Spritbejse spisebord...skal/skal ikke

Hej

Vi overvejer at spritbejse vores spisebord, og vil gerne lige høre jer, om der er nogen, der har erfaring med hvordan det gøres...Eller om det overhovedet er noget, der kan anbefales at gøre.
Bord er lidt ala det jeg har vedhæftet, dvs. et bord uden større værdi...Planen er at vi først sliber bordet m. kornst. 40, så kornst. 80 og til slut med kornst. 120. Så renser vi bordet af, og bejser det med en sort spritbejse.
Nogen der har prøvet noget sådant? Håber I evt. kan komme med nogle gode råd

De bedste hilsner

Per
Hej Vi overvejer at spritbejse vores spisebord... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Optimisten: Jeg tror jeg prøver at opsnuse en proff.... ;-)
Skal det være godt, slidstærkt, kunne se åretegningerne, bare det bedste af det bedste. Så er det Teknos super mild.
Kan kun påføres professionelt, tørrer meget hurtigt op.
Og hvorfor, jo...
Vi har malet samtlige inventar på AUC Aalborg med supermild.

Vil du bejdse med spritbejdse - køb samtidig en lille dåse Blitza gulvlak (er på spritbasis) bland ca 5% lak i bejdset, og den er rimelig holdbar, evt giv en tynd gang lak på bejdsen når den er godt tør.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Hvorfor ikke bruge lakbejdse istedet for spritbejdse ?
Det har jeg selv gjort ved flere lejligheder når jeg skal få billigt fyrretræ til at fremstå som noget dyrere/pænere kirsebær, ibenholt eller lign. Lakbejdsen fåes i rigtige mange farver, så det er bare at vælge den man bedst kan lide, også evt. sort.
Bauhaus har et fortrinligt lakbejdse produkt der hurtigt kan lægges på med en rulle eller en klud. Når det er tørt kan man så slibe det fint med et 240 papir, rense og så lægge 1-2 lag klarlak ovenpå og så afslutte med en polering. Halvdelen af mit køkken har fået den behandling da min kone ville have nyt køkkenbord, og jeg ikke lige ville skifte det hele ud.

Du kan evt. lige prøve dig frem med nogle gamle stykker træ eller hylder eller hvad du ny engang har liggende. Det er ikke så svært at gøre selv, det erkun lige omkring hjørner og samlinger man skal være særligt forsigtig. Sådan en lakbejdse er så vidt jeg husker ikke så voldsomt dyr (mener jeg gav omkring kr. 100 for en liter) så bare prøv dig frem, og når du mener du kan få et fornuftigt resultat, så går du igang med selve opgaven.
Patrol/twist: Tak for de gode råd(!!!!). Nu er I begge inde på at jeg skal bruge enten en lakbejse, eller en lak efter spritbejsen...Går ud fra det er fordi det er mere slidstærkt?!
Igen...tusind tak for rådene
Ja, det er altid smart at lakere efter men har bedjset, netop for at undgå at eks. bejdsen opløses igen og giver problemer, men også aht. at lave et reelt slidlag som der kan holde til dagligt brug. Afhængigt af om det skal fremstå som glat eller mat bruger jeg normalt enten skibslak eller en to komponent gulv lak når jeg lægger "slidlag" ovenpå. Det er dog vigtigt at du lige tjekker om din lak nu også er nogenlunde kompatibel med din bejdse (ihvertfald hvis du ikke bruger lakbejdse) evt. ved at påføre bedjse+lak på et andet stykke træ først og kigger på resultatet.
Twist: Ok...super...jeg finder lige lidt træ jeg kan lege med, og så vil jeg ellers forsøge mig med en bejse + lak, eller en decideret lakbejse. Mange tak for hjælpen til jer alle!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også