Sandsuger

Så er jeg gået igang med endnu et tosset projekt.
Skal have lavet en "Sandsuger".
Forklaring: Skal bruge en pumpe eller lignende der kan flytte sand/Vand/Mudder op fra ca 5 meter under vandet. Den skal kunne "løfte" det ca 1 meter op over vandoverfladen.
Mangler lidt inspiration til at komme igang. Nogen der har et bud / ide?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

I sandpumpere og lignende er det "bare" en stor centrifugalpumpe der står for sugningen af sand/vand/mudder, så dit projekt må kunne løses på samme måde, med mindre pumpe osv.

Ellers er det muligt at lave/købe en ejektor, hvor du bruger trykvand til at suge materialerne med op fra bunden.


Mvh Sømanden
Jeg har selv luret lidt på ejektor modellen.
Hvor meget TRYK mon jeg skal bruge for at SUGE fra 4 meters dybde?
Problemet med centrifugalpumpen er at der hvor jeg skal bruge projektet er der ikke noget elektrisitet. (Kører centrifugalpumper ikke på el?)
Hej.

En centrifugalpumpe kan også trækkes af en benzin/diesel motor.
Ved ikke præcist hvor stort trykket skal være, det er lige så meget flow'et det spiller ind. Det afhænger så af størrelsen af ejektoren.

Er det store mængder materialer der skal flyttes, eller er det mest en lille hyggeprojekt, for at se det kan lade sig gøre?

For at forklare det helt præcist: Vi er et par dykkere der er sikker på at der ligger en masse sjove ting under sandet (15 - 20 Cm) ved de danske strande. Vores plan er så på en eller anden snedig og helst billig måde at lave en "Undervands-støvsuger" der suger vandet/Sandet op i en si, der lader sand og vand rende igennem, men fanger større genstande. Lyder det som et umuligt projekt?
Hej.

Tror bestemt ikke det er umuligt... Har selv set lignende brugt i forbindelse med undervands undersøgelser.
En 3-4" tommer pumpe skulle nok kunne give flow nok til en mindre støvsuger Har en gang set en lignende "hobby" model, den var bla lavet af pvc kloakrør, men husker ikke størrelsen. Måske man kan prøve sig lidt frem hvis man først har en ordentlig pumpe.

Mange steder ændrer havbunden sig løbende, så tror det kan være begrænset hvad man kan finde 10-20cm nede, men man kan selvfølgelig være heldig.
Annonce
Der er en del, som har haft en pumpe til at grave sandorm med, men jeg kender ikke størrelsen på pumpen, som blev drevet af en lille benzinmotor. Bent i Hårslev har haft et projekt med en større båd med en stor pumpe, men det er vist strandet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

når vi laver  vandboringer bruger vi en komprasser som blæser luft op i et rør og det suger så sten sand og vand med op. der skal nok reguleres lidt på trykket for af få det til at virke, men det burde kunne lade sig gøre med en lille komprasser i en 1-2" slange og en komprasser slange til at blæse luft ned med. men i skal nok have 2-3 m vand for det virker 

mvh. haltrup 

 

 

Haltrup har ret.
I er vel interesseret i at få de interessante dele op i så hel tilstand som muligt, så svaret er en mammutpumpe, som jeg vil beskrive.

Den består ef et rør, hvortil der gennem et lille kammer et stykke bag mundingen tilføres luft fra en lille kompressor.
På www.airliftpump.com går du videre til airliftpump og videre under principle, her er der et par skitser: på modellen til højre er der frit løb idet luften kommer ind fra siden.
Mammutpumpen har således ingen bevægelige dele og er specielt egnet til væsker og ting, der er opslemmet i væsker(her sand/vand).
Pumpetypen anvendes af marinarkæologer og på renseanlæg til transport af slam.
Pumpen virker til f. eks. løft over vandoverfladen under forudsætning af at den del, der rager over vandet ikke er længere end 1/2 af den neddykkede del. Den første del består af et fast rør, herefter en stiv sugeslange.
På modtagersiden ledes vand og sand ud over en slidske og ender i en fin rist.
Med hensyn til dimensioneringen ved jeg ikke ret meget, men du må forsøge dig frem med PVC-rør af diverse størrelser.
Prøv at lege lidt med en regnvandsbeholder + luft fra en lille kompressor. I stor skala må du nok ty til en benzindreven kompressor.
Held og lykke, Baadsen

Hej Alle. Tak for de gode svar.

 

Tor i dette her vil fungere??

jeg ville tage en 3" slange og lave en jern rør på en halv meter og skrue slange studs på ca 20cm fra bunden til luft. og så stoppe jernrøret op i slangen  så slipper du for at store ting sætter sig i slangen. det skal selvfølgelig være en stiv suge slange   

            /  luft ind
           /                           ______________________  
  ------(---------------------------                                                                                                                        3-4" slange  som går op til fad eller sig. afgang
_______________________
    jernrør                       _______________________   

mvh jonas
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis