måling af restfugtighed i træ

Hej alle.

Jeg er igang med at kløve træ som lige er skovet, til kommende efteråret/vinter.
Jeg ligger det i brændeskur og det hele, og jeg kender også visse ting man kan gøre for at tjekke om træet er tørt nok, men hvor køber man/lejer sådan et apperat til at måle restfugtighed i træ? den skal max være på 18 % ?
Når vi nu kommer hen til hvor man skal til at bruge træet.
Jeg læser mange steder, når man når til september, så skal man ligge sit træ indendøre??? Jeg har da ikke plads nogle steder til at ligge 4-5 meter træ indenfor. ER det nødvendigt, eller kan man ikke bare hænge eb pressening ned for træet, når vi når til den tid?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Jeg er igang med at kløve træ som lige... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå ok,  grunden til jeg spørger er hvis det er en du kender, kan du jo opbevare dit skovede træ ved den skov hvor du har fældet det og så køre det hjem lidt af gangen og fylde dit skur op.
Jeg tænker bare hvis du fyrer meget i din ovn, så er dit skur for lille til en hel sæson, ellers må du have en brændestak i haven og så fylde det op engang imellem.
Jeg har selv et skur med plads til 20 rummeter, som jeg så fylder op hvert år,
vi bruger vel omkring 15 rummeter om året, afhængig af hvad slags træ jeg får,
vi er så heldige at vi ikke betaler for det, til gengæld er det mest nåletræ, el og poppel og hvad der nu ellers står i vejen..

Hilsen ame
tror ikke vi bruger mere end 4-5 meter på et år, det er mset til supplering. Vi har fjernvarme også nemlig :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis