er dette mon en bærende væg?

Tror I dette er en bærende væg?
Altså væggen til hhv højre og venster på billederne.

Jeg skal have en ingeniør på, men ejer endnu ikke huset og vil gerne have en ide om, hvor det peger henad.. hvis nogen altså kan sige noget ud fra billederne.

Huset er 8x8 meter og i 1,1/2 plan.

Billederne viser det samme rum set fra midten af huset. Endevæggene er også husets endevægge.

Væggen går op igennem hele huset fra kælderen gennem 1. sal og her op på loftet, hvor billederne er fra.

Spørgsmålet er, om den bærer hanebånd og spær eller om den bare kan fjernes?
Tror I dette er en bærende væg? Altså væggen til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af sælbyggårn den 28-02-2009 17:03
Hej ktm

Ja, vi river skorstenen ned, så den ikke står i vejen i rummet.
Og ja, helt rigtigt, der er fjernvarme.


Jamen så bliver din tagomlægning jo meget nemmere. Herligt!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af sluppermand den 01-03-2009 14:24
Det kostede forsikringen 2000000 at lave da taget satte sig på ydermurene

Jamen i fik jo så et nyt hus på det gamle fundament til den pris....:)

Har endnu ikke set en UDDANNET tømrer eller murer ikke kunne konstatere om en væg er bærende eller ej, men de findes altså kan jeg forstå....

Sikker på han faktisk var tømrer...
Skrevet af sluppermand den 01-03-2009 14:24
tja en tømrer mente også han viste hvad der var bærende og ikke bærende i vores hus, det kostede forsikringen 2000000 at lave da taget satte sig på ydermurene, så mit råd er at få en ingeniør til at kigge på det og gi dig det på skrift. så har du din ryg fri hvis der skulle ske noget, en tømrer er trodsalt ikke uddannet i bygge tekniske beregninger.

Det var da en ubehagelig historie.
Så din mur ud som min? Altså med muren op til hanebåndene, men ikke over hanebåndene?
Hvis du vil være sikker på at taget ikke skrider ud, kan du efterse samlingerne mellem hanebånd og spær og så samlingen nede/ude i siderne og sikre dig at det er solidt.

Der er jo noget svaj i din tagrygning, så jeg ville i dit sted se nøje efter før jeg fjernede væggen. Tænk hvis spærene "hænger" på den væg!! Det burde de slet ikke.

Jeg havde samme overvejelser med mit hus og skiftede hanebåndene ud også fordi de skulle hæves og sikrede spærene i siderne med store bolte ned gennem spidserne af spærene. (Kan aldrig huske de forskellige betegnelser) Mine spær var kun samlede med træpløkke, som jeg synes så lidt usikre ud, og nogle havde endda været udsat for fugt pga et sløjt tag. Yderligere satte jeg "skunkstøtter" op inden jeg kappede de gamle hanebjælker. Alt blev på plads, og klarede orkanen i '99 uden problemer! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

sælbyggårn. nej det var en del af tempelbåndene der blev fjernet og og de hjælpespær der blev sat op var ikke i rette dimension.

Koluda det er jo ikke et spørgsmål om en murer eller tømrer kan se om det er bærende, det kan nogen sikkert godt, men går det galt griner forsikringen når du fortæller at mureren eller tømreren sagde.
dette er ingeniøren jo forsikret imod da han samtidig foretager beregninger af resten af husets bæreevne.
Ja, kan godt forstår taxatoren griner hvis han hører en tømrer har fjernet en del af en bærende trempel, og står med underdimensioneret tagkonstruktion.

Men normalt burde det ikke være et problem for en tømrer at vudere om en væg på 1.salen kan pilles ned.

Men helt enig, det er derfor en inginør skal have så mange penge for det jo.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis