Jordvarme

Hej..
Er der nogle der ved cirka hvad det koster i strøm om året at have jordvarme, mit hus er på 230 m2.
Er der forskel på om man graver slangerne ned i ler jord, eller alm jord..
Hej.. Er der nogle der ved cirka hvad det koster i... Vis hele indlægget
73 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pev den 16-03-2009 15:05

Hej igen

Prøv lige at se her hvad Nordmændene siger om rigtige varmepumper.

 

http://www.mitsubishivillavarme.se/aktuellt/archive/2009/01/20/kirigamine-ar-varmast-enligt-jamforelse-av-test-pa-varmepumpar-i-vg-den-18-januari-2009



Nu sælger du jo Mitsubishi pumper Poul Erik, så for fuldstændighedens skyld, så må vi vel lige nævne, at den artikel du linker til nok er farvet lidt af Mitsubishi og lige glemmer en detalje fra VG, idet VG konkluderer: 

Suveren vinner
Vinneren er den nye varmepumpen fra IVT, AY-XP12JHR-N. Den scorer best i hele fem av seks forskjellige værscenarier i testen.
Skrevet af Lars ON den 16-03-2009 21:28
Skrevet af pev den 16-03-2009 15:05

Hej igen

Prøv lige at se her hvad Nordmændene siger om rigtige varmepumper.

 

http://www.mitsubishivillavarme.se/aktuellt/archive/2009/01/20/kirigamine-ar-varmast-enligt-jamforelse-av-test-pa-varmepumpar-i-vg-den-18-januari-2009



Nu sælger du jo Mitsubishi pumper Poul Erik, så for fuldstændighedens skyld, så må vi vel lige nævne, at den artikel du linker til nok er farvet lidt af Mitsubishi og lige glemmer en detalje fra VG, idet VG konkluderer: 

Suveren vinner
Vinneren er den nye varmepumpen fra IVT, AY-XP12JHR-N. Den scorer best i hele fem av seks forskjellige værscenarier i testen.

Hej Lars.

Vi sælger kun det bedste, som vi altid kan dokumentere. Ivtèn har stadig mangler. Den fik store smæk på messen her i weekenden :)

Synes lige at du skal se hvem der har udgivet testen ?

PE

Det tabellen fra Mitsubishi Sverige viser er den samlede afgivne effekt, uden samtidig at vise den samlede tilførte EL effekt, dvs. vi har ingen anelse om hvad COP er ...og iøvrigt er det ikke kun højt COP der kan vinde en test.
Hele testen lavet i Sverige er her : http://static.vg.no/uploaded/vgdesk/grafikk/2009/varmepumpe/varmepumpe_tabell.jpg


Kun perfekt er "godt nok"

Skrevet af pev den 16-03-2009 21:43
 

....
Synes lige at du skal se hvem der har udgivet testen ?

Ja, men det vil jeg gerne. Det fremgår jo ikke lige af det link du lagde ud. Men jeg er ikke helt med på hvad din hensigt er med bemærkningen

Som jeg læser, er det det svenske teknologiske institut, der har lavet testen, og VG har af den udvalgt 12 pumper, der forhandles på det norske marked. Men hvad er pointen heri? Det er vel næppe, at de ikke har forstand på det de gør, siden de kan pege på en IVT fremfor en Mitsu, for så fjerner du jo hele grundlaget for at du linkede til artiklen.

Annonce
Skrevet af cru den 17-03-2009 07:56
Det tabellen fra Mitsubishi Sverige viser er den samlede afgivne effekt, uden samtidig at vise den samlede tilførte EL effekt, dvs. vi har ingen anelse om hvad COP er ...og iøvrigt er det ikke kun højt COP der kan vinde en test.
Hele testen lavet i Sverige er her : http://static.vg.no/uploaded/vgdesk/grafikk/2009/varmepumpe/varmepumpe_tabell.jpg



Hej Cru.

Fint at du henviser til nye tabeller, men det skal altså være fornuft i hvad der står i dem. Jeg kan bevise sort på hvidt, hvad der er korrekt.

Jeg forstår ikke hvorfor man skal lyve sig til at sin maskine er den bedste ved at skrive noget som ikke passer, lyden  på FD 35 ligger på inderdelen fra 21-44 Db og på FD 25 modellen ligger den på 20 til 43 Db målt på en meters afstand, her har man ikke haft data, måske fordi denne maskine er den mest lydløse på markedet.
Hvad angår tilført effekt fra maskinen, så kan jeg oplyse at jo mere maskinen skal tilføre, jo dårligere "lavere" bliver cop-værdien. Ivtèn kan jo let være med da den "kun tilfører" 5400 Watt mens at Mitsubishieèrne tilfører henholdsvis 6380 og 6600 Watt, synes det skal med i beregningerne, for det er altså den tilførte værdi man skal se på sammenlignet med cop-værdien.
Jeg indrømmer blankt at Ivtèn har en lidt større cop, omkring "0,11"  men den klarer sig slet ikke med den tilførte effekt, lyddbèn, bevægelses dektektor, som scanner rummet for kulde/varme og herefter angriber det. En hel elementær ting er også at Mitsubishi har unik teknik som sikrer at maskinen har den SAMME varmeeffekt ned til -15 grader som hedder Hyper Heating, som ingen anden varmepumpe har og kan få uden Mitsubishis tilladelse.

Hvad angår rensning af inderluften, så har den Norske allergiforening testet Mitsubishien til den absolutte bedste maskine på markedet!


PE

Hej PEV

Det lyder da fint at vi ikke længere skal kigge på tabellerne, da de nu ikke længere er korrekte. Men hvad er så korrekt ? Det kan da nemt være at en Mitsubishi er en fin- fin pumpe, men hvordan skal vi forbrugere kunne sikre os en korrekt viden, hvis vore statslige myndigheder (til hvem vi betaler masser af skattekroner) ikke er ærlige ?


For lige at præcisere... "den afgivne effekt" er den varme pumpen blæser ind i rummet.
At en pumpe kan levere samme "afgivne effekt" ved -15 grader er jo rigtigt godt, men det kan min varmeblæser også, for det er jo klart med lavere ude temperatur, skal der tilføres langt mere EL effekt.

Jeg kunne da hjertens gerne tænke mig en pumpe til supplering af varmen men markedet er præget af alt for mange ivrige leverandører der øjner en chance for indtjening på et hastigt voksende marked.

Kun perfekt er "godt nok"

Skrevet af pev den 17-03-2009 08:37

Hej Cru.

Fint at du henviser til nye tabeller, men det skal altså være fornuft i hvad der står i dem. Jeg kan bevise sort på hvidt, hvad der er korrekt.



Nu stopper du Poul Erik. Du lægger et link ud til en artikel om en test i VG der angiveligt beviser dine maskiners fortræffelighed. Den tabel som Cru linker til er en del af den artiklen i VG.

Så det er ikke en ny tabel pev. Det er baggrunden for dit link. Så spørgsmålet er nu, om du ikke mener der er fornuft i det link du lagde ud?

Skrevet af cru den 17-03-2009 08:52
Hej PEV

Det lyder da fint at vi ikke længere skal kigge på tabellerne, da de nu ikke længere er korrekte. Men hvad er så korrekt ? Det kan da nemt være at en Mitsubishi er en fin- fin pumpe, men hvordan skal vi forbrugere kunne sikre os en korrekt viden, hvis vore statslige myndigheder (til hvem vi betaler masser af skattekroner) ikke er ærlige ?

For lige at præcisere... "den afgivne effekt" er den varme pumpen blæser ind i rummet.
At en pumpe kan levere samme "afgivne effekt" ved -15 grader er jo rigtigt godt, men det kan min varmeblæser også, for det er jo klart med lavere ude temperatur, skal der tilføres langt mere EL effekt.

Jeg kunne da hjertens gerne tænke mig en pumpe til supplering af varmen men markedet er præget af alt for mange ivrige leverandører der øjner en chance for indtjening på et hastigt voksende marked.
Hej igen Cru.

En ting vil jeg gerne lige sige go det er at vi alle gerne skal leve godt, men jeg bliver sur når man vil stjæle sig til noget som ikke er korrekt. Forbrugeren bliver jo så forvirret at han/hun i mange tilfælde køber det forkerte produkt  Det synnes jeg er smaskhamrende synd! Derfor har vi beregningseksempler på hvad er er bedst for kunden. Vi har enda den garnti på pumpen og montagen, at hvis maskinen ikke holder det vi har lovet, så refunderer/afleverer vi alt som da vi begyndte. Pt akn vi give garanti på at vi ikke har måttet reetablere hos nogen kunde endnu, der har "kun" været en fejl 40 hos en pæn sød ældre dame på 85 år

Ja den afgivne effekt er den som maskinen giver /tilfører bygningen. Den skal meget gerne være så stor som mulig til en stor cop-værdi, det er her Mitsubishien slår Ivtèn stort.

Du må ikke sammenligne en varmeblæser og en varmepumpe, varmepumpen kommer aldrig ned på 1:1 det jeg fortæller er at vores maskine giver stadig den samme varmeeffekt ned til -15 og herefter falder effekten, men giver stadig varme ned til -25 grader. Det jeg her vil vise, er at man vil jo stadig gerne have varmen når der er hunde koldt udenfor og det garanterer vi fra Mitsubishi.

Jeg  synes det er synd at mange vil ødelægge markedet af med alle deres salgstrick, jeg ved af erfaring at mange af dem som sælger ikke ved meget mere om pumpen end at den kan give varme  Når jeg har en kunde, så gennemgår jeg bygningen og rådgiver kunden på en prof/rådgivers måde absolut ikke som sælger, det er ikke min stil bare at sku have noget over disken, derfor kan vi fremvise en pletfrit referenceliste og håber det bliver ved. 


PE

Tror ikke det er andet end missundelse.

Det vi prøver at fortælle kunderne, er at vi kan bevise hvad der er bedst og vil kunden det bedste, ikke vælte en forkert vare over disken!!



 


PE

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis