Digital TVsignal

Som annonceret i off. brochure er det slut med at modtage de hidtidige analoge TVsignaler en gang til efteråret.

For at modtage DR2 har man skullet have en signalomformer eller hvad det nu kaldes.
Det gjorde jeg så, da det blev moderne, men ak!
Da jeg fik apparatet hjem, så jeg til min store overraskelse, at der også var en fjernbetjening med.
Til forklaring var der en til dansk fra tysk maskinoversat brugsforvirring, som er aldeles uforståelig. Nu har lortet så stået uvirksomt hen i nogle år!

Er det virkelig nødvendigt at have en fjernbetjening til omformeren også og hvad skal man med denne? Skal man så evt. slås med både fjernbetjening til TV og omformer?

Findes der nogle omformere helt uden dikkedarer, man blot monterer på antenneledningen og så kan lortet virke??

Jeg har en udendørs antenne på taget, hvor ledningen føres ned og fordeles ud over hele huset til alle rum med 7-10 udtag. Kan man ikke sætte en central enhed op og slippe for disse forskellige apparater alle vegne?

Som det måske anes er jeg fuldstændig analfabet på området, og det interesserer mig virkelig heller ikke ret meget, men dog godt ville kunne se lidt nyheder m.m. en gang imellem også i fremtiden.

Håber, der er en behjertet sjæl, der kender til denne materie, som vil løfte sløret for mig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Som annonceret i off. brochure er det slut med at... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sålænge mange folk har gamle TV apparater - Vil der kunne fås løsninger der kan tage de Digitale signaler og konverte disse til noget analogt/scart stik kan bruge som input
Vil det også kunne bruger indtil 2012? Er en MPEG4 reciever bagud kompatibel med MPEG2?
Ja, MPEG-4 er bagudkompatibel.
@ KTM
find ud af hvad du vil kunne se.

vil du tv2, dr1 og dr2 så kan du frem til 2012 nøjes med noget der kan modtage DVB-T MPEG2
vil du alle de gratis kanaler der vil kunne modtages på almindelig antenne fra 1 november så skal du have en modtager der kan DVB-T MPEG4.
vil du kunne se alt der bliver sendt ud her fra den 1 nobember som kan modtages med almindelig antenne skal du have en modtager der kan DVB-T MPEG4 og have en viaaces kortlæser.

jeg plejer at fraråde kunder at købe et nyt tv nu vedmindre det gamle er defekt. de skal vente til der er kommet flere fjernsyn på markedet der kan det de har brug for, da de så vil få mere for pengene.

Løsningen med de 3 kanaler der bliver dekodet centralt er ok i teorien men løsningen er forældet. der sendes idag 4 kanaler ud digitalt + de tests der nu kører. den løsning minder om det man gør i antenne foreninger.

send mig en mail / pm eller lignende hvis du har flere spørgsmål du vil have besvaret af en der er med til at opbygge det digitale sendenet i danmark og som derfor ligger inde med den eksakte viden om hvad og hvordan.

Jacob
Annonce
Hej Jacob. Kan og vil du svare på følgende .Har købt nyt fjernsyn med digitaltuner indbygget og har godt signal på alm antenne (UHF) men når jeg skifter til diggital så falder billedet efter kortere eller længere tid ud, ved du hvad der er galt??
Mvh.Jørgen.

Prøv eksempelvis at se Elgigantens reklamer. Halvdelen af de TV med digitaltuner de tilbyder er MPEG2 (heri ikke medregnet de TV, hvor det ikke er angivet om de er 2 eller 4).

Det er sgu ikke imponerende at sælge "fremtidens TV" med fortidens teknologi, der medfører at TV'et allerede om et halvt år begynder at sakke bagud.  

@ Jacob Antenne

Tak for dit venlig tilbud om at ville modtage en PM, men den funktion kan jeg ikke længere finde her i sitet.
Og i grunden ved jeg vel heller ikke rigtig, hvad jeg skal spørge om, pga min enestående uvidenhed.
Men principielt er det TV2, DR1 og 2 og hvad der ellers er til at fange her i denne udørk, hvor jeg bor :)
Engang kunne jeg tage STV på gode dage, men det kan måske komme igen så?
Men er det korrekt forstået, at det er lidt af et problem, når jeg har 10-12 forskellige udtag ført rundt i hele hytten fra een tagantenne?

Da mit nyeste fjernsyn er >20 år gammelt, og har været til rep et par gange, hvilket også bliver sværere og sværere med gamle B&O, er jeg ved at indstille mig på de sørgelige kendsgerninger, at der nok skal 2-3 nye apparater til.
Det har jeg så i denne geniale tråd lært, skal være MPEG-4, hvilket jo er meget værdifuldt at være vidende om nu. Ellers havde jeg garanteret kvajet mig.

@ LarsON
Lige netop det du der påpeger, er jo det mange af os vel egentlig er skide rædde for at løbe ud i, hvis vi da ikke ligefrem er afhængige af at skulle købe nyt udstyr hvert år. Jeg har f.eks. slet ikke behov for at skulle imponere mine omgivelser!

Så er det jo genialt at vi har dette herlige forum, hvor analfabeter som undertegnede, kan søge oplysninger, og være bedre rustede til at møde den flinke sælger i den fine butik

Med venlig hilsen
ktm

 

@ j håndstadBrugeren er offline
Hvis du har flere UHF antenner som samles i nogle bokse ligger problemet sandsynligtvist der.
skal du have et godt signal skal du kun have en UHF antenne, den retter du så ind efter den digitale hoved sender der dækker det område du bor i.
der er intet problem i at have FM, DAB og digitalt tv ind på samme antenne ledning.
Hvis du skal have en ny frisk antenne så køb en hos en antenne mand. kvaliteten er iorden og prisen i alfald ikke højere end byggemarkedet.

Det med digitale antenner er en And. men næsten alt andet er der højere krav til.

Håber det besvarede dit spørgsmål.

Jacob
@KTM

Hvad angår svensker TV ved jeg ikke hvor du bor så det kan jeg ikke svare konkret på. Men det faktum at Træerne gror gør at modtagelsen bliver forringet efterhånden som der kommer mere og mere træ masse foran antennen.

det med 10-12 tv udtag er ikke noget problem hvis bare det er lavet rigtigt. den rigtige måde betyder at man har en fordeler centralt og at man ikke kører fra stikdåse til stikdåse.
fra stikdåse til stikdåse princippet gør at man sender ca 40% af signalet videre til næste stikdåse. så med 10 stikdåser har man ca 0,01% af signalet i den sidste dåse. og det duer ikke.

man arbejder med nogle tommelfinger regler for hvor meget antenne signal der skal være i en stikdåse. den er 52dBuv for digitale signaler og 62dVuv for analoge signaler. det betyder at hvis du skulle have det i den sidste stikdåse skulle du have ca 110dBuv analogt signal ind i kablet ved første stikdåse. det er tæt på det niveau man kører med i små fælles antenne anlæg med en 40-50 brugere.

Hvis du kan gøre et ellerandet så jeg kan sende dig en mail, så skal jeg prøve at komme med et konkret bud på hvad jeg ville gøre hjemme hos dig.

Jacob
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis