hulmur

Jeg har lige fået et tilbud på hulmurs isolering, og det er godt nok. Problemet er bare at der ikke er mere end 6-7 cm hulmur. Ville det overhovedet kunne betale sig at betale de 14.000 kr for det med rockwool? jeg mener bare, det er jo ikke ret meget hulmur, og om det ville have nogen effekt med så lidt isolering?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jeg har lige fået et tilbud på hulmurs isolering... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tilslutter mig også med tak for den fine visualisering. Det glæder mig at erfare, at det var pengene værd for mig at få blæst blot de 60-70 mm isolering ind, som der kunne være i mine vægge.

Desværre har jeg fået lidt kvaler med at visse mursten rundt omkring i huset, tenderer til at skalle lidt af. Det har jeg så nu også fået en forklaring på :)

Indvendig har jeg så sat en 100 mm lecamur og 100 mm isolering, glasuld, og altså fået en 3-lags væg med 160 mm isolering.

PEV gider du vurdere, hvorledes min U nu er? Jeg kunne frygte, at de sidste anstrengeler ikke har gavnet alverden på isoleringen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Pev

Med al respekt for din udregning tror jeg din lambdaværdi for teglstenene er forkerte, og som ktm skriver, mangler der hulrummet, som man så kan diskutere, om den er uventileret eller svagt ventileret.

Jeg får en U-værdi på 1,65 for den uisolerede (svagt ventileret) og 0,52 for den isolerede mur.

Men under alle omstændigheder har du ret i, at det bare er med at komme i gang

Hej ktm

Ved en konstruktion set indefra med: Puds, 10 cm lecablokke, 100 mm mineraluld, puds, teglsten massiv, 70 mm mineraluldsgranulat, teglsten massiv, får jeg en U-værdi på 0,19, men der er ikke regnet med murbindere så den er en anelse højere.
0,19 lyder da rimeligt godt? og som jeg tolker som om det har været umagen værd at udføre.

Der er ingen murbindere, som jeg er stødt på. Det er også soltørrede lersten som opr. indv. mur, så det ville nok også være omsonst med murbindere. Derimod er der et hav af vinduer, som støtter alle væggene med hinanden.

De soltørrede lersten var årsagen til, at jeg ville have en ny, stabil indervæg og så kunne jeg jo lige så godt sætte lidt isolering i. Alle skillerumsvæggene var også i soltørrede lersten. De blev dog hevet ned og erstattet af leca.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Orla.

Jeg skriver jo også at det var et hurtig overslag. Jeg ved godt at lambda-værdien for cellesten ikke er den samme som bødstrøget facader. Igen, det var barer et overslag så spørgeren fik overblik over at det kunne betale sig at isolere, selvom at det kun var ca. 60 mm.

Vi er jo blevet lidt forkælet siden beregningsprogrammerne er kommet, vi skal næsten ikke tænke mere, godt man kan få sit arbejde gransket her så , man skal jo ikke træde ret meget ved siden af, så skal øksen nok komme

Har du forresten set den store artikkel om aluthermo i avisen..


PE

Har du ikke et link til den artikel pev???

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.

Det ved jeg ikke, den er i Nordjydsketidende i boligsektionen i dag. Måske kan den ses her på nettet.

 


PE

er der nogen der vil udregne en U-værdi for mig?
set udefra teglsten massiv, 60 mm mineraluld, teglsten massiv, 100 mm mineraluld i 70 mm stållægter, 12mm spånplade og 13 mm gipsplade

til Orla..
fin artikel i har lavet i gør-det-selv bladet..men så ved papiruld at man skal være opmærksom med dampspærren..hvad mener i med det?

Hej Paddy

 

Jeg får konstruktionen til U 0,21 uden tillæg for murbindere og den lille kuldebro der trods alt må være ved dit stålskelet.

Med hensyn til papirulden/dampspærren har man nogle ideer om, at man kan nøjes med en dampbremse som slipper en del fugtighed igennem, og her er jeg så gammeldags, at jeg holder mig til det sikre med en rigtig (tæt) dampspærre. Jeg har ladet mig fortælle at det er gået rigtigt galt enkelte steder uden dampspærre.

Forøvrigt har jeg anvendt indblæst træfiberisolering (www.thermocell.dk) i et par huse opført sidste år, hvilket både var fornuftigt prismæssigt og rart at arbejde med (ligger som nyfalden sne).

Hej pev (Poul Erik)

"Vi er jo blevet lidt forkælet siden beregningsprogrammerne er kommet, vi skal næsten ikke tænke mere, godt man kan få sit arbejde gransket her så "

Det med at tænke har du jo heller adrig beskiftiget dig alvorligt med  (nå godt ord igen).

Selvfølgeligt bruger vi jo beregningsprogrammerne med de begrænsninger det indebærer.

"Har du forresten set den store artikkel om aluthermo i avisen.."

Nej! Jeg har ikke læst den, er du sikker på at de ikke har slettet den igen for ikke at blive sagsøgt?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis