Hjælp til elradiatorer

Hejsa

Jeg har i dag været ved at skifte mine gamle el-radiatorer ud, men kan ikke rigtig få det til at funke.

De gamle var 400V, men de var kun koblet 1 fase + nul og jord, der var en fase mere til rådighed.

De nye er 230V, jeg har koblet dem til fase + nul + jord, men det slår hfi'en, kan det være fordi at på en eller anden måde er fasen en sammenkobling af 2 faser? Jeg har desværre ikke mulighed for at måle på dem.

Nogen der har en ide til hvordan jeg kan løse det? Jeg ved godt at det nok er et arbejde for en elektriker.

 

Christian

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis de gamle var på 400V og du har ligeledes koblet på den på samme måde, så har du med 50% chance brændt din nye el-radiator af, det er formentligt to faser du har fat i og en jord, men der skulle meget gerne være trukket 3 faser + nul og jord ud til den dåse du har fat i.

Få fat i måle udstyr, eller tjek hvordan lederne er forbundet ude i tavlen, som så mange andre steder, så vil jeg under ingen omstændigheder anbefale at du "roder" med sådan noget, lad hellere en autoriseret eller en sagkyndig kigge på sagen.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hejsa

Der er 4 ledninger i dåsen:
1 sort
1 brun
1 blå
jord

Jeg har koblet: brun til brun, blå til blå og jord til jord. Radiatoren tænder fint, den slår hfi'en efter et par sekunder, hvis den bliver sat til at varme.

 

Christian

Hvis den slår HPFI'en fra, så er det tegn på at der er overgang til jord på el-radiatoren. Kan du se om det er en radiator der kan kobles på forskellige måder? Kan du evt. give mig et producent samt modelnummer på radiatoren? Har du flere af lign. radiatore?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
det er denne radiator: http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10201&storeId=10201&mfPartNumber=coming&productId=43257&langId=-100&categoryId=

Den bliver oprindeligt leveret med stikprop, som jeg har klippet af, jeg har monteret en ud over de 2 jeg lige har sat til, men den er kun sat til alm stikkontakt

 

Christian

Annonce
Har du købt flere end den ene?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Ja, jeg har købt 5 i alt, 1 er koblet til stikkontakt, og så er der 2 hvor jeg har klippet ledningen og monteret dem i stedet for 2 gamle

 

Christian

De andre virker upåklageligt?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
begge de radiatorer som jeg har sat op i dag, slår strømmen (det er dem der er sat op som erstatning), den sidste fungere fint

 

Christian

Det lyder meget meget mystisk. Så de to der slår HPFI'en fra er monteret i en dåse uden stikprop?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis