OK?
6. Kan man evt. få nogle byggesæt? Kan det betale sig?
7. Terassebrædderne skal lægge på langs; spørgsmålet er om man kan få dem i 5,5 m? jeg behøver vle ikke kantbræder? fordelen uden disse er at man kan behandle enderne.

* statement:

"Med hensyn til hvilken type træ du bruger til terrassen, så pas på, for tømmerhandleren vil prøve at sælge dig trykimprægneret eller lærk. Men pas på disse, for din terrasse ligger nok i solen, og så åbner træet sig og tørrer ud, for begge disse træsorter er porøse, dog er lærk (som tømmerhandlerne elsker at kalde "sibirisk") langt bedre end trykimprægneret.

Det bedste ville være Teak, men handelen har endnu ikke opfattet at det er muligt at købe plantage teak til samme pris som lærk, desværre, så brug enten Ipe eller Yellow Balau, begge findes på markedet mange steder og er både gode og holdbare. Du må ikke lade dig spise af med, at f.eks. Yellow Balau kun kan fås med spor, det kan også fås med en glat overflade.

Behandlingen af begge er bedst 1 -2 gange om året med træolje, men de bliver nok grå efter et par år alligevel. Men de åbner sig ikke som de skandinaviske træsorter gør. "


kh. hilsen Mr. GDS 0
Kære LDS´er Nu er turen kommet til en ny... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan godt være j spørger dumt, men hvvad er forskellen mellem tagpap og murpap? kan godt være j har forvekslet det... men det sku være billigt, fås i ruller og kan skæres med en hobbyknov.

Tak for billederne Carlo - Det ser rigtigt flot ud, især dit hegn... - Hvordan undersænkes skruerne? Skal man bare skrue dem ekstra meget i eller skal man bruge en spec. bit? Borede du hullerne inden? det orker j ikke....


kh. hilsen Mr. GDS 0

På de 2 øverste billeder kan du se et lille bor.

Det bruges til at undersænke med. Og ja, der gik cirka 1500 skruer til terrassen og dermed ligeså mange huller der skulle forbores.

Vi havde 2 skruemaskiner igang hele tiden, en der forborede og en der skruede.


Planlægning er den halve løsning :-))

Du Carlos - Kan man ikke undgå at forbore? Hvad er konsekvensen ved at man skruer skruer i direkte, altså uden at bore for?

kh. Asim


kh. hilsen Mr. GDS 0
At træet splintrer omkring skruen og dine børn/kommende børn flår deres små fussebasser op ved leg på terrassen og at dine venne og bekendte konstant vil spørg dig om hvorfor du nu ikke lige havde forboret når du var igang .

Det tager ingen tid når du er igang alligevel, så hvorfor gøre noget halvt?

Planlægning er den halve løsning :-))

Hej mrGDS0.

Jeg har selv lave et stort projektet med at lave en terrasse, jag har dog sat stolper til at bare den og brugt 50 mm tykke strøer med en afstand på 600mm.
Skal til at lave en til på 54m2 til en pris på 14.200 Kr. skal andvende 50X200mm strøer og rem på samme mål rem afstanden bliver 200cm.

Ønsker dig god arbejdsløst

Christian
Ved godt at det er en gammel tråd, men bliver sådan en træflade ikke glat når det regner eller sner??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis