Peugeot 205 hakker / går ud

Hej

Er ny i dette forum, håber I kan hjælpe

Har netop købt en Peugeot 205 årgang 91´ som hos min egen mekaniker fik ok for rust mv.

Men...

Den har et problem, når det er koldt (og det har der jo været de sidste dage) har den et problem.

Den starter som en mis, og brummer højlydt (går udfra dette er autochokeren), når jeg så sætter den igang kører den fint nogle få 100 m. Herefter mister den fuldstændig pusten og hakker, før den endelig går helt ud. Dette kan ske nogle gange, men herefter kører den egentlig perfekt.

I morges skulle jeg køre på arbejde (5km), de første 1-2 km lider den som ovenstående, men de sidste 3 km kører den umiddelbart fint.

Har prøvet at hælde 1½L kaburatorvæske på den samt fyldt tanken helt op. Dette har ikke virker på de 50-100 km jeg indtil videre har kørt i dyret.

Når først den er varm er den kvik og kører perfekt, men fruen i huset er ikke helt tilfreds med de første pr. km.

Da jeg er total novice inden for gamle biler håber jeg I kan løse problemet, som jeg håber og tror begrænser sig til noget fugt eller lign.

Har vedhæftet et par billeder af motorrummet (model mv.) kan ses på www.damsgaard-lovmand.dk/bil.zip

Hvis der blot er nogle som kan fortælle mig mere om modellen hører jeg også gerne det

Den har kørt 213.000 km, vistnok af en ældre mand...

vh Henrik
Holstebro
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at holde pinen ud og giv den dobbelt dosis sprit i en periode.
Det lyder grangiveligt som karburatoris. Jeg går ud fra at den har karburide og ikke sprøjt.

Med venlig hilsen
ktm

Hejsa.

Hvis det er en karburatormotor vil jeg mere hælde til en stiv membram/slap fjeder i benzinpumpen. Hvis det er karburatoris burde den først vise sig når bilen har kørt mindst 10-20 km.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det kan også være automatchokeren, der slår for tidligt fra. Uanset hvad, er det et møgproblem, for når man kommer over til mekanikeren, er motoren varm, og så skal man vente timer på at den køler af, så man kan vise, hvad man mener...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej igen

I morges startede jeg den 10-15 min før jeg skulle afsted, på denne tur var der ingen probs.

Hvad fortller det om situationen?

vh Henrik
Karburatoris!

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
er kaburatoris et tilbageværende problem ved disse temperaturer, eller kan jeg forebygge/undgå det uden at skal varme op altid?
Det er et tilbagevendende problem, som bedst forebygges ved at bruge karburatorsprit, gerne i kraftig dosis i begyndelsen af kuren. Du kan rolig bruge en hel liter til en tankfuld benzin.
Jo du kan sagtens forebygge ved at starte op tidligt, men det er jo ikke miljørigtigt.

Med venlig hilsen
ktm

Vil lige nedlægge en protestant mod KTM.

Hvis det 'Bare' var karburatoris, ville forum herinde blive væltet af folk, der havde problemer med deres 205/305/405 fra den årgang. Og du skal ikke bilde mig ind, at en bil som 205'eren var blevet så populær herhjemme, hvis den fik åndenød ved den mindste frost.

Det, du antyder, er , at enhver 205'er skal have masser af karburatorsprit for overhovedet at køre. Jeg har kørt Corolla '86, Sonata '94, Kia Pride '94 og 2 Peugeot 405 fra '93 (den ene står ude på parkeringspladsen og springer i gang som en mis hver morgen, om det er 15 graders frost eller 20 graders varme). Og ingen af dem har nogensinde lidt af karburatoris, endsige haft brug for karburatorsprit. (og jeg ved godt, at kun Corollaen havde karburator)

Mit bedste bud til debatstarteren er, start bilen, den kører i høje omdrejninger til at starte med. Når den har kørt et par minutter, træd kort på speederen, hvis den går markant ned i omdrejninger derefter, har chokeren slået fra. Og hvis den så ikke trækker ordentligt, har du formodentlig en justeringsopgave hos mekanikeren

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Når jeg foreslår en lidt længerevarende, kraftig spritkur, er det fordi jeg har en kraftig mistanke om, at der er noget vand i benzintanken og/eller svømmerhuset. Ved at bruge en kraftig blanding af sprit, kan man få hevet vandet op med spritten. Sprit blander sig med vand og da spritten blander sig med benzin, kan man på den måde lempe vandet ud af tanken.
Jeg kender ikke Peugeoter specifikt, men mange biler med karburider holder ikke af vand i tanken, og nogle ældre vogne med SU karburatorer har meget store problemer i koldt vejr uanset vand i tanke eller ej

Mit råd er som tidligere nævnt kun møntet på en karburatorbil!!

Hvis en bil har benzinindsprøjtning er der slet ikke den samme mulighed for at danne karburatoris og har slet ingen gavn af sprit og hvis samme bil yderligere har katalysator, er det meget uheldigt at hælde sprit i benzinen, idet dette angiveligt ødelægger katalysatoren.
Det eneste, der taler for en spritkur til disse vogne, bortset fra katalysatorbiler, er at man kan få vand ud af sin tank, med mindre risiko for tæring inde fra.

Så Lars, der ligger lidt omtanke og viden bag mit råd, som er meget billigt at forsøge sig med, men hvis Henrik, med indgangsbønnen, hellere vil lægge ud med en regning fra et værksted, har jeg ikke noget problem med det.

Med venlig hilsen
ktm

Igår da jeg skulle hjem fra job startede jeg den og kørte stort set med det samme. Den havde stadig noget hakkeri, men gik ikke ud - så måske spritten er ved ar gøre sin virking.

Det virker meget plausibelt med kaboratoris, da den har holdt hos forhandleren i flere måneder med en lille sjat benzin, gentagne korte prøveture har sikkert produceret rigtig meget kondensvand.

Hvordan er man egentlig juridisk stillet ved køb af bil hos forhandler, han sagde den var solgt uden garanti, men det fornemmer jeg er på kanten af købeloven. Har ikke fået en salgsslutseddel og afregnede kontant. Dette har jeg også kun gjort fordi den var så billig. Men fred være med det, hvis det ender med et par timer hos min egen mekaniker er der vist også økonomisk plads til det :o)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis