Ingen varme i radiator i centralvarmesystem

Hej

Jeg har problemer med at få varme på mine radiatorer. Jeg har vedhæftet en principskitse af anlægget efter bedste evne. Jeg er ikke VVS'er!

Vi kører med en gl. Tasso B3 med TB mini pillebrænder. Cirkulationspumpen, som virker, er en Grundfos UPS.

Når jeg mærker på afgangen på radiatoren i entre'en er den væsentligt varmere end tilgangen. Som om at vandet "bakker" i systemet. Kan det skyldes shunt-ventilen? Det er en gammel sag som umiddelbart går meget nemt. Måske for nemt...

Håber på et par gode bud da familien er syge og vi fryser


Mvh. Jakob Jørgensen
Hej Jeg har problemer med at få varme på mine... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet at give den små slag mens du forsøger på at dreje den.. det er ikke altid der skal så meget til.. Hvis det ikke hjælper, så prøv at pille det bagerste dæksel af og se.. Hvis det har virket er der da ingen grund til det ikke skulle kunne igen ..
De der små slag plejer at kunne gøre underværker... med lidt tålmodighed ;-)

Held og lykke..
Mvh Jan J
Jeg har kigget på din principskitse flere gange og sagt til mig selv, "det anlæg kan da ikke virke". Den sidste skitse ser lidt mere fornuftig ud. Men sådan som din shuntventil er monteret, skal den stå i en af yderstillingerne for ikke at lamme systemet. Mit forslag, hvis du ikke får shunten løsnet er, afmonter den og prop forbindelsen af til returen.

Mvh. Asp
Skrevet af helja den 21-01-2009 12:38
Har du prøvet at give den små slag mens du forsøger på at dreje den.. det er ikke altid der skal så meget til.. Hvis det ikke hjælper, så prøv at pille det bagerste dæksel af og se.. Hvis det har virket er der da ingen grund til det ikke skulle kunne igen ..
De der små slag plejer at kunne gøre underværker... med lidt tålmodighed ;-)

Held og lykke..
Mvh Jan J
Ja. Jeg har forsøgt med WD40 og små slag + rørtang. Jeg tør ikke tage mere ved den. Jeg var usikker omkring dækslet på bagsiden, så det turde jeg ikke pille ved.

I virkeligheden har det nok aldrig virket. Vi har over længere tid renoveret på stuen, så her har der ikke været ret meget varme på. Det giver fin mening, at jo mindre varme der er på i stuerne jo mindre sendes der ud af den anden streng der har retur på tryksiden af pumpen.


Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af Asp den 21-01-2009 14:48
Jeg har kigget på din principskitse flere gange og sagt til mig selv, "det anlæg kan da ikke virke". Den sidste skitse ser lidt mere fornuftig ud. Men sådan som din shuntventil er monteret, skal den stå i en af yderstillingerne for ikke at lamme systemet. Mit forslag, hvis du ikke får shunten løsnet er, afmonter den og prop forbindelsen af til returen.

Mvh. Asp
Hej Asp

Jeg er sådan set kommet frem til det samme som dig. Jeg er nok nød til at lave nogle rørføringer om og finde en ny shunt. Evt. en temperaturreguleret. Hvis jeg sløjfer shunt'en og propper hullet af, så vil jeg højest sandsynligt få en for stor varmeforskel imellem fremløbs- og returvand. Synes det er det jeg har læst mig frem til, at shunt'en skal sikre.

Underligt at det er lavet sådan. Tror aldrig der har været pillet ved det og huset er fra '46.

Mvh. Jakob Jørgensen
Hej... Har også kikke noget på den tegning du har lavet.. Mon ikke det er tænkt som om din 3-vejsventil skal stå "åben" om vinteren (rød retning).. Om sommeren kan man så slukke for cirk-pumpe og flytte 3-vejsventilen, så der er rundløb, og varme til det varme vand og badeværelse.. det er derfor jeg syntes der mangler en kontraventil, så vandet ikke kan trykkes op i radiator... så tror faktisk tanken bag anlæget er ok... især når der fyres med fast brændsel..

Mvh Jan J
Skrevet af helja den 21-01-2009 21:16
Hej... Har også kikke noget på den tegning du har lavet.. Mon ikke det er tænkt som om din 3-vejsventil skal stå "åben" om vinteren (rød retning).. Om sommeren kan man så slukke for cirk-pumpe og flytte 3-vejsventilen, så der er rundløb, og varme til det varme vand og badeværelse.. det er derfor jeg syntes der mangler en kontraventil, så vandet ikke kan trykkes op i radiator... så tror faktisk tanken bag anlæget er ok... især når der fyres med fast brændsel..

Mvh Jan J

Hej Jan

Jeg slukkede for cirkulationspumpen i sommers og der var fint varmt vand. Det passer også fint med, at ventilen står åben i blå retning lige nu.

Hvis jeg ændrer rørføringen jf. den sidste skitse så skal cirkulationspumpen køre også om sommeren. Det er der jo også folk, som er fortalere for.

Der må vel være helt klare retningslinier for, hvordan sådan et system skal opbygges. Måske der findes noget litteratur på nettet eller en hjælpsom VVS'er der er vant til den slags?

Mvh. Jakob Jørgensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis