Ventilation: Genvex eller Nilan?

Vi er i gang med den helt store omgang på vort hus, og vi vil gerne have et ventilationsanlæg. Vi har snakket med en, som sælger Genvex. Han talte selvfølgelig varmt for Genvex, men han sagde dog, at Nilan var det bedste, men at deres element var lavet af plast, og at dette var ingen fordel. Genvex´ element er lavet af alu. Det forvirrede mig lidt... Har nogen af erfaringer med disse anlæg? Også med priser?

Hilsen Henriette


 

Vi er i gang med den helt store omgang på vort hus... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Karsten.

Jeg kender udmærket godt reglerne for luftskiftet.

Varmepumpen renser faktisk luften for alt skidt og lugt, det eneste den ikke kan, er at tilføre ren ilt, her bruger jeg ventilationsspalterne med rigtig god erfaring.

 

Jeg har mange eksempler på at et ventilationssystem har været en dyr fornøjelse, derfor har man droslet dem ned.

 


PE

Hej PEV

Kan du forklare lidt om "ventilation spalterne".. du får ilt ind gennem dem, men i så fald er det frisk luft ude fra, og så får du vel også direkte kold luft. Det er da så rigtigt at du varmer luften op med en varmepumpe, meeeen giver det ikke det samme som lufte ud ved at åbne et vindue ?

Kun perfekt er "godt nok"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tusind tak for jeres svar

Vi skal have jordvarme, så det er kun et ventilationsanlæg, som vi er interesserede i. Planen er selv at føre og samle rørerne, og så få en fagmand til at tilslutte anlægget. Så bliver det også indstillet korrekt.

Som du skriver, Karsten, så er det sikkert som med bilmærker. Nogle er til VW og andre til Volvo. Det kan nok være svært at fremhæve et fabrikat fremfor et andet. Men jeg synes det er en god idé at høre om andres erfaringer med de forskellige typer anlæg. Vi har så valgt Genvex eller Nilan, da det er nogle af de to stærkeste og mest gennemprøvede på markedet. Kunne aldrig drømme om at købe et ventilationsanlæg via et lavpris byggemarked på nettet. Det er min viden simpelthen for lille til, og så gavner det jo ikke at gamble

Hilsen Henriette

 

Hej Cru

Ventilationsspalterne skal dimensioneres efter efter areal så det giver det lovpligtige luftskifte pr/h.

Det jeg prøver at forklare, er at det ganske enkelt ikke kan forrente sig at investere i et ventilationssystem, da meromkostningen aldrig kan forrente sig i forhold til at få varmepumpe monteret med luftrensesystem, det koster ca 3/4 af hvad ventilationssystemet koster.

Det samme problem er med "jordvarme" Folk tror at det er kun det som virker. Jordvarme-anlæg virker ganske fortrinlig, men udviklingen på luft-varmepumper , hvor man i dag kan få et luft til vand-varmepumpesystem med bedre cop-værdi "cop= feks. 1:5" og en betydelig billigere anskaffelsespris end jordvarme. Besparelsen ligger på omkring kr. 70.000 for et  luft til vand-anlæg.

Tilbagebetalingstid på et luft/vand-anlæg ligger på ca. 3 år, hvor et jordvarmeanlæg har en tilbagebetalingstid på 10-15 år inden man begynder at få penge ned i muldvarpen, før den tid har det været finansinstituttet og salgsledet som har levet fedt af de omkring 70 K + renter  det bryder jeg mig ikke om, når man kan få et produkt som er bedre og langt billigere.


PE

Skrevet af Juncher den 24-02-2009 08:11
Tusind tak for jeres svar

Vi skal have jordvarme, så det er kun et ventilationsanlæg, som vi er interesserede i. Planen er selv at føre og samle rørerne, og så få en fagmand til at tilslutte anlægget. Så bliver det også indstillet korrekt.

Som du skriver, Karsten, så er det sikkert som med bilmærker. Nogle er til VW og andre til Volvo. Det kan nok være svært at fremhæve et fabrikat fremfor et andet. Men jeg synes det er en god idé at høre om andres erfaringer med de forskellige typer anlæg. Vi har så valgt Genvex eller Nilan, da det er nogle af de to stærkeste og mest gennemprøvede på markedet. Kunne aldrig drømme om at købe et ventilationsanlæg via et lavpris byggemarked på nettet. Det er min viden simpelthen for lille til, og så gavner det jo ikke at gamble

Hilsen Henriette

Hej Henriette.

Jeg er nødt til at spørge dig.

Har i købt jordvarmeanlægget gennem vvs-manden, har i fået en uvildig til at gennemregne anlægget.

Ved at du installere luft til luft kobineret med et andet varmepumpeanlæg, så får du et væsentlig billigere varmebudget, end hvis du "kun bruger jordvarme, eller luft til vand.

Du skriver at Genvex eller Nilan er det mest gennemprøvede på markedet, hvor har man det fra? Mitsubishi har omkring 4000 ingeniører som udvikler, det tor jeg ikke Nilan har

Håber du får god vind med Jordvarmen!
 
Ps. Har i forresten fået jorden testet om den virker til jordvarmeslangerne.

PE

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
PEV Jeg stopper her, vi kan godt blive enige om at varmepumper er billig varme, men tråden handler om ventilation. Det bliver vi næppe enige om. Til Juncher god fornøjelse med projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Poul Erik: Kan man få en varmepumpe, der både laver varme, varmt vand samt udskifter luften (ikke renser, men udskifter)? Og til hvilke priser? Vi har fået tilbud på et IVT jordvarmeanlæg fra DVI på 113.500 inkl. gravearbejde, og fra en lokal VVS på et Danfoss anlæg til 90.000 ekskl. gravearbejde. Gravearbejdet kan vi godt selv klare. Vi har ikke købt noget anlæg endnu, og vi har ikke undersøgt jorden. Hvorledes gør man det?

Et ventilationsanlæg skal vi betale 30-40.000 for alt efter type, og så er det gør-det-selv arbejde det meste. Jeg har fået fortalt, at disse to anlæg er gode. Ved godt der også findes andre, som også er gode, og måske endda bedre.

Hilsen Henriette

 

Jordvarme og ventilation er måske en for dyr løsning?

Karsten: Tak skal du have.

Hilsen Henriette

 

Hehe...
Hvis i vælger en luft/vand varmepumpe til opvarmnig istedet for jordvarme, bliver der rigeligt råd til et ventilationsanlæg.
Mine indlæg i denne tråd kan måske give indtryk af at jeg er modstander af varmepumper. Det er jeg ikke, det er en god og billig varmekilde, medmindre der er billig fjernvarme er det nok den billigste.
Luft/vand varmepumpen vil have en lidt dårligere virkningsgrad end jordvarme de få timer om året hvor vi har frostvejr. Resten af året lidt bedre virkningsgrad (det hedder COP når vi taler varmepumpen). Dertil kommer at installationen er betydeligt billigere. På min nybyggervej har 80 % ventilationsanlæg, og resten ærgerlige over at de sparede pengene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Karsten, du skal have mange tak for dit input. Det vil vi da lige undersøge nærmere. Hvis det bedre kan betale sig for os at få en luft/vand varmepumpe i stedet for jordvarme, så slipper vi jo også for at grave marken helt op.

Hilsen Henriette

 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også