Motorsav smøre ikke

Jeg har en billig motor sav (P Lindberg ) som ikke smøre kæden.
Jeg har prøvat at gøre det hele rent ved svær/kæden.
Jeg har en billig motor sav (P Lindberg ) som ikke... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Urup

Den eneste vedligeholdelse en kæde kræver er at den er skarp.
Du skal holde den skarp - ikke file den når den er sløv. Når den er sløv så har den været halvsløv længe!!!!!
En sløv kæde bliver mere slidt i leddene, den bliver så at sige trukket lang. Og så laver den oven i købet ingenting.

Husqvarna/Jonsered/Partner laver en lille hjælpedims med 2 ruller som giver en rigtig god filing. Den vil jeg anbefale varmt. Tal med forhandleren om at få den rigtige til din kæde (der findes 4 forskellige slags).

Alle roterende (motoriserede) instrumenter til slibning ødelægger mere end de gavner - de laver simpelthen for meget varme og ødelægger hærdningen på tænderne så de ikke kan holde skæret.

SaveNiels
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Kanon..

Hvad hedder den der hjælpedims
Ja altså du køber en rundfil i den diameter der passer til din kæde,
hvis du aldrig har prøvet at file en kæde før, så få en til at vise dig det.

Det er faktisk ikke så svært, sørg for at holde vinklen og fil lige meget af hver tand.
Og fil kun fremad gående, løft filen tilbage ca.2 strøg pr. tand ved hver tankning
medmindre du har savet i jord, sten, søm, osv.

Jævnligt kontrollere du rytterne de skal være en anelse under skæretænderne ca.0,2 mm ved savning i hårdt træ, hvis du saver i blødt træ kan du evt. med en fladfil file dem længere ned.
Så vil saven tage en grovere spån, men vær forsigtig hvis du gør det, saven vil
have lettere ved at slå tilbage !

Hilsen ame

Annonce

Hej Urup.

Vores kære gamle Onkel Harald, har et udmærket stykke hjælpeværktøj til dig, søg på nr. 1847 i hans hoved katalog.

www.harald-nyborg.dk

Det går da ellers udmærket med at slibe kæden med en vinkelsliber påmonteret en tilpas slidt skrubskive, altså den slags man sliber svejsninger af med. Når den er slidt, passer rundingen på periferien ret godt ind i buen på tænderne på kæden.

Jeg har fået mange verbale hug af min tidligere nabo, tidligere sløjdlærer, som var forfærdet over min, efter hans mening, grove og babariske fremfærd. Men hvad pokker, der virker og går stærkt!! :) :)
Han kunne bruge en time på at file kæde. Jeg bruger 3 minutter.
Undskyld!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det er muligt men med stor chance for at du brænder skærene af, og så tager det mig max. 6 min. at file min motorsav.
Jeg ville aldrig røre mine kæder med en vinkelsliber. Chancen for at gøre mere skade end gavn er alt for stor.

Jeg bruger som håndværkeren max 5 min på at file begge sider når saven er monteret i skruestikken. Det virker fint og jeg tager ikke mere af end højst nødvendigt.

Jeg sliber kun når jeg er hjemme og det gør de venner jeg går i skoven også kun. Det der med at slibe 2 strøg pr tankning er skudt langt over målet. På en god dag i skoven bruger jeg da hurtigt 5 tanke. Det giver 10 strøg pr tand pr dag. Det er alt for meget. Så kan jeg da hurtigt bruge en kæde, samt det er klart nemmere at file når saven sidder i en skruestik i stedet for at fedte med det ude i skoven

Til Urup:
Gå til din kædepusher og køb nogle file der passer til kæden. På filen kan der monteres en vinkelmåler og så er det bare igang. Det kræver ikke meget at holde kæden i topform og glæden er meget større ved brug

Mvh
Kasper

Ja måske lyder 2 strøg pr. tank af meget, men nu er det jo også kun en rettesnor,
det afhænger af hvad man saver i.
Jeg er enig i at det er lettest og mest behageligt at file hjemme i en skruestik,
men stadig et let strøg eller to ved hver tankning i skoven.
Ligesom en slagter jævnligt styger sin kniv, for at holde skæret skarpt.
Man filer ikke når kæden er sløv, men man holder den skarp.

 

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis