hulmur

Jeg har lige fået et tilbud på hulmurs isolering, og det er godt nok. Problemet er bare at der ikke er mere end 6-7 cm hulmur. Ville det overhovedet kunne betale sig at betale de 14.000 kr for det med rockwool? jeg mener bare, det er jo ikke ret meget hulmur, og om det ville have nogen effekt med så lidt isolering?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Jeg har lige fået et tilbud på hulmurs isolering... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

En teglsten er en sten som er lavet af brændt ler.

Cementsten er støbt af sand og cement.

Det som du fortæller om stenen, så er det en cellesten og den er lavet af brændt ler.

Jeg synes at du skulle få dit hus gennemregnet, så du/i kan se hvor i skal starte med at efterisolere.

Kan oplyse dig a de første 50 mm. isolering giver dig ca op til 40% besparelse.

 


PE

Hej Daugaard24

Har du allerede fået fat i Gør-Det-Selv Bladet? :-)

Du skal jo i sikkert gang med begge dele, og hulmursisoleringen er sikkert det letteste, da du kun skal kontrollere hulmuren for at se om der er et lag mørtelrester o.l. i bunden som skal fjernes og evt. selv mure de fjernede mursten i igen. Husk dog at få vurderet dine teglsten af en erfaren murer inden, for at vide om der er en tendens til afskalninger, når der efterisoleres.

Efterisolering af en uisoleret krybekælder er jo noget der virkelig kan betale sig, men der er bare de problemer med fugtbalancen som ændres i krybekælderen, når man efterisolerer, der skal tages hensyn til.
200 mm isolering i bjælkelaget med en terrænbatts som vindspærre på T-lægter nederst som vindspærre, er nok en fornuftig løsning, men der er jo flere lokale forhold der kan have indvirkning.
Man kan nemt komme til det resultat, at det er bedre at ændre gulvkonstruktionen til en terrændækskonstruktion, men det kræver så nok at det bliver udført i hele huset, da man jo ellers ændrer ventilationsforholdene i den resterende del af krybekælderen.

nej har ikke fået fat i bladet endnu :), men 1000 tak for alle svar.

Jeg kan jo se jeg skal rundt om huset og fjerne hver 4 nederste sten, for at fjerne evt mørtel rester?. 

Det med gulv lyder jo ret kompliceret, og det lyder som et projekt som hurtigt kan gå hen og blive meget dyrere end det overslag man laver.. Jeg troede jo godt man bare kunne tage de to stuer, og så vente med resten, men omvendt når man er igang med at brække op, kan man jo lige så godt tage entre og værelse med også, for ellers er der en nyere tilbygninh på huset, og 1 sal.  

Har lige prøvet at brække lidt af gulvet op i den ene stue, og kan se strøer er lagt på mursten, og der ca er 40 cm luft ned til jorden, og der går nogle strømkabler UNDER gulvet, så der skal man også lige have fat i en elektrikker :)


Jeg spørg kun for at blive klogere.

lige lidt billeder af krybekælder :)
hedder det altid en krybekælder, selvom man reelt ikke kan komme derned? eller har det noget med højden at gøre?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
Den ligger da lige til højre benet en renovering til terrrændæk i dit hus der skal jo næsten ikke graves ud eller noget. Det skal "bare" støbes med lidt varmeslanger og sådan i og så er den klaret. MEn det koster jo altsamnmen men det er da noget af det der er god økonomi i at gøre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.

Jeg har lavet en let beregning over vægkonstruktion som der her er nævnt, en med 60 mm. mineraluld, den anden ydervægstype er uden isolering.

Det skal nævnes, at der ikke er beregnet tab i sammenmuringer i døre og vinduer, som er en stor varmesluger.

290 mm. ydervæg med 60 mm. mineraluld
S Lamb. R
Ru + Ri 0,17 Watt/m² Forbrug olie/m²/pa
108 mm facade 0,108 0,78 0,138 18,0 2,40
60 mm. vægfyld 0,06 0,045 1,333
108 mm. bagmur 0,108 0,78 0,1
1,780
U = 0,56
290 mm. ydervæg uden mineraluld.
S Lamb. R
Ru + Ri 0,17 Watt/m² Forbrug olie/m²/pa
108 mm facade 0,108 0,78 0,138 71,6 9,55
108 mm. bagmur 0,108 0,78 0,1
0,447
U = 2,24
Difference af ydervægstyper                                  % 74,90

Mit bedste råd er at rense hulmuring i bunden og få fyldt mineraluld ind hurtigst muligt.

PE

Jeg siger mange tak for udregnigen pev, flot arbejde. Mange tak.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

-> pev, der bør vist medtages at der er hulrum i konstruktionen, hvorved U-værdien for konstruktionen uden isolering bliver ~1,87.

Hej.

Tak Jacob, du har ret. Det giver et lille plus til den uisolerede konstruktion, men stadig alt for lidt.

Synes det er utrolig at så lille en dimension udgør så stor en del af isoleringsevnen.

Godt nytår.


PE

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis