måling af restfugtighed i træ

Hej alle.

Jeg er igang med at kløve træ som lige er skovet, til kommende efteråret/vinter.
Jeg ligger det i brændeskur og det hele, og jeg kender også visse ting man kan gøre for at tjekke om træet er tørt nok, men hvor køber man/lejer sådan et apperat til at måle restfugtighed i træ? den skal max være på 18 % ?
Når vi nu kommer hen til hvor man skal til at bruge træet.
Jeg læser mange steder, når man når til september, så skal man ligge sit træ indendøre??? Jeg har da ikke plads nogle steder til at ligge 4-5 meter træ indenfor. ER det nødvendigt, eller kan man ikke bare hænge eb pressening ned for træet, når vi når til den tid?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej alle. Jeg er igang med at kløve træ som lige... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg bruger bøg. det jeg så er i tvivl om nu, er om træet SKAL ligge undenfor og blive skyllet igennem af regnen, eller om det er okay jeg har stablet det i skuret nu..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

mange snakker bare om der er nogle sakdelige partikler i træet, hvis det ikke er skyllet en gang af regnen?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

ja og de ligger så på jorden efter regnvejret. På Jorden leger dine børn og hvad er så værst?

Jeg har ikke hørt om det og jeg fortsætter som jeg altid har gjort :-)
jeg tror jeg kan konkludere jeg gør følgende: kløver mit brænde, ligger det i brændeskuret (hvorpå jeg fjerner hvert 2 bræt på hver side for at få mere luft til), og så lader jeg det bare ligge og tørre, og putter det i ovnen til efteråret...
tak for alle svarene :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

synes bare jeg læser mange steder at folk der kløver sit træ i januar eller deromkring, lader det ligge i en stor bunke sommeren over, og efterfølgende tager det ind i sit brændeskur.... Det er sq en hel videnskab det her :)

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej Daugaard24

Ej, en videnskab skal man nu ikke gøre det til, der er sikkert mange måder at gøre det på, det vigtigste er vel at ens brænde er tørt når man skal bruge det.
Altså jeg fælder mit træ ude i skoven, når jeg har fældet det stabler jeg det i meter stykker ud til en af skovvejene, så senere saver jeg det ud til triller og kløver det
og lader det ellers ligge ind til ca. Sankt Hans.
Min erfaring er at det har bedst af at få sol, vind, vand osv. så bliver det hurtigere klar, nå men så kører jeg det ellers hjem i løbet af sen sommeren, det er også det bedste tidspunkt at køre på vejene i "min" skov..
Hvor får du dit brænde fra?

Hilsen ame

jamen nu har jeg kun prøvet en gang at skove selv, og det var i år som sagt, og det gjorde jeg nede hos en omkring kerteminde/hundstrup.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

du må i Fakta - de har billige fugtighedsmålerdimser i denne uge
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis