Hjælp til elradiatorer

Hejsa

Jeg har i dag været ved at skifte mine gamle el-radiatorer ud, men kan ikke rigtig få det til at funke.

De gamle var 400V, men de var kun koblet 1 fase + nul og jord, der var en fase mere til rådighed.

De nye er 230V, jeg har koblet dem til fase + nul + jord, men det slår hfi'en, kan det være fordi at på en eller anden måde er fasen en sammenkobling af 2 faser? Jeg har desværre ikke mulighed for at måle på dem.

Nogen der har en ide til hvordan jeg kan løse det? Jeg ved godt at det nok er et arbejde for en elektriker.

 

Christian

Hejsa Jeg har i dag været ved at skifte mine... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den første er monteret i en dåse, derfra går der en ledning hen til den næste dåse hvor den sidste er monteret

 

Christian

hvis de gamle elradiatorer var 400v, har man garanteret kun trukket 3 faser+jord, dvs. at du højst sandsynligt har givet dem overspænding,og de er brændt af,

hvis du har en polsøger , så se om der er spænding på den blå ledning,(og de andre også), allerbedst er dog at måle spændingen med et multimeter,


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Demontere lige den sidste, så den ene køre for sig selv..

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
jeg suser i thansen i morgen og køber et multimeter, så jeg kan få målt på den. Kunne det tænkes at de har været så "dumme" at bruge den sorte ledning som nul? den er bare ført igennem uden at være koblet til noget.

Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg skal måle på ledningerne?

 

Christian

før vi kom i eu , havde vi en anden farvekode,

sort var nul, og jord var rød


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Rolias, han skrev følgende før:

Der er 4 ledninger i dåsen:
1 sort
1 brun
1 blå
jord

Det kunne sagtens lugte af et mystisk 3faset system (altså den blå leder kunne være et af faserne og ej nul), jeg har aldrig set to faser+nul ud til en brugsgenstand, om det så har været en gammel eller ny installation, det er dælme bizart, men jeg er åben for nyere ting samt sjove overraskelser.

Mål på sagerne og skriv herinde igen, så tager vi den derfra :)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Så er der målt på sagerne, der er trukket 3 faser og 1 jord. Så er der vel ingen vej uden om: Må have fat i en elektriker?

 

Christian

Skrevet af Speedi den 04-01-2009 13:27
Så er der målt på sagerne, der er trukket 3 faser og 1 jord. Så er der vel ingen vej uden om: Må have fat i en elektriker?

Så vil jeg krydse fingre for at dine el-radiatore ikke er futtet af, men svaret er ja, du skal have fat i en elektriker der evt. lige kan bytte et af lederne om til en nul fra gruppetavlen.

Det er helt fint du selv prøver kræfter med det, men husk for guds skyld altid at måle inden, ellers kan det grusomt galt - better safe than sorry! :-)

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
hehe, det har jeg lært nu, havde bare lært at brun altid var nul.... men så blev jeg så klogere :D

Men tak for hjælpen

 

Christian

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis