Motorsav smøre ikke

Jeg har en billig motor sav (P Lindberg ) som ikke smøre kæden.
Jeg har prøvat at gøre det hele rent ved svær/kæden.
Jeg har en billig motor sav (P Lindberg ) som ikke... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hjælpe dimsen.!

den hedder filelære til savkæden

ktm.

sliber du kæderne ude i skoven med vinkelsliber på en træstup

med blandt skovhukkere.!!!!!

og skære brænde med motorsav blåtand.?

det skåndsomste løsning er rundfil og en fladfil og en filelære

til savkæden.!!!

kasperkk.

det giver dig ret i. at vinkelsliber giver en savkæde hvor hvært tand

er andløbent blå og der med at miste hærdningen på tanden.!!!!!
Sommetider overraskes jeg over de svar der dukker op herinde.
Slibe med en vinkelsliber - ja så skilter du da med at du ikke ved den første ting om hvordan en kæde skal slibes og ej heller hvordan den arbejder i træet.
Mage til dårligt råd skal man da lede længe efter!

Det tager få minutter at file en kæde. Der er absolut ingen tidsmæssige argumenter for at bruge noget som helst andet.

En motorsavstand har 3 vinkler der alle skal være korrekte for at den saver optimalt: Filevinkel, forkantvinkel og ægvinkel. Dem kan man sagtens lære at file korrekt uden hjælpemidler, men det kræver øvelse og at man har lært det. Derfor er det en fordel hvis man kun bruger sav lejlighedsvis at anvende et hjælpeværktøj som ikre at alle vinkler bliver korrekte.

Alt efter hvad man bruger sin sav til kan det være overdrevet at file 2 strøg hver gang man tanker, men så kan man jo file 1 strøg hver gang eller 2 strøg hveranden gang man tanker. Gå i skoven en hel dag uden at file er i hvert fald underdrevet og de sidste adskillige tankfulde har man arbejdet med en døv kæde - og hvem i al verden gider det når det nu er så nemt at file?

ALLE roterende himstregimser til slibning af kæder ødelægger tændernes evne til at holde skæret og så skal man jo bare slibe oftere. Desuden er de ubrugelige eller besværlige i skoven med det resultat at man kun sliber hjemme - og det er IKKE en god ide!

35 grader er man gået bort fra for 10 år siden. I dag hedder det 25 eller 30 grader. Brug 30 grader det passer til det meste.

Niels www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

binko.

der har du en lille ven med to kamereter til kædesaven.?

en filelære og en rundfil og en fladfil.!!!

saveniels.

den har jeg også fået fat i en af dem.

en filelære den er rigtig god at have med

i lommen når kæden skal have en tur med filen i skoven.!!!
1000 tak

Jeg mener stadig det er ok for en amatør lige at få rette op på kæden med en kædeslibemaskine for ikke at slibe den helt forkert.
Er der en der kan se hvilket fil jeg skal bruge til min kæde 8 Oregon 21BPX066E )

Hvor finder man sådan en slibehjælper ??
Annonce
Hvis du først har brugt en kæde slibe maskine, er det sket med at kunne file kæden.
Urup
Til din kæde Oregon 21BPX066E skal du bruge en 4,8 mm fil.
Det er en .325" kæde og den skal files med forkantvinkel 85, ægvinkel 60, filevinkel 30, filehældning 10, og en understilling på rytteren på .025" (ca. 0,6 mm)
Man kan godt file en kæde efter at den er blevet maskinslebet det kræver bare lidt flere strøg fordi slibeskiven og filen laver forskellige profiler når de arbejder. Der fjernes således meget materiale fra tanden hver gang og det nedsætter jo brugstiden væsentligt.

Selv om jeg filer mange gange hver dag og bruger mine save meget så holder en kæde i månedsvis. Jeg tager ofte kun et strøg ved hver filing.

Niels
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Det ser fint ud Niels...
Kvor finder man den der lille slibe-holder du her ?
Husqvarna/Jonsered/Partner laver den lille hjælpedims med 2 ruller, og den giver en rigtig god filing. Den vil jeg anbefale varmt.
Efter min mening er denne filelære den bedste som findes, den kan næsten ikke anvendes forkert og den giver alle mulighed for altid at have en kæde der rent faktisk kan skære.
Tal med forhandleren om at få den rigtige til din kæde (der findes 4 forskellige slags).
Det er iøvrigt også vigtigt at have en skarp fil. Er filen ikke skarp så bliver tanden heller ikke skarp.

Rullefilelæren kan ikke bruges på Carlton eller Stihl kæder - det er ulempen ved den. Den kan kun bruges på Husqvarna eller Oregon kæder. Til de to andre mærker er det bedste hjælpemiddel en plade der kan monteres på filen og hjælper til en korrekt filing.

Niels
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Hej igen niels..

HAr du ikke et godt tips til hvordan man ikke svinder så meget med kæde olien ved påfyldning ??? Jeg syntes jeg er med uheldig *g*
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis