Fejl og mangler ved huskøb

Vi købte i august et hus på landet. Det blev købt uden en tilstandsreport, da vi handlede privat. Men nu hvor efteråret og vinteren er kommet så har vi pludselig 2 terrassedøre på 1.sal som det regner igennem...

Vi lavede ved handlen en liste over de fejl og mangler der måtte være som sælger kendte til - de 2 døre er ikke på denne liste. Men der kom faktisk så meget vand gennem den ene dør at det kom ned gennem loftet i stuen. Tror i ikke man kan stille sælger til regnskab for at få skiftet de 2 døre??

Med venlig hilsen

Anders

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg tro, men jeg ved det ikke med sikkerhed.

En ting er at stille ham til regnskab, et helt andet er jo at få ham til at betale. Start med at undersøg hvad der egentlig skal gøres for at få tættet. Kan det ordnes med en liste til 100 kr, så er det måske ikke bøvlet værd?

Mvh You Can Do It!

Jeg mener faktisk at regler er sådan at, hvis der ved handlen ikke er lavet tilstandsrapport, og sælger har tilbudt at betale halvdelen af en ejerskifteforsikring, så hæfter sælger for fejl og mangler i 20 år efter handlen. Det er det en ejerskifteforsikring ellers ville dække (eller det var ihvertfald hensigten). At det så ikke er en skjult fejl gør det ikke bedre for sælger, da han mig bekendt skal oplyse om alle kendte fejl og mangler ved handlen. Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener det var sådan da vi handlede hus "privat" for et par år siden.
Men du kan da ringe til en boligadvokat, jeg tror ikke han vil tage noget for at svare på det.
hvem siger at sælger overhovedet kendte til denne utæthed? For hvis han var bekendt med den, så havde han jo nok ubedret den. Det er vel de færreste der bare ser passivt til mens vand pisser ind igennem deres vinduer. Hvis utætheden har været der igennem længere tid, så ville der vel også være tydeligt fugtpletter gulve og lofter.
Hvorfor ikke kontakte sælger lige fra starten. Det kan jo være han er et ordentligt menneske ? Om ikke andet kan en aftale om at dække halv skade vel være billigere end en masse bøwl med at holde på sin ret.
Jeg skal ikke kunne sige om det kun er en liste, men det virker ikke særlig sandsynligt når vandet kommer ind midt i træ delen af døren.

Jeg har skruet en plade på under "rude"listen på begge døre og det har taget det meste. Men på døren som vender mod vest kan der stadig komme lidt vand gennem når det blæser (og det gør det jo tit her i vestjylland). Plus, sådan en plade pynter jo heller ikke ligefrem...

Men jeg må jo prøve at snakke til sælger - vi skal alligevel også have dem til at betale en energi mærkning af huset, som ellers blev fravalgt ved køb. Men vi kan på ingen måde holde os på det varme forbrug som de har fortalt - tiltrods for at vi ikke har det nær så varmt som de havde det.

Any way, tak for hjælpen. Nu skal jeg bare lige have fundet nogle gode argumenter, da ord-kløveri ikke er min stærke side.

Med venlig hilsen

Anders

Hejsa.

Bare lige en lille opdate:

Vi snakkede i går med en ejendomsmægler, hvis datter jeg i sin tid gik i skole med, og han fortalte at fremgangs måden var at sende sælger et anbefalet brev, så man har en underskrift for modtagelse - det er blot for at sikre sig i tilfælde af en ret sag.

Men han sagde:

- Skriv et brev med de punkter som man ønsker udbedret (skriv for alt i verden i en sober tone)

- Send brevet anbefalet

- Sælger har herefter 14 dage til at melde tilbage

- Det er vigtigt at man ikke får repareret/udbedret fejl/manglerne, da sælger kan be om et syn og skøn. Man må dog gerne lave en midlertidig rep så som at sætte en plade for eller andet.

- Når sælger ringer for at brokke sig og truer med advokat og retsag, så mind ham om at en ret sag vil koste ham knap 50.000,- og at du selv har retshjælp via din forsikring + at evt. følgeskader herefter også vil skulle udbedres af ham. Det kan hurtigt løbe op, da en retsag snildt kan tage 6 måneder...

Jeg lader høre fra mig når der sker lidt mere i sagen.


Med venlig hilsen

Anders

Så vendte sælger endelig tilbage efter at have modtaget brevet...

Og ikke helt uforventet var de ikke sønderligt glade for at skulle hive mønterne op af lommen!

De to terrasse døre, mener de at veandet kommer ind under døren pga. det store vindpres ved sydvest vind (det plejede det nemlig) - tiltrods for at vi har fortalt at vandet ikke kom ind nede ved karm/bundstykke, men gennem døren... Plus at de argumentere at det jo heller ikke var nye døre, og det var vi klar over men de burde vel være tætte når ikke andet er fortalt...

Fejlstrøms afbryderen (som er i en anden tråd) skal jeg lige have undersøgt igen. For deres elektriker siger at den er ok, da den er på 30mA

Sidste ting i vores brev var at vi ønskede at få lavet energimærkningen, men her mener de at vi har får afslag i prisen mod at den ikke skulle laves - det er vi ikke helt enige om.

Da vi langt fra er enige om de to døre, så skal jeg nu have fat i en til at kigge på dørene. Men skal jeg snakke til en tømmer eller bør det være en byggesagkyndig??

Håber i har et forslag...

Med venlig hilsen

Anders

Har du ikke købt huset uden en at acceptere tilbuddet om en ejerskifteforsikring.

Kan altså ikke forstå du vil kæmpe for 2 døre når du lige har på den gode side af en 1mill og 2 nye døre koster vel max 20.000 monteret. Det er jo ikke særklig mange penge i det spil. Hvad angår den energimærkning kan jeg undrer mig over hvad den skal bruges til, den kan da ikke være meget bevendt på andet end et helt nyt hus. Og hvad angår det med jeres el mener jeg at kan huske at den skal skiftes for at det kan leveop til kravene.

Men hvis du har valgt at handle uden ejerskiftforsikringen og ikke selv er voldsom god til at vudere tilstanden på et hus kan man nemt komme til og brænde fingerene. Og det lyder lidt til at det har du gjort en smule. Jeg mener ikke du har mulighed for at får noget økonomisk ud af det da du jo ligesom har accepteret vilkårene for at lave en sådan handel som i har gjort.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Forstår heller ikke lige at det er værd at gøre oprør over set i den samlede handel i %

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis