Ventilation: Genvex eller Nilan?

Vi er i gang med den helt store omgang på vort hus, og vi vil gerne have et ventilationsanlæg. Vi har snakket med en, som sælger Genvex. Han talte selvfølgelig varmt for Genvex, men han sagde dog, at Nilan var det bedste, men at deres element var lavet af plast, og at dette var ingen fordel. Genvex´ element er lavet af alu. Det forvirrede mig lidt... Har nogen af erfaringer med disse anlæg? Også med priser?

Hilsen Henriette


 

Vi er i gang med den helt store omgang på vort hus... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej PEV

Må nok lige fortælle dig en hemmelighed så - luftrensning er udelukkende fjernese af partikler, som INTET har med udskiftning og dermed bortskaffelse af eks. gasarter og fugtighed.

Hvis du vil RENSE luften kan du købe en kulfilter renser med HEPA filter i Imerco til 700-800 Kr
Hvis du vil UDSKIFTE som lovkravet er i dag, skal du åbne vinduerne og slippe varmen ud samtidig med at du får frisk luft ind. ELLER anskaffe et ventilations anlæg og beholde næsten al varmen.

Så langt tror jeg nok vi kan blive enige. Jvnf. bygningsreglementet kan du så vælge at udlufte via ventiler/spalter eller vinduer MEN så skal du isolere dit hus endnu mere til en højere pris for at kunne opfylde varmetabsrammen.

Altså den besparelse du opnår med ventilation/mindre isolering kan (alt efter hvem der udregner,) langt hen af vejen betale et ventilationsanlæg, hvorfor du IKKE skal indregne købssummen på anlægget, men blot dens driftomkostninger til el på få hundrede kroner per år KONTRA den sparede varme som ikke slippes direkte ud af vinduet, og så er selv den billligste opvarmningsform IKKE nok til konkurrere.

Alt beror jo langt hen af vejen på overbevisning, men luftudskiftning må ikke tilsidesættes uanset hvordan man personligt vælger at gøre det.


Kun perfekt er "godt nok"

Der er et klip på youtube, hvor der bliver vist hvordan et Nilan Comfort anlæg fungerer. http://www.youtube.com/user/LavprisVVS#p/u/9/CEXTuu6agBA
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Peter 1978
Jeg ved godt indlæg er gammelt.
Men håber det er ok at fortsætte i det.

Jeg har et hus fra 1955 i 3 plan som er blevet fuldt isoleret.
Der er nyere energiruder i fra 2005 uden udluftningsventiler.

Så juset er blevet lidt for tæt.
Kun kattelem kommer der frisk luft ind af :-)

Så derfor vil jeg gerne have installeret ventilationsanlæg.
Har fået et komplet tilbud på ca. 75.000 kr. med Nilan 300 comfort.
mange penge og jeg vil gerne prøve at stå for det selv.

Jeg havde 2 andre ude som sagde det næsten ikke kunne lade sig gøre, på grund af manglende rørføringsmuligheder.

Siden da har jeg tænkt meget og er kommet frem til at jeg vil lægge nyt gulv i stueetage og så samtidig lægge vent. rør til kælder under stuegulv hvor der er 30 cm. hulrum.

Men da rør også skal lægges på tværs under gulv gennem bjælkerne begynder det at blive avanceret.
Man gennemskærer jo ikke husets bærende bjælker uden noget udveksling o.s.v.

Så jeg er nok nødt til at have en rådgiver med.
Hvem bør man tage med på råd som rådgiver?
En tømrer måske?
Bør man undgå at placere Nilan 300'eren på loftet ovr 1. sal på grund af besværlig filter rensning og det kolde rum? Er det bedre i kælderen?
bare skyd løs med gode ideer og spørgsmål :-)

Du skal lave det på en måde så det ikke går igennem bærende bjælker.
i 2 plans huse har jeg ført hovedstrenge oppe på loftrummet over 1.sal. Og så 100 -125 mm ned langs skråvæggen, med enkelte langsgående i skunken også. Det var med støbt etageadskillese, så indgen muligheder der. Der er ingen der siger at alle ventiler skal komme ud centralt i alle rum. Det er lige så rigtigt at de kommer 1 m fra den ene side og 1 m. fra den anden side.
Nede i kælder kan du jo gøre en dyd ud af det, ved at føre dem synlig ude ved ydermuren. Eventuelt også ført synlig ned ved tarppen. de kan eventuelt males røde.
Har man udsug i bad, køkken og evt. baggang samt indblæsning i alle værelser og stue, får man en svag luftstrøm igennem huset så man ikke behøver nogen i mellemgange / trappeopgange.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også