Hjælp vedr garagebyg

Halløj

Jeg står og vil gerne bygge mig en garage, planen var at jeg ville bygge den 4 m bred og 12 m lang, har reglar til at lave sider, samt spær liggende, mit spørgsmål er så følgende, kan jeg have 1 meter imellem spærene, taget bliver eternit, og siderne laver jeg med reglar i top og bund og så støtter af reglar imellem på 1,22m så det passer med en krydsfinerpladem kan kontruktionen bære det???
Samt kræves der godkendt træ til spær i en garage???

Håber at i kan hjælpe...

Mvh Søren

Halløj Jeg står og vil gerne bygge mig en garage... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Svaret på dit sidste indlæg er besvaret i mit foregående skriv.

Kun perfekt er "godt nok"

Hvordan skal den her forstås:

Garager, carporte, overdækkede terrasser, udhuse, drivhuse og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester med et areal på højst 50 m² kan udføres, uden at styrke og stabilitet er eftervist ved beregning.

Det står i bygningsreglementet fra 2008 på dette link
http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00_ID69/0/54/0

Mvh Søren
pga bygningens ringe str. skal man ikke i byggeansøgningen eftervise statik egenskaber for bygningen vha. en ingeniør beregning for hele bygningen. Dvs. at eks. dine løsninger der forhindrer huset i at vælte til siden som et korthus ikke skal dokumenteres, men det i stedet er dit ansvar at udføre iht gældende krav. Hvis kommunen ved tilsyn ikke mener det er forsvarlig skal de ved beregning eftervise deres påstand. (der står også i vejledninge lige til højre for at huset skal dimensioneres efter gældende BR.)

Kun perfekt er "godt nok"

det vil sige at jeg faktisk kan bygge det i hva jeg vil,(ikke fordi jeg vil underdimensionere) men skal blot selv vurdere og stå inde for at konstruktionen kan bære, og det er forsvarligt bygget, det du mener der står til højre for er der hvor der står at bygningen stadig er omfattet af kapitel 4.1 ikke???
og der er kun nævnt at
"Bygninger skal opføres, så der opnås tilfredsstillende forhold i funktions-, sikkerheds-, holdbarheds- og sundhedsmæssig henseende.

Udførelsen skal være i overensstemmelse med god praksis, og der skal anvendes materialer, som er egnede til det aktuelle formål."

så er det, ikke for at tale ned til jer, men ikke nødvendigt at bruge godkendt træ til spær og anden konstruktion i garager ifølge bygningsreglementet, eller har jeg tolket skriften forkert???

Mvh Søren

Hej

Jeg mener du tolker det forkert da BR08  4.1 henviser til diverse normer m.m.

Ved dimensionering af konstruktioner skal der enten benyttes de normer med tillæg, der fremgår af stk. 2 eller de Eurocodes med tilhørende danske annekser, der fremgår af stk. 3.

Annonce
Nu er vi jo herinde bare nogle venlige menensker der giver vores gode råd, efter vores erfaringer. Endegyldige svar der placerer et ansvar kan vi selvfølgelig ikke give. Vil du være sikker og have ryggen fri, vil jeg anbefale at du snakker med en professionel tømrer.

God fornøjelse med dit projekt.


Kun perfekt er "godt nok"

Søren, gå over og studer naboens garage ;-)

 

Hej Orla, det er ikke for at være irriterende at jeg bliver ved med at spørge, men vil gerne være sikker i min sag, du skrev det med normerne i 4.1, men under samme i stk 8 står der som jeg også skrev lidt længere oppe

"Garager, carporte, overdækkede terrasser, udhuse, drivhuse og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester med et areal på højst 50 m² kan udføres, uden at styrke og stabilitet er eftervist ved beregning.

Bliver stk 2+3 så ikke tilsiddesat???

jepe: det er ikke et spørgsmålom hvordan naboens garage ser ud eller er konstrueret, men hvordan reglerne er og kan omgåes!!!

Mvh Søren
Der vil aldrig komme en dansk myndighed der vil give frie hænder til enhver, med hensyn til dimensionering og konstruktion af byggerier. Selv 50m2 kan under en storm dræbe adskillige mennesker.- det skal være i orden.

Kun perfekt er "godt nok"

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis