er dette mon en bærende væg?

Tror I dette er en bærende væg?
Altså væggen til hhv højre og venster på billederne.

Jeg skal have en ingeniør på, men ejer endnu ikke huset og vil gerne have en ide om, hvor det peger henad.. hvis nogen altså kan sige noget ud fra billederne.

Huset er 8x8 meter og i 1,1/2 plan.

Billederne viser det samme rum set fra midten af huset. Endevæggene er også husets endevægge.

Væggen går op igennem hele huset fra kælderen gennem 1. sal og her op på loftet, hvor billederne er fra.

Spørgsmålet er, om den bærer hanebånd og spær eller om den bare kan fjernes?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit umiddelbare svar er: Den er bærende i stuetagen, men ikke på første sal..

Bjælkelaget imellem stue og 1.sal ligger helt sikkert af på muren og er evt. delt over muren, hvorimod det på 1. sal formodentlig ikke er tilfældet da hanebåndende (de vandrette bjælker på billedet) primært er der for at undgå en udskridning af selve tagkonstruktionen.

Jeg vil med 80 % sikkerhed sige nej, meeen det er helt sikkert nogen en Ingeniør skal fortælle dig, for at være helt sikker :-)
kan kun sige det samme som bamse
men du behøver ikke en ingeniør for at se det ( det er spild af penge ) langt de fleste håndværkere der er vant til at lave huse kan se det ved at kratte lidt i fugen under hanebåndene
så find en murre eller tømre du kender , det tager ham 5 min at finde ud af det
Jeg vil mene den kan fjernes uden problemer.
Det vil en inginør sikkert også komme frem til.
Det lyder godt, det ville være skønt at slippe for en bjælke der, så hanebåndene kan stå frit.
Der skal gå gips fra gulv til kip.
Der er ingen grund til understøttningen af hanebånd, de kan sagtnes holde sig oppe med den smule spændvide.

Det er mere at den kan have en stabiliserende effekt, men tror jeg ikke.

Så ned med den.
Annonce
Hvis gavl murer blot er en halv eller måske helstens væg, så har den vel en støttende effekt.

Er disse dobbletmurer med bindere imellem har den dog ikke !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er en dobbelt brandmur mod naboen i rækkehuset ved siden af.
Har du spekuleret på, hvad der skal ske med det brune udtræk på din skorsten?
Og vil du i det hele taget bevare skorstenen? Der er vel formodentlig fjernvarme i et sådant byområde

Når jeg spørger er det under indtryk af dine spekulationer om nyt tag og opretning af dette.
Det vil være noget nemmere alt sammen, hvis ikke der er skorstenen at tage hensyn til.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej ktm

Ja, vi river skorstenen ned, så den ikke står i vejen i rummet.
Og ja, helt rigtigt, der er fjernvarme.
tja en tømrer mente også han viste hvad der var bærende og ikke bærende i vores hus, det kostede forsikringen 2000000 at lave da taget satte sig på ydermurene, så mit råd er at få en ingeniør til at kigge på det og gi dig det på skrift. så har du din ryg fri hvis der skulle ske noget, en tømrer er trodsalt ikke uddannet i bygge tekniske beregninger.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis