Moderne havnefront... ØV!

Det her er lidt en forlængelse af indlægget om Kalvebodløbet. I hvert fald geografisk. Når vi sejler den vej, ender vi jo gerne i Københavns Havn efter en tur igennem én af de få sluser, lystsejlere møder i Danmark.

Turen nordpå gennem vores hovedstad er virkelig kontrastrigt. På vestsiden skyder det ene prestigebyggeri efter det andet op, min egen tidligere fagforenings hovedsæde er et godt eksempel (Ingeniørforeningen). De har dog så været så menneskelige, at de har anbragt et betjent og overdækket fadølsanlæg på nogle pontoner. Men ellers er det Fisketorvet, liebhaverlejligheder med egen bådplads, kolde kontorfacader.

På østsiden derimod, lever stadig noget af den gamle havnekultur: Lidt faldefærdige bådbroer, ren klondyke med gamle skurvogne, der oser af charme. Og en tur ind forbi de gamle torpedobådshaller og ind bag dykkerskolen på Holmen må man ikke snyde sig selv for, hvis man er på de kanter, og ikke rager for højt. For ikke at glemme Christianshavn.

Det er naturligvis beundringsværdigt, at bystyret gerne vil lave en flot og fancy havnefront, men hvor er det ærgerligt, at miljøer som dem, man kender fra Olsen Banden filmene må lade livet til fordel for glas og beton.

Lad os håbe, at husbådene og de skæve skurvogne i Sydhavnen altid må bestå. De er dæleme bedre turistattraktioner end en 40 fods blærerøvsbåd foran en bunke beton.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så må du hellere skynde dig ned til Sønderborg havn også, for om ikke så mange år er havnefronten hernede også spoleret af glas og beton. Bystyret har allerede smidt et par milioner i lommen på en "fantastisk Designer" rost til skyerne er han blevet, i og åh hvor er det da bare fantastisk det han har stået for.
Vi har jo også fået bygget et kæmpe glashus på Jyllan siden, universitet forskerpark og koncertsal ud i et. Det er simpelthen så grimt efter min mening, ligner nogle store retangulære papkasser der er stillet op forskudt af hindanden. Og selvfølgelig bygget helt ud til vandkanten med flotte teaktræs moler, hvor der dog ikke må lægges til.

Nå, jeg troede ellers kun det var mig, der var lidt sær mht til tilplastring af havne i enhver flække i hele landet..

Jeg synes det er en skændsel med alle disse stærkt berømmede bygninger f.eks. på Kalvebod Brygge og mange andre steder i Kbh.
Jeg ved godt, at det er meget højt estimerede arkitekter og ejendomsdevelopere, eller hvad man nu kalder diverser storsvindlere, der har stået for disse mausolæer.

Det ændrer ikke ved min opfattelse, idet jeg synes disse kasser er helt utroligt grimme og klodsede, samtidig med at de totalt ødelægger udsynet inde fra fra land ud over vand og landskab i øvrigt. Alle andre steder skal man overholde byggelinier ift vandkanten osv. Hvorfor ikke her? Og hvordan kan man tillade disse kolosser tage udsynet fra alle andre i byen, der må have vundet hævd på denne udsigt? Med hvilken ret kan man fratage alle andre muligheden for at kunne nyde lidt fred og ro ved en havnekaj, eller finde en parkeringsplads, hvor man kan sidde og nyde de medbragte klemmer med havneudsigt? Skal forklaringen søges i at styret og landets fremmeste mennesker, måske har fået skrevet deres navne ind i historiebøgerne, som fremsynede ledere for almuen?

Kommer man til Holbæk og triller en tur rundt langs havnen, gentager det samme grimme/hæslige scenarie sig. Hvis man så endda opførte disse grimme klodser, for at give bolig til mennesker, kunne man da glæde sig på disse menneskers vegne, at de fik den enestående udsigt, men Gud hjælpe mig har man indrettet et hovedkontor for en sparekasse, hvor ingen i dagens Danmark bør have tid eller kræfter til at kigge ud på det smukke natursceneri. Om aftenen er det blot en gold sten/glasørken. Men det er vistnok en meget klog/dygtig/beundringsværdig arkitekt der har tegnet disse øjebæer.


Med venlig hilsen
ktm

 

Sådan er det desvære i alt alt for mange havne.. der skal bygges nyt, stor flot osv osv, men selve det oprindelige havnemiljø for lov at forsvinde.
Dem der så har r.... fuld af penge, kan købe en bolig der, og sidde og kigge ud på ingen ting, for skibe / lystbåde er snart forvist fra mange havne.

Synes det er en kedelig udvikling...

Nå men godt nytår til Jer alle :-)

Hilsen Sømanden.

Nu kommer vi så nok ikke til at opleve det, men en dag er det slut med diesel olien til de store forslugende lastbiler, så skal de til at sejle igen og så rager de forhåbentligt lortet ned igen for at bruge havnene til deres oprindelige formål.
Nej det sker aldrig for de jo til og køre på døde dyr nu. Altså biodiesel udvundet på døde dyr

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Og hvad skal vi menesker så leve af ? Har du tænkt over hvor mange lastbiler der kører på vejene bare i Danmark, hver dag.
det er lidt sjovt men det vi kalder komunist byggerri i de gamle østeuropa er i danmark blevet til berømmet design byggeri min tanke er at alle de arkitekter som blev arbejdsløse ved murens fald alle er rejst til danmark og er nu ved at smadre alle vores hyggelige miljøer men va i prag er de da begyndt at rive noget af lortet ned så der er da håb for fremtiden

der er altid solskin bag skyerne

Man kan ikke andet end være enig i jeres betragtninger.
Glæder mig det ikke kun er mig der har lyst til at fælde en tåre når jeg kører forbi havnefronten i Storstaden.
Hvor er alle bådene henne??
Kontrasten til kbh. havn må være noget som Amsterdam hvor havnen bobler af liv og glæde.
Husbåde og rutebåde. Lyst og erhverv side om side.
Masser af butikker og spisesteder. 
Københavns Havn er et tomt og intetsigende vandhul omkranset  af beton og glas. SUK

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

GOM:
 
Så kan jeg nu anbefale dig en tur langs østsiden, altså Amager. Der findes stadig de spændende miljøer, men ingen spisesteder eller butikker (bortset fra i Christianshavn).

Men det glæder os, at vi ikke er de eneste, der synes, et ishus er bedre end en pizzabar.

Når alt det er sagt, må vi så heller ikke være mere hellige, end at vi et par gange har lagt ind ved Fisketorvet og hentet junkfood i MacDonalds. Dog mest fordi det var så absurd at lave en 'MacSail', at det lige passede til os.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis