Spritbejse spisebord...skal/skal ikke

Hej

Vi overvejer at spritbejse vores spisebord, og vil gerne lige høre jer, om der er nogen, der har erfaring med hvordan det gøres...Eller om det overhovedet er noget, der kan anbefales at gøre.
Bord er lidt ala det jeg har vedhæftet, dvs. et bord uden større værdi...Planen er at vi først sliber bordet m. kornst. 40, så kornst. 80 og til slut med kornst. 120. Så renser vi bordet af, og bejser det med en sort spritbejse.
Nogen der har prøvet noget sådant? Håber I evt. kan komme med nogle gode råd

De bedste hilsner

Per
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen problemer i det - men hvad skal der oven på bejsen???

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Jeg er helt med på at bordet først affedtes og slibes ned. Men lidt afhængig af træsorten synes jeg I skulle overveje at give det shellak i stedet. Det fremhæver åretegningen meget mere end bejsen gør. Hvis det dagligt anvendes som spisebord også uden dug bør det nok have en slidstærk overfladebehandling om ikke andet på pladen.
Ikke for at tale dig imod Lars, men Chellak er noget af det værste bras der findes til borde, der dagligt bruges - tåler ikke skyggen af fugt og varme.
Chellak, kan de fleste ikke påføre med fornuftigt resultat på så store flader, og slet ikke på spritbejse...

Mvh  Solesen.  

gå i stedet til en autolakere og lad ham gi det en blank sort

der er altid solskin bag skyerne

patrol2: Hmmm....havde ikke tænkt mig der skulle noget ovenpå faktisk...men det skal der måske?!

Lars: Hvis jeg giver det shellak bliver det vel ikke sort eller...?!

Optimisten: Det var da en mulighed....Nogen idé om hvad sådan noget kan koste?

Tak for buddene!
Annonce
Skrevet af patrol2 den 18-01-2009 20:50
Ikke for at tale dig imod Lars, men Chellak er noget af det værste bras der findes til borde, der dagligt bruges - tåler ikke skyggen af fugt og varme.
Chellak, kan de fleste ikke påføre med fornuftigt resultat på så store flader, og slet ikke på spritbejse...

Point taken patrol, men det var så også der den slidstærke overflade kom ind. Oven på shellakken kan man jo godt give det en mere slidstærk - og fugtbestandig - overflade.

I øvrigt var pointen, at der ikke skulle spritbejses under shellakken netop for at fremhæve årertegningen.
Ok Lars - nu behøver man jo ikke give specielt chellak for at fremhæve åretegningen, andre lakker gør det også fortrinligt.
Spritbejse er meget fin over for vand holdige ting og sager, men vælter i et glas snaps, hvad ved jeg, med sprit i, går det rivende galt, spritbejdsen bliver opløst og sviner helt vildt, også mange år efter den er påført.

Mvh  Solesen.  

Skrevet af Konkis den 18-01-2009 22:23

Lars: Hvis jeg giver det shellak bliver det vel ikke sort eller...?!

Nej skal det være sort (og blankt) så følg optimistens råd.

P.S. Husk at på et sort blankt bord vil støv, krummer, rande fra glas m.v. være meget synlige.
Ingen tvivl om at en autolakerer kan lave et helt blankt og glat bord, men nu er det jo et lds forum, så en mørk bejdse med klar lak ovenpå er vel den bedste lds-løsning.

Det kan godt gøres så åretegningen stadig er synlig (hvilket nok ikke er tilfældet med autolakerer-metoden)
har rodet meget med at sætte møbler i stand og ved hvor meget arbejde der i at bejdse og lakere et bord og samtidig få det flot men hvis du giver en prof en sort tusse så tror jeg du bliver mere tilfreds men der også den mulighed at sprøjte det med et par dåser sort blank husk at slibe og rengøre så det bider ordentligt fast

der er altid solskin bag skyerne

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også