Erfaring med Panasonic E9-GKE-56, Panasonic E9EKEB, Heatmax HP14000A, Zibro SC1832 varmepumper

Hejsa


Er der nogle der har monteret og har drift-erfaring med følgende VP

Panasonic E9-GKE-56, Panasonic E9EKEB, Heatmax HP14000A, Zibro SC1832

Hvis der er, hvad er jeres erfaringer med følgende:

Montering og idrift-sættelse?

Hvor mange kvm opvarmes og hvad er forbruget i kw?

Kvalitet af vp, har der været problmer?

Støj inde/ude?


Jeg påtænker og bruge den samme VP i huset og i et fortelt og vil derfor gerne kunne flytte den:

Kan det lade sig gøre og flytte den, og evt. lave nogle lynkoblinger (må gerne skrues sammen)?
Kræver det i givet fald en vaccumpumpe?
Kan man købe kølevæske i dk, og hvordan påfyldes det?


På forhånd tak
Mdj

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Panasonic: Udemærket anlæg med et rimeligt støjniveau. (Jeg er gammel artillerist... ;-))

Heatmax: Ikke noget jeg vil anbefale. En af mine kolleger har kørt service på dem i snart 2 år. De iser til på yderdelen når det bliver koldt, og der har været flere forskellige fejl på print og yderdel. (Må være svar skyldig, da jeg ikke har fået at vide hvilke!)

Zibro: Kender jeg ikke. Men hælder lidt til den tro at det er lidt a'la Heatmax'en.

Jeg har ingen faktiske målinger på dem, men det du skal gå efter er en god COP-værdi.
Se evt. varmepumpeinfo.dk for hvad du skal være opmærksom på.

Monteringen af dem er en flaresamling (Gevind) men der findes også "lynkoblinger" som efter mit udsagn burde forbydes! (Skærer dem altid af for at undgå utætheder)

Hvis du vil flytte den mere end 1 gang, vil jeg anbefale dig at købe et transportabelt anlæg. Det andet bliver noget bøvl, og alt for dyrt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Tak for tilbagemeldingen Næstformand.

Min hørelse er heller ikke noget og skrive hjem om.....men naboerne på campingpladsen har som regel en frygtelig god hørelse....

Heatmax HP 14000A har en COP værdi på 3,66, varmeeffekt på 4,4 kw strømforbrug på 1090W
http://www.harald-nyborg.dk/pdf/2189_heatmax.pdf
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2189&n=30100&KundeID

Er der andre der har haft problemer med Heatmax HP14000A??


Zibro SC1832 har en COP værdi på 3,7, varmeeffekt på 3,6 kw og strømforbrug på 970W
http://www.harald-nyborg.dk/pdf/2103.pdf
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2103&n=30100
Denne har snapkoblingen som du omtaler, men den kan kun samles en' gang ifg. onkel harald.

Begge Panasonic ligger højere en begge de ovenstående, men er også dyrere.

Vedr. demontering:
http://www.amexa.se/default.asp?page=12
Klik på denne link på siden
1.1 DEMONTERING AV VÄRMEPUMP. Klicka på denna rad för att ladda ner.
Er denne metode ikke gangbar?

/mdj



jo, jo... fin demontering!! Men der skal suges vacuum ved hver montering. Og kraverne bliver heller ikke ved med at være gode.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....

Til NF

Ok, så hvis jeg køber en vaccumpumpe kan det lade sig gøre, kraver og nipler der bruges, er de som til alm. kobberrør?
Kan man ikke komme ud for der skal fyldes kølevæske på? hvis i fald, er det nemt at efterfylde og kan man som privat, købe det herhjemme?

En anden spørgsmål:
Må ude-delen stå højere end inde-delen, jeg har et uisoleret loftrum som ville passe fint og have den til at stå (kondensvandet skal selvfølgelig have et afløb, og jeg ved, jeg skal have afhjulpet evt. støjgener).
Nogle mener der går ud over effekten, er det sandt?

/mdj
Vacuumpumpe og manometermanifold.

