Olie til motorsav

Hej

Jeg har en mindre Husqvarna motorsav, som smører gennem benzinen. Jeg har indtil nu brugt original Husqvarna motorolie, men ved ikke om det har nogen indflydelse om det lige netop er Husqvarna olie.

Hvad gør i? Hvilken olie køber i (evt. hvilken i anbefaler).

Tak for hjælpen.
Hej Jeg har en mindre Husqvarna motorsav, som... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt at miljøbenzin er dyrt. Regn med at det koster det dobbelte af tankstationsbenzin.

Jeg mener at det er pengene værd - eller rettere jeg mener ikke at der er et valg. Jeg vil i hvertfald ikke udsætte mig selv for de dunster der kommer fra udstødningen fra en maskine der kører på den l----benzin som sælges på tankstationer.

Hvor køber man det så?
Aspen købes hos Husqvarna eller Jonsered forhandlere.
MotoMix købes hos Stihl forhandlere.
Green2T købes på en HydroTexaco tankstation.
Q8 og Statoil har ogs miljøbenzin og det købes på de respektive tankstationer.

Det er dyrer jo mindre du køber af gangen. 5l koster mere pr. l end 25l.

Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Hej Niels Ejnar

Tak for grundigt svar. Jeg kan også se af din hjemmeside, at færdigblandet benzin, for dit vedkommende, må være at foretrække. Du arbejder jo meget med motorsav, så bliver man selvfølgelig også mere udsat.

Men tak for input, jeg vil klart overveje færdigblandet benzin fremadrettet, også når jeg trods alt ikke bruger mere end jeg gør.

jeg mener faktisk at netop dem der ikke bruger deres sav ret meget skal vælge en alkylat benzin, for som Niels Ejnar har skrevet holder alkylat benzinen meget længere i saven.

Når man bruger almindelig benzin kommer der flere sod partikler og saven slides mere.

Jeg giver min gamle lærer Niels-Ejner fuldstændigt ret, men vil blot tilføje, at andre 2-taktsmaskiner kan være sådan konstrueret, at udstødningen kommer ud på undersiden. Ved hækklipning blæses den varme luft ned/ ind i hækken. Varm luft stiger op så man får al osen op i hovedhøjde, så brug den rene Aspen 2t benzin.

Buskrydderen har ikke dette problem, da udstødningen kommer ud bag din ryg.

Løvblæsere o. lign. har det samme problem som hækklipperen, idet man ved brug går fremad og kommer ind i udstødningen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis