Samle 2 3mm plader til 1

Hej

Har fået købt mig en masiv fyrtræsplade på 200X80X30.

Min ide er at skære den op, så den kan samles i en 100X80X60 sandwich.

Men hvordan er det så lige at jeg får pladerne smeltet sammen så de udgør en meget bærestærk plade der kan tåle en kraftig belastning?

Mener jeg tidligere har læst at der er en helt speciel måde at samle det på, min egen ide er "bare" at smøre pladen fuld af trælim og sætte 8-10 skruer igennem samlingen.

Nogle indvendinger, eller skal jeg bare følge mine måske håbløse tanke?

Formålet er at lave en meget stærk plade (60mm!) der skal bære et akvarie med et grundmål på 100X50X70. Det giver en vægt der nærmer sig 1T og derfor skal det hele også bæres af 6 "ben" som stadig er i tankerne. Tænker på 2 i hver side og 2 i midten til at støtte op omkring pladen-

Ben--->
Ved ikke om det bliver fundablokke (nok det stærkeste valg) eller nogle kraftige færdiglavede bordben fra f.eks. Silvan (lidt bange for at de kan "støde hul" i mit gamle trægulv), eller om jeg skal gå hele vejen og begynde og lege med nogle multiplader.

Så.... er det også på benene et fornuftigt forslag som kan tåle at jeg stiller ovenstående "konstruktion" op i en ældre lejlighed så er det mere end guld for mig:-)

Vh. Allan
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
her er det ikke pladen der bliver problemet , en 30 mm plade er nok til at bære det
du skal lave en ramme af 1x3" bræder der står på kant , skru pladen på rammen
bruger du ben , skal du tænke på undergulvet , kan det bære ( her kan du med fordel lægge den anden halvdel af pladen )
dy kunne jo evt lave benende af noget 3x3" stolper , det vil da være pænere en blokke , og de kan nemt bære
sørg for at de er skåret helt i vinkel , så hele enden støtter , og skru dem ind i hvert hjørne af rammen

og læg lige et stykke filt mellem pladen og akvariet , det kan rede evt små ujævnheder mod glasset
ktm--> Lige nøjagtigt derfor jeg søger hjælp. Det er jo ikke småting man kan udsætte de klejne kontaktflader med:-)

bredker---> Min plan er stadig at samle de 2 plader til én, og måske fræse en flot kant på så, det lugter af en flot 60mm tyk plade. Dette mere for syns skyld, Kraftige overdimensionerende trækonstruktioner er i min verden = kvalitet og noget der kan holde mange år frem:-)
Har været igennem mange forhandlere for at finde 3X3" stolper i råt træ (uden Trykimpregnering) men det lader ikke til at det er noget der kan købes i den nærmeste Nettobutik.
Er det "bare" fordi jeg ikke letter min dertil indrettet og går ned og forhøre mig i den nærmeste trælasthandel?

Din ide med at skifte fundablokken (eller...) ud med stolper er ikke nogen dårlig ide, men er ikke helt med i hvordan jeg får det til at sidde fast i din "ramme" på selve pladen, så det kan holde til at man kan komme til at støde ind i konstruktionen (Den skal stå lige ved indgangspartiet til stuen). Det er jo ikke småting (vægt) det hele skal bære.

Kunne det være fornuftigt at bygge en "ramme" igennem stolperne i bunden af samme 3X3" stolper for at støtte det hele af så der ikke kan komme "svej" i bygningen?

Alle---> Det jeg er mest bange for lige nu er at min underbo undre sig over at han har 3X2 buler i loftet inde i hans stue. Det + at jeg nok har en mindre oversvømmelse er nok dødsstødet fra overkommandoen om at fisk ikke er det som sønniken i huset skal have glæde af.

Udsenet må desvære så komme i 2. række da jeg er MAX på at det hele kan holde til det præs som jeg har læst så meget om er det største problem hvis man ønsker sig en mindre swimmingpool i huset.

Kan der på en nem og fornuftig måde også komme lidt frem der hvor det ser godt ud, så kan det jo være at ens planer om at sætte en 1350L balje op, komme lidt længere ned på fruens hadelisten over projekter for ´09 *S*

Vh. Allan
du behøver ikke være bange for om det er stabilt nok , det kan sagtens holde
3x3"kan du sagtens finde i de fleste trælaster
det at jeg foreslår at du lægger en plade under , er mest fordi du så får fordelt vægten på et større område
et par kraftige skruer gennem pladen og op i enden af stolperne er nok til at styre dem , det samme gør du med den øverste plade , og så et par skruer gennem rammen , eller s kan du også bruge et par vinkler
du får jo så meget vægt på , det i sig selv er nok til at holde det stabilt , skruerne er kun til for at stolperne ikke skrider
vil du gerne have lidt mere afstivning på , kan du jo bare lave en hylde , den stiver mere end en ramme i bunden

en anden ting du lige skal undersøge , mange forsikringer tillader kun akvarier på 60L , derover skal du have en tillægsforsikring til at dække underboen hvis der går hul på akvariet
Du kan da vel nøjes med et mindre dybt akvarium hvis du mener vægten i sig selv er et problem ? Men jo, jeg ved da godt at akvarier på mål ikke er billige.

Mht at sætte pladerne sammen, så vil jeg bare sige at det kan man godt. Jeg har selv gjort noget tilsvarende de jeg skulle have nogle stolper (det fåes åbenbart ikke som ask) hvor jeg så har savet bordplader ud, lavet en undersænkningi træet, boret huller igennem (jeg havde 3x40mm istedet for 2x60), limet og til sidst samlet og spændt samlingen med messing træbolte. når det hele er tørt høvles siderne så de er pæne og lige, og hvis man er lidt pedantisk kan man evt save en prop til hullerne med en hulsav og et noget tyndere stykke træ, men jeg syntes selv at messingboltene er pæne, og de vil slet ikke kunne ses hvis du sætter akvariet ovenpå. Der er ikke en sjæl der kan se at det ikke er et prof stykke arbejde, og du har ikke engang den grimme sorte streg der ellers kommer fra den lim de bruger når du køber limtræ.
Annonce
Leger lige lidt med jeres forslag. Der er noget at komme efter, så ind til videre må jeg sige at sitet lever op til mine forventninger. Kanon glad for jeres indput drenge:-)

//B

Hej beach

Jeg har selv haft store akvarier jeg lavede benene af gasbeton sten således

først en plade på gulvet oven på de en sten i hver ende og en i midten oven på dem lage jeg nok en plade som hylde og igen 3 sten der på en plade og et gulvtåbbe til at stille akvariet på

Man kan så sætte et forhæng på den øverste plade så man gemmer hvad der er inden bag eller man kan sætte et par skyde dørre på, men så skal pladen på gulvet eller den i midten værere lidt dybere så der er plads til 2 glideskinder.

Hygge hilsen

123fisk


<p>Sejl og lystfisker&#160; hygge hilsen</p> <p>123fisk</p>
123fisk--->
Har midlertidigt købt 6 fundablokke som danner ben til de 2 plader, så kan vi få det op og køre allerede i morgen.
Men vil nok forsøge mig ud i at lave nogle "rigtige" ben af 3X3" stolper sat op med en ramme og ja.. Nogle låger så jeg kan gemme alt teknikken.
Håber øvelse gør mester (tænker her på 1350L baljen), og kan jeg i løbet af sommeren (hvor vi flytter til sommerhuset med værksted) bikse en flot reol sammen til det lille akvarie så er der jo også håb om at jeg kan få lov til at kaste det store væg til væg akvarie op:-)
Her skal der jo både være plads til teknik, sump og alt det rigtig sjove grej (saltvand) og her må man formode at vi er oppe på en vægt der kræver at jeg understøtter det hele ved også at finde ud af hvad der gemmer sig under mine gulvbræder.

Takker for indput

//B
Held og lykke

<p>Sejl og lystfisker&#160; hygge hilsen</p> <p>123fisk</p>
Lige en tanke - husk at få benene afstivet tilstrækkeligt. Tænk tanken, at man vælter ind i akvariet, så det skubbes sideværts.....

Vægten bør ikke være noget problem for gulvet, så længe du fordeler den over flere brædder.

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis