Ingen varme i radiator i centralvarmesystem

Hej

Jeg har problemer med at få varme på mine radiatorer. Jeg har vedhæftet en principskitse af anlægget efter bedste evne. Jeg er ikke VVS'er!

Vi kører med en gl. Tasso B3 med TB mini pillebrænder. Cirkulationspumpen, som virker, er en Grundfos UPS.

Når jeg mærker på afgangen på radiatoren i entre'en er den væsentligt varmere end tilgangen. Som om at vandet "bakker" i systemet. Kan det skyldes shunt-ventilen? Det er en gammel sag som umiddelbart går meget nemt. Måske for nemt...

Håber på et par gode bud da familien er syge og vi fryser


Mvh. Jakob Jørgensen
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er ikke proff. i det spørgsmål, men at din shunt skulle blande varmt vand i retur vandet lyder for usandsynligt. Så køre dit vand jo baglæns i systemet.

Men har du for nyelig givet alle dine thermostater lidt "gymnastik og en lille dråbe olie på tappen, det er noget mange glemmer

Skrevet af Jakob J den 20-01-2009 18:21
Yes. Ventilerne er ok. Radiatorerne er lunkne ligesom fremløbsvandet, mens afgangsrøret i entreen er brænd varmt.


Kan lige komme med et par tilføjelser.

Skitsen er bygget op efter hvilken sal der er tale om. Dvs. kælder nederst med fyr, stue og 1. sal.

Tilgang er varmere end afgang i hhv. stue og køkken.

Systemet HAR før virket. Jeg har dog pillet ved shunt'en, hvilket derfor virker som det sandsynlige problem

Mvh. Jakob Jørgensen
Nu lyder det for mig som om du er typen der skiller vække uret ad for at se hvorfor det går, men samle det igen u-ha-da-da !
Hej..
Sidder der en kontraventil i din retur, kunne det være den, sådan som du har tegnet det.. Vandet fra shuntventil skal jo ikke kunne løbe helt op i dine radiatore, men til overløb og retur til kedel..(vil jeg mene)
Hvis du har en kontraventil kan de godt finde på at hænge, det kan ofte løses med et par dask med "en blød" hammer.
Hvis du ingen kontraventil har, vil jeg tro det er din shuntventil der driller dig..(??)
Mvh Jan J..
Annonce
Det lyder til at det godt kan være shunten der driller. Har du glemt hvordan den stod før??? Det burde nu ikke kunne give det problem du beskriver men intet er umuligt. Tag lige et billede af den shunt du har på.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jo. Jeg er en pillefinger MEN i det her tilfælde pillede jeg, fordi vi ikke kunne få ordentlig varme på. Tror de forrige ejere af huset aldrig har pillet med shunt'en og at den derfor er groet fast. Jeg ved præcis hvad den stod på, men selv den indstilling giver ikke samme varme som før.

Til alle: Tusind tak for jeres hurtige hjælp!

Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af helja den 20-01-2009 19:00
Hej..
Sidder der en kontraventil i din retur, kunne det være den, sådan som du har tegnet det.. Vandet fra shuntventil skal jo ikke kunne løbe helt op i dine radiatore, men til overløb og retur til kedel..(vil jeg mene)
Hvis du har en kontraventil kan de godt finde på at hænge, det kan ofte løses med et par dask med "en blød" hammer.
Hvis du ingen kontraventil har, vil jeg tro det er din shuntventil der driller dig..(??)
Mvh Jan J..


Hej Jan

Jeg er ikke stødt på nogen ventil. I så fald er den gemt af vejen.

Mvh. Jakob Jørgensen
Kan det være så let at dit regulerings håndtag sidder løst, så du ikke har fat i akslen ??? prøv at fjerne det håndtag, og se om du kan dreje selve akslen...

Ikke rart at fryse lige i tiden... føler med dig..

Mvh Jan J
Skrevet af helja den 20-01-2009 21:14
Kan det være så let at dit regulerings håndtag sidder løst, så du ikke har fat i akslen ??? prøv at fjerne det håndtag, og se om du kan dreje selve akslen...

Ikke rart at fryse lige i tiden... føler med dig..

Mvh Jan J
Så er håndtaget afmonteret og fejlen fundet men ikke løst. Akslen sidder uhjælpeligt fast. At dømme ud fra korrotionen har den gjort det længe.

Jeg har vendt problemet med en kammerat der er maskinmester. Han mener, at alle returløb skal gå til sugesiden på cirkulationspumpen, så vandet ikke trykkes modsat i systemet. Jeg har tilføjet dette på den vedhæftede skitse. Lyder det korrekt?

Ydermere skal jeg jo nok og lede efter en ny shunt. Til-/ og afgange på den nuværende er 60 mm. Hvad skal jeg gå efter?


Mvh. Jakob Jørgensen
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis