Vådrums membran

Skal der males den berømte vådrums membran på de gamle fliser hvis man il lægge nye oven på?
Skal der males den berømte vådrums membran på de... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja og glemte som sluppermnad skriver at du skal min. 10cm op af væggene hele vejen rundt :)

Men hellere give det lidt for meget end for lidt, for det er lige til at gå til hvis du køber den i LIP !

Den maler man nemlig bare på, og så skal den stå en dag og tørre og så er det bare at smide nogle fliser på :)

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !

Hej

 

Hvis dit badeværelse er så gammelt at det er nødvendigt med en renovering er der sikkert ingen vådrumsmembran under de eksisterende fliser og så bør du etablere en ved din renovering.

Vådrumsmembranen skal etableres i vådzone som er: Hele gulvet og 10 cm op ad vægge, i bruseniche til loft + evt lidt udenfor, bag og over evt. badekar til loft + 50 cm udenfor.

Ved håndvask er det kun nødvendigt hvis der er en håndbruser monteret her.

Hvordan membranen monteres fremgår af vejledningen, som følger med til produktet du køber, men lad være med at tro du bare kan pensle noget på, anvend i stedet en 5 mm tandspartel til at trække det på med og så glat det ud med en en glat spartel (evt. bagsiden af spartlen).

De vådrumsmembraner jeg kender skal have en lagtykkelse på min. 1 mm.

Allerførst skal du dog montere forstærkninger/membraner ved gennemføringer som gulvafløb blandingsbatterier og hjørner.

Dit gulvafløb er du nødt til at hugge op og genetablere med de rigtige forhøjningsringe og fugemasse, så der ikke er utætheder her, da mangler her giver en K3 i en tilstandsrapport, og der er muligvis ikke dækning for skjulte rørskader.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej Orla.

Hvad nu hvis bygherren støber ny betongulv som vandtæt beton, skal han så også bruge vådrumsmembran og blød fuge rundt gulvafløb ??


PE

Hej Poul Erik

Beton anses jo for at være vandtæt i denne forbindelse så det er i princippet ikke nødvendigt med en vådrumsmembran på selve fladen, men der skal jo membran i alle hjørner, ved rørgennemføringer, ved gulvafløb o.l. så jeg har den holdning at, så kan man lige så godt give det hele en omgang.

Okay det gjorde mig lidt klogere, min plan er følgene:

Pille de gamle fliser og filten af væggene, pudse dem op hvis det er nødvendigt, lave en kant bruse kanbinen kan stå på og sæte den fasst på gulvet.
Herefter vil jeg give det hele et lag vådrums membran og så lægge de nye fliser på gulvet og væggene.


Lyder det helt tosset? Der skal selvfølgelig males og sådan bagefter men det er jo en mindre detalje
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er det 100% sikkert at man ikke behøver vådrumsmembran omkring håndvasken, sålænge den ikke har en bruser?

Er det ikke lovpligtig at smøre vådrumsmembran uden for en åben brusekabine - dvs. brusekabine bestående af fliser på de to sider, glas på den 3. side og en forhæng på den 4. side.

Vi forventer kun nye fliser og dermed vådrumsmembran i brusekabinen og gulvet. Resten giver vi glasvæv.


kh. hilsen Mr. GDS 0

Hej

Med hensyn til håndvask ja ingen vådrumsmembran hvis ingen håndbruser.

Hvis der ikke er "vinger" på din bruseniche, skal membranen føres et stykke ud (kan ikke lige huske om det er 30 eller 50 cm), men det er jo heller ikke noget problem, da membranen påføres og efterfølgende spartles med vådrumsspartel som en del af den sædvanlige malerbehandling.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også