Kraverne er nogle der bliver lavet af selve kobberrøret med et specielt værktøj.

NEJ! Et køleanlæg bruger ikke, slider ikke på og ælder ikke kølemiddel!!
Anlægget er et hermetisk lukket system, som man fjerner atmosfærisk luft/fugt fra og derefter påfylder kølemiddel.

Jo, du kan godt købe det privat. I bitte små patroner med 16 gram i. (De små beholdere man sætter ind i visse proptrækkere for at kunne skyde proppen op)
Ellers nej. Man skal være medlem af KMO www.kmo.dk for at kunne købe kølemiddel.

Ja, udedelen må gerne stå højere.

At ydelsen skulle falde ved at den står på et loft, er ganske rigtig. Hvis loftet er for lille, vil din varmepumpe køle loftrummet ned. Og så har du en form for kølerum.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce

Tror jeg kender kraverne på kobberrørene, har lavet en del bremserør før i tiden.

Mit loftrum er ca. 60 kvm helt i kip, vil det være for lille?

Er der en grænse for hvor lange rørene mellem ude og inde del må være?

hej

jeg har en heatmax 14000a den virker ganske udmærket den har kørt siden marts siste år her i forbindelse med jul og nytår har den kørt (lidt pga dovenskab)

forbruget liger på ca 16 til 18 kw per døgn 22 grader ca 80 kvadrat m

jeg må sige jeg har fortrudt at jeg ikke købte et inverterende anlæg ca 2000 kr dyrer   (påholdenhed)

kølevæsken var påfyldt anlæget 750 gram det passede med de rør der var med
7 m   hvis man ville have rørene kortet af så skulle der tappes nogle gram af pr m
jeg kan ikke rigtig forstå du vil have ude delen på et loft den er lidt støjende

med hensyn til is på ude delen har jeg kun haft et par problemer ved meget tåget vejr/rimtåge  der afrimede den ret ofte

ellers er jeg rigtig godt tilfreds med anlæget

normalt bruger jeg min brænde ovn i dagtimerne

eksmek

Hej eksmek

Tak for dit input, det er lige sådanne praktiske erfaringer jeg eftersøger.

Grunden til jeg overvejer loftet, er fordi, der hvor det ville være bedst og placere inde-delen er ud mod
min gårdsplads, og jeg vil helst ikke have ydre-delen til at stå der, men jeg tror nu heller ikke loftet er en god ide, pga. støjen og nedkølingen.

Godt du nævnte det med inverter, det havde jeg ikke set at heatmax ikke havde - tak for det.

Jeg overvejer nu mest Panasonic NE9GKE, men det bliver spændende om der er flere der har nogle gode input.

/mdj
Hejsa

Så har jeg fået inst. en varmepumpe.
Det endte med en Panasonic HE9GKE, Inst. af en kølemontør.

Men jeg skal lige høre om den opfører sig som den skal.
Den skal primært opvarme ca. 55-70 kvm. I stuen på 35 kvm, hvor den hænger, kan temp lige snige sig op på 19-20 gr. selv om jeg har sat den til eks. 30 gr. og når den har kørt i ca. 45 min, stopper den og power lampen blinker i ca. 12-13 min, hvorefter den starter igen.

Er dette normalt?

Og kan det passe den ikke kan varme ca. 70 kvm op til 22-23 gr. ?

/Mdj
Nej, det kan ikke passe at den skal køre sådan!
At den stopper kan skyldes flere ting. Dels kan den være ved at afrime yderdelen. Men det bør ikke ske så ofte. Så er der det med følerfejl osv... Og selvfølgelig kan den mangle kølemiddel!
Hvis den mangler kølemiddel, bliver din indedel ikke så varm som den skal være. Derfor slukker den for blæseren. Det er en føler der sidder i indedelen der måler temperaturen, og sørger for at den ikke kaster kold luft ind i stuen. Det er denne føler der også kan være stået af.

Men ellers et godt valg af varmepumpe, håber du bliver tilfreds med den.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis