Sandsuger

Så er jeg gået igang med endnu et tosset projekt.
Skal have lavet en "Sandsuger".
Forklaring: Skal bruge en pumpe eller lignende der kan flytte sand/Vand/Mudder op fra ca 5 meter under vandet. Den skal kunne "løfte" det ca 1 meter op over vandoverfladen.
Mangler lidt inspiration til at komme igang. Nogen der har et bud / ide?
Så er jeg gået igang med endnu et tosset projekt.... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Efter din tegning ville jeg foretrække at åbne det tykkr rør og sende luften ind gennem det tynde (i en ændret retning); der skal slet ikke så meget luft til.

For det første vil luften udvide sig på vej op (fra 1/2 ATO til atmosfæretryk), for det andet vil en mere kompakt  konstruktion gøre grejet mere håndterligt. Prøv at sammenligne med de tegninger, jeg henviste til.

Baadsen

Jeg opfatter din tegning som et ca 2" rør, der går løst ind i en større sugeslange, er det rigtigt? Med mit kendskab fra praktisk anvendelse, vil din model tage "falsk vand" ind ived overgangen - i værste fald slippe luft ud her. Systemet skal være tæt hele vejen.
Hvis sugeslangen bliver for stor i forhold til luftmængden, vil den pakke til med sand, der ikke kan følge med vandstrømmen (ligesom en støvsuger med nedsat sugeevne).
Hej, Baadsen
Ok, mener du sådan her?

Ud fra brevet, kan jeg ikke se, hvad du mener. Du må prøve igen.

En kommentar: det er ikke den store luftmængde, der udfører arbejdet, men luftboblernes bevægelse mod overfladen, der holder løftet i gang. Gå tilbage til airliftpump-artiklen, det er her, svaret ligger.

Hov!, din tegning lå udenfor mit læsefelt, så jeg kommer lige ind igen. Ja, det er sådan jeg mener, det skal laves. Dog er det skrå rør ikke heldigt: ved for højt lufttryk/ for stor luftmængde kan luften blæses den forkerte vej ud gennem sugerøret. Ved at blæse luften ind i et kammer omkring sugerøret opnås:
1. En mere kompakt opstilling.
2. At luften kommer ind i røret uden at der er noget, der forhindrer vandstrømmen og evt. fund at passere røret. Fra kammeret bores huller eller der skæres slidser med vinkelsliber.
3. At luftslangen kan stroppes på sugeslangen, så der er færre dele at holde styr på under vandet.
Annonce
Tror jeg (endelig) er ved at fatte hvad du mener
Prøver lige med en tegnign mere:
Ja så faldt 10-øren. Netop sådan ville jeg i første omgang forsøge. Prøv dig frem med en længde PVC-rør og luft fra en lille kompressor eller en rest fra en dykkerflaske og se, hvad der sker. Igen ville jeg lege lidt ude ved regnvandstønnen. Good luck.
baadsen
Tak for hjælpen. Sender dig en venlig tanke når vi finder den store skat :-)
Var der noget held med processen - blev der suget sand op ?

Jeg skal have uddybet en rende i sandbunden uden for vores lille havn - blot 20-30 cm. (vanddybden er ca. 40 cm.) Båden har lidt besvær med at komme ud/ind ved ebbe. Måske løsningen er i denne (gamle) tråd ?

Måske metoden med luft tilført et "sugerør" kan gøre det - mon det lykkedes for Razols ?

/MIRHDS

Hej. Jo det lykkedes at lave en ret velfungerende suger. Jeg valgte ejektor-løsningen.
I dit tilfælde, vil mudderet/sandet så ikke lukke den rende du laver ret hurtigt igen? 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